مجله الکترونیکی دیالنز 20 آذر ماه 1400 1,037

تاثیر لنز در بهبود بینایی چشم

در این مقاله قصد داریم به تاثیر لنز در بهبود بینایی چشم بپردازیم. اگر می خواهید لنز طبی تهیه کنید و به دنبال کسب اطلاعاتی در مورد آن هستید در این مقاله با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید، انسان های بسیاری هستند که از لنزهای طبی استفاده می کنند و ممکن است که استفاده از لنزهای طبی به دلایل مختلفی باشد. کسانی که دارای مشکلات چشمی از جمله دوربینی و نزدیک بینی و آستیگماتیسم هستند به جای عینک می توانند از لنزهای طبی استفاده کنند، علاوه بر لنزهای طبی لنزهایی نیز وجود دارند که غیر طبی هستند و بیشتر برای زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند.

چشم چطور می‌بیند؟

چشم‌ها برای دیدن، مجبور به حرکت هستند. شش عضله خارجی که کره چشم را احاطه کرده‌ است، مانند نخ‌های خیمه شب بازی عمل می‌کند و آنها چشم‌ها را به صورت هماهنگ در جهات مختلف حرکت می‌دهد.

اما اصلی‌ترین عنصری که چشم ما برای دیدن به آن نیاز دارد، نور است. نور تصویر اشیا‌ را در چشم می‌نشاند. اولین چیزی که نور هنگام ورود به چشم آن را لمس می‌کند، لایه نازکی از اشک است. پشت این لایه مرطوب، قرنیه چشم قرار دارد. این پوشش شفاف به تمرکز نور کمک می‌کند.

نور پس از عبور از این لایه که زلالیه نام دارد، وارد مردمک می‌شود. باز شدن مردمک با عنبیه یا همان بخش رنگی چشم صورت می‌گیرد و میزان این بازشدگی به میزان ورود نور بستگی دارد. نور پس از آن به عدسی چشم می‌تابد که عملکرد آن مانند لنز دوربین است. عدسی، پرتوهای تابیده به شبکیه را متمرکز می‌کند. ضخامت عدسی با توجه به دور یا نزدیک بودن اشیا، تغییر می‌کند.

در مرحله بعد نور وارد کره چشم می‌شود که مملو از مایعی ژل مانند به نام زجاجیه است. نور در نهایت به پرده‌ای به نام شبکیه می‌تابد که در قسمت انتهایی کره چشم واقع شده است. شبکیه مانند صفحه فیلم خام دوربین فیلمبرداری یا فیلم دوربین عکاسی است. پرتوهای نوری پس از برخورد با پرده شبکیه در قالب پیام‌هایی عصبی به مغز منتقل و در آنجا تفسیر می‌شود.

لنز چشم چیست؟

لنز چشم به انگلیسی contact lens، دیسک منحنی‌شکلی است که روی غشای اشک‌ها قرار می‌گیرد و سطح چشم را می‌پوشاند. خود لنز در حالت معمول شفاف و بی‌رنگ است، اما گاهی یک تناژ رنگی کم به آن می‌دهند تا استفاده از آن برای فرد راحت‌تر باشد. در گذشته‌های نه‌چندان دور، لنزهای چشمی فقط از جنس شیشه بودند. اما امروزه بیشتر مردم از لنزهای نرم استفاده می‌کنند.

لنز طبی چیست؟

به طور معمول اولین توصیه ای که برای کسانی که از عیوب بینایی مانند دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم برخوردار هستند ارائه می شود استفاده از عینک است، اما در برخی از موارد افراد برای استفاده از عینک مشکل دارند، برای مثال ورزشکاران حرفه ای یا کسانی که زیاد تحرک دارند و یا اغلب افرادی که دچار قوز قرنیه هستند نمی توانند از عینک استفاده کنند به همین دلیل است که ترجیح می دهند از لنز طبی استفاده کنند.
لنزهای طبی و به طور کلی لنزها، عدسی بسیار نازکی هستند که بر روی قرنیه چشم قرار داده می شوند و به دلیل تبادل اکسیژن مستقیم قرنیه چشم ضروری است که لنزهای طبی مناسب توانایی عبور اکسیژن از خود را داشته باشند.

تاثیر لنز در بهبود بینایی چشم

استفاده از لنزهای چشمی فواید بالقوه زیادی دارد و تاثیر لنز در بهبود بینایی چشم انکارناپذیر است. لنزهای چشمی، وسیله های پزشکی هستند که برای اصلاح مشکلات بینایی مورد استفاده قرار می گیرند.

لنزهای چشمی بیشتر مشکلات بینایی را اصلاح می کنند، از جمله موارد زیر:

·نزدیک بینی: تاری دید از فاصله دور

·دور بینی: تاری دید از نزدیک

·آستیگماتیسم: تاری دید از دور و نزدیک

·پیر چشمی: تاری دید از نزدیک در افراد مسن

لنزهای چشمی با چشم حرکت می کنند تا طبیعی به نظر برسند و دید خوب و طبیعی برای فرد ایجاد کنند.

برخی مطالعات نشان داده است که لنزهای چشمی ممکن است به کاهش سرعت مشکل بینایی در کودکان و نوجوانان و همچنین افراد بزرگسال کمک کند.

انواع مواد لنزهای چشمی و برنامه های جایگزینی موجود، به چشم پزشکان اجازه می دهد تا بهترین گزینه را برای چشم، سبک زندگی و بودجه فرد انتخاب کنند. لنزهای چشمی به افراد این امکان را می دهند که بدون عینک، ظاهر طبیعی خود را حفظ کنند یا در صورت انتخاب، ظاهر خود را با لنزهای چشمی رنگی تغییر دهند.

کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، در مقایسه با افرادی که عینک می زنند، از لحاظ ظاهری و توانایی در انجام فعالیت های ورزشی و تفریحی احساس بهتری دارند.

لنزهای چشمی مناسب بر روی چشم ها باقی می مانند و در حین ورزش و فعالیت، بینایی را بهبود می بخشند. لنزهای چشمی در بیرون از منزل و در محیط های کاری با درجه حرارت پایین و یا هنگام ورزش، مانند عینک دچار مه گرفتگی نمی شوند. دارندگان لنزهای چشمی می توانند برای محافظت از چشم های خود در برابر آفتاب از عینک آفتابی بدون نسخه انسداد UV استفاده کنند. بعضی از انواع لنزهای چشمی می توانند محافظت بیشتری در برابر اشعه ماورا بنفش ایجاد کنند، اگر چه جایگزین عینک آفتابی نیستند.

برای استفاده بهتر از لنزهای چشمی، به یاد داشته باشید که حتما باید بهداشت آن ها را رعایت کرده و عادت های سالم مربوط به آن ها را انجام دهید.

مزایا و معایب استفاده از لنز طبی

مزایای استفاده از لنز طبی

- لنز به‌ طور کامل در چشم قرار می گیرد و بدون مانع، دیدی لذت بخش را به چشمان شما می بخشد.

- زمان هایی که فعالیت شدیدی همچون ورزش یا دو را انجام می دهید، لنز نه تنها از چشمان شما نمی افتد، بلکه به دید بهتر هنگام فعالیت و ورزش نیز کمک می کند.

- در مهمانی ها و مجالس، قرار دادن لنز در چشمان، خصوصاً برای خانم ها هارمونی صورت آن ها را بهم نمی ریزد و با لباس و تیپشان تضادی ندارد. از همین رو اعتماد به نفس بیشتری به فرد می بخشد.

- علاوه بر همه این ها اگر بخواهید رنگ چشمانتان را عوض کنید، می توانید از لنزهای طبی رنگی استفاده کنید.

- قیمت مناسب تری دارد.

معایب استفاده از لنز طبی

- قرار دادن لنز در چشم و برداشتن آن برای بعضی افراد خصوصاً کسانی که برای اولین بار از لنز استفاده می کنند، کمی دشوار است.

- لنزها برای عاری بودن از آلودگی ها نیاز به نگهداری و مراقبت ویژه ای دارند.

- استفاده ی طولانی مدت از لنز ممکن است به چشمان آسیب برساند و باعث خشکی یا سایر بیماری های چشمی شود.

نکات مهم در خرید لنز چشم

در ادامه به مرور برخی نکات مهم در خرید لنز خواهیم پرداخت که با رعایت این موارد می‌توانید یک خرید لنز چشم راحت‌تر و مطمئن‌تر را تجربه کنید:

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب