سارا نصری 30 خرداد ماه 1399 2,308

تبدیل نسخه عینک به لنز تماسی

سؤال متداول در مورد استفاده از لنزهای تماسی این است که آیا شما می توانید نسخه عینک خود را به نسخه لنز تماسی تبدیل کنید؟! ما جواب شما را در ادامه پاسخ می دهیم.

هر دو لنزهای تماسی و عینک، خطاهای انکسار معمول مانند میوپیا (نزدیک بینی)، هایپروپی (دور بینایی)، آستیگماتیسم را که به لنزهای توریک و پیرچشمی نیاز دارند، تصحیح می کنند. اگرچه لنزهای تماسی و تجویز عینک شما ممکن است شبیه به هم باشند، به این معنی نیست که اگر سعی کنید یکی را به دیگری تبدیل کنید، بینایی شما را واضح نشان می دهد.

آیا می توانیم نسخه عینک را به لنزهای تماسی تبدیل کنیم؟

خیر، شما نمی توانید به طور مستقیم یک نسخه عینک را به یک نسخه لنز تماسی تبدیل کنید. به همان اندازه، شما نمی توانید یک نسخه لنز تماسی را به یک نسخه عینک تبدیل کنید.

آیا می توانم از نسخه عینک خود برای لنزهای تماسی استفاده کنم؟

پاسخ ساده به این سوال نه، شما نمی توانید و نباید از نسخه عینک خود برای لنزهای تماسی استفاده کنید و سعی کنید نسخه لنز تماسی خود را محاسبه کنید. همچنین لازم به ذکر است که همه افرادی که به عینک احتیاج دارند نیز نمی توانند از لنزهای تماسی استفاده کنند، مهم است که شما به طور جداگانه مورد معاینه قرار بگیرید. برخی از افراد دارای قرنیه حساس یا سایر عوارض مربوط به چشم هستند و به هیچ وجه قادر به سازگاری با لنزهای نرم نخواهند بود.

آیا نسخه عینک با نسخه لنز تماسی متفاوت است؟

بله، نسخه عینک با نسخه لنز تماسی متفاوت است. عینک کمی از چشم شما فاصله دارد ولی لنزهای تماسی مستقیماً روی سطح چشم شما قرار میگیرند، بنابراین دو آزمایش و اندازه گیری متفاوت لازم است. بسته به خطای انکسار و قدرت لنزهای مورد نیاز برای اصلاح آن و نوع لنزهای تماسی مورد نیاز شما، پارامترهای مشخص شده در نسخه عینک شما ممکن است با مواردی که در مورد لنزهای تماسی شما وجود دارد، متفاوت باشد.

نسخه های لنزهای تماسی شامل مشخصات خاصی هستند که جزء تجویز عینک نیستند، این موارد عبارتند از:

منحنی پایه: منحنی پایه انحنای لنز را اندازه گیری می کند، با شکل واقعی چشم شما تعیین می شود و اتصالات لنز مناسب را ایجاد می کند.

قطر: اندازه گیری کلی لنز را مشخص می کند و به همراه منحنی پایه، چگونگی قرار گرفتن لنز بر روی چشم را نشان می دهد.

مواد لنز: در روزهایی که گذشت، عینک ها از شیشه واقعی ساخته می شدند، امروزه اکثر عینک ها از پلاستیک سبک ساخته شده اند. از طرف دیگر لنزهای تماسی از طیف وسیعی از هایدروژل ها ساخته می شوند. لنزهای تماسی از دو نوع فناوری، هایدروژل و هایدروژل سیلیکون تقسیم می شوند.

نحوه متناسب و احساس هر لنز به چشم هر فرد مصرف کننده بستگی دارد. کسانی که دارای چشم های حساس یا خشک هستند، معمولاً با لنزهای هایدروژل سیلیکون بهتر عمل می کنند زیرا سطح بیشتری از اکسیژن و هیدراتاسیون را در چشم ایجاد می کنند.

چگونه می توان لنزهای تماسی را بصورت آنلاین سفارش داد؟

می توانید لنزهای تماسی را بصورت آنلاین سفارش دهید، اما باید یک نسخه معتبر از یک پزشک بینایی داشته باشید. پس از تجویز نسخه خود، می توانید لنزهای مورد نظر خود را در هر کجا که دوست دارید سفارش دهید و ارزانتر است که لنزهای تماسی خود را بصورت آنلاین سفارش دهید.

در نهایت، مصرف کنندگان عزیز لنزهای تماسی، چنان چه بخواهید لنزهای تماسی را جایگزین عینک کنید، حتما بایستی یک نسخه مخصوص لنزهای تماسی از پزشک تحویل بگیرید زیرا نسخه عینک، با نسخه لنزهای تماسی متفاوت است و اگر به این نکته توجه نکنید به چشمان خود آسیب وارد می کنید.

در ضمن حتما از پزشک خود در صورت خرید لنزهای تماسی، مارک مورد نظر و نحوه نگهداری از لنزهای تماسی را سوال کنید یا می توانید برای اطلاع از لنزهای تماسی و نحوه نگهداری از آنها با کارشناسان تیم دیالنز مشورت کنید و تصمیم قاطعی بگیرید.

قابل ذکر است به هیچ عنوان از فروشندگانی که از شما نسخه لنز را نمی خواهند خرید نکنید زیرا می توانید خطرات جبران ناپذیری را برای چشمان خود ایجاد کنید. پس در نتیجه از فروشندگانی که درخواست نسخه لنزهای تماسی را از شما دارند خرید کنید.

***برای تهیه انواع لنز طبی یا رنگی می تونید با کارشناسان دیالنز مشورت کنید

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب