مجله الکترونیکی دیالنز 12 آذر ماه 1400 1,761

تشخیص پشت و رو بودن لنز

استفاده از لنزهای چشمی، چه برای زیبایی و تغییر رنگ چشم ها و چه به عنوان اصلاح کننده دید چشم و جایگزین عینک، نیاز به داشتن اطلاعات کامل درباره  :نحوه استفاده، نگهداری، انتخاب لنز مناسب، مشکلاتی که ممکنه در اثر استفاده از لنز برای چشم ها ایجاد بشه و... دارد ؛ که بهتراست همه این ها را قبل از خرید لنز به دست آورید تا به بهترین نتیجه و هدفتان برسید، بدون اینکه خدای ناکرده دچار مشکل خاصی شوید. در این بخش از مجله الکترونیکی دیالنز با نحوه تشخیص پشت و رو بودن لنز آشنا خواهید شد .

از کجا بفهمیم لنز چشم برعکس شده

از کجا بفهمیم لنز چشم برعکس شده ؟ اگر لنز را پشت‌ورو گذاشته باشید احساس ناراحتی در چشم خواهید داشت و چشم‌هایتان هم تار خواهد دید. یعنی بعد از گذاشتن لنز حتما متوجه درست یا برعکس بودن لنز می‌شوید. اما چطور می‌توان قبل از گذاشتن متوجه این مساله شد؟ در زیر توضیح داده‌ایم. با لوناتو همراه باشید.

گذاشتن و برداشتن لنز طبی هیچ سختی خاصی ندارد. با اینکه بعضی‌ها از این امر می‌ترسند، اما با رعایت اصول استفاده از لنز چشم می‌توان بدون هیچ مشکل و ترسی این کار را انجام داد. فقط کافیست لنز را همان‌طور که هست از قوطی خارج کنید و در چشم بگذارید. یعنی آن را در دست خیلی بازی ندهید که پشت‌ورو یا کثیف شود. قبل از گذاشتن لنز چیزهایی که در زیر گفته‌ایم را رعایت کنید تا مشکلی برای چشم و بینایی‌تان ایجاد نشود.

از آنجا که لنز بسیار نازک و نرم است، خیلی راحت می‌تواند برعکس شود. این یک امر عادی است. بعضی آدم‌ها بلافاصله پس از گذاشتن لنز متوجه پشت‌ورو بودن آن می‌شوند، اما عده‌ای بعد از چندین ساعت متوجه می‌شوند که این اصلا خوب نیست! چرا؟ چون لنز برعکس شده می‌تواند به قرنیه چشم آسیب وارد کند.

حالا از کجا بفهمیم لنز برعکس شده ؟ به 5 نشانه زیر توجه کنید:

  1. احساس می‌کنید لنز در چشم حرکت می‌کند

  2. لنز در چشم راحت نیست و اذیت می‌کند

  3. انگار شن و ماسه در چشمتان رفته

  4. از چشم‌هایتان آب می‌آید

  5. لنز خیلی راحت از چشم خارج می‌شود

هر وقت احساس می‌کنید لنز در چشم راحت نیست، آن را دربیاورید و دوباره از نو بگذارید. البته پیش از گذاشتن لنز در چشم خوب است یکی از ترفندهای زیر را امتحان کنید. به این ترتیب احتمال خطا کم خواهد شد.

چگونه پشت و رو بودن لنز را تشخیص دهیم؟

روش اول: از روی فرم لنز

به تصویر زیر توجه کنید. این عکس، شکل و فرم لنز در حالت پشت و رو و درست رو به صورت کاملا ساده بیان کرده. فرم لنز در حالت درست، دقیقا شبیه به یک نیمکره هستش که کاملا مطابق با ساختار چشم هستش. اما در حالت پشت و رو، به دلیل ایجاد کشیدگی در دورتا دور لنز، شکل لنز تغییر قابل مشاهده ای پیدا می کنه و لبه های اون به سمت بیرون متمایل میشن.

اگه تشخیص لبه ها امکان پذیر نبود، به قوس لنز توجه کنید که در حالت پشت و رو، از حالت گنبدی و کاسه ای خارج میشه و باریک تر میشه.

روش دوم : تست تاکو

لنز چشمی را بین نوک انگشت شست و سبابه خود قرار دهید، آن را نزدیک مرکز بگیرید تا کل لبه آزاد شود. به آرامی لنز را فشار دهید، طوری که انگار می خواهید آن را از وسط تا کنید. اگر لبه لنز به سمت بالا باشد (شبیه یک تاکوی سخت پوسته)، لنز به درستی جهت گیری شده است. اگر لبه لنز به سمت بیرون خم شود (به سمت شست و انگشت شما)، لنز پشت و رو است.

روش سوم : به دنبال علائم لیزری باشید

برخی از لنزهای چشمی دارای علامت لیزر هستند که به شما کمک می کنند تشخیص دهید که آیا لنز شما پشت و رو است یا خیر. به عنوان مثال، یک برند لنز دارای علامت لیزر “123” در نزدیکی لبه لنز است. برای مشاهده علائم لیزر، لنز را روی نوک انگشت خود قرار دهید (مانند روش 1 در بالا) و سپس لنز را تا یک نور روشن بالا ببرید. به سطح بیرونی لنز از پهلو نگاه کنید:

› اگر “123” به طور معمول ظاهر شود، لنز به درستی جهت گیری شده و آماده قرار گرفتن روی چشم شما است.

› اگر “123” در عقب باشد، لنز پشت و رو است.

روش چهارم : به رنگ لنز تماسی توجه کنید

برخی از برندها به جای عدد و علامت، پشت و روی لنز را با دو رنگ متفاوت مشخص می‌کنند. این تفاوت رنگ به فرد کمک می‌کند تا همیشه لنز را درست در چشم بگذارد.

اگر لنز طبی شما دارای لبه‌های سبز یا آبی‌رنگ بود کارهای زیر را انجام دهید:

  1. پس از اینکه دست‌ها را کاملا تمیز با آب و صابون شستید و آنها را خشک کردید، لنز را روی انگشت اشاره دست قرار دهید.

  2. لنز را به چشم نزدیک کنید تا لبه‌های آن را به درستی ببینید.

  3. اگر لبه‌های لنز تماسی رنگی بود، یعنی آن را درست در دست گرفته‌اید. اما اگر بخش رنگی در داخل بود، یعنی لنز برعکس شده است.

روش پنجم : آزمایش نیمه ماه

یکی دیگر از راه های ساده و موثر برای بررسی موقعیت لنز، انجام تست نیمه ماه است. لنز را در مرکز، محکم بین انگشت شست و اشاره نگه دارید و مطمئن شوید که دید واضحی از خارج لنز دارید. آن را به آرامی فشار دهید طوری که انگار می خواهید آن را از وسط تا کنید. در حالی که لبه آن به سمت بالا باشد، لنز باید به شکل نیمه ماه باشد و می توانید با خیال راحت آن را داخل چشم خود قرار دهید. اگر لبه در جهت انگشت شست و اشاره به سمت بیرون است، لنز پشت و رو است و باید آن را برگردانید.

کلام آخر

اگه در هر صورت متوجه پشت و رو بودن لنز چشمی نشدید، قطعا چشم شما متوجه خواهد شد و با قرار گرفتن یه لنز پشت و رو در چشم، احساس ناراحتی خواهید کرد. این نارحتی رو به حساب عادت نداشتن به لنز نگذارید و سریعا لنز رو خارج و بررسی کنید.

پشت و رو بودن لنز را چگونه تشخیص دهیم ؟؟ به مرور زمان در گذاشتن و برداشتن لنز خبره خواهید شد. و خیلی سریع خودتان می‌توانید تشخیص دهید که لنز درست است یا برعکس شده. اما برای اینکه به این مهارت برسید باید روش‌هایی که در بالا گفته‌ایم را همیشه مدنظر داشته باشید و هنگام استفاده از لنزهای تماسی اصول بهداشتی و مراقبتی را رعایت کنید تا چشمانتان آسیب نبیند .

امیدوارم مقاله فوق برای تشخیص پشت ورو بودن لنز به شما کمک کرده باشد . چنانچه نیازمند اطلاعات بیشتر در خصوص استفاده از لنزهای طبی و یا لنز رنگی بودید میتوانید از طریق راههای ارتباطی در سایت با مشاورین دیالنز تماس حاص کرده تا شما را راهنمایی کنند .

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب