مجله الکترونیکی دیالنز 01 دی ماه 1400 3,706

تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم

آستیگماتیسم یک مشکل شایع در چشم‌ها است که در اثر وجود مشکل در میزان و نحوه خمیدگی موجود در قرنیه یا لنزهای چشم شما ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به آستیگماتیسم دارای تاری دید هستند.

آستیگماتیسم ممکن است از بدو تولد در فرد وجود داشته باشد ، و هرچه سن شما افزایش می‌یابد بیشتر شود و یا ممکن است به دلیل آسیب یا بیماری ایجاد شده باشد. معاینات چشمی می‌تواند آستیگماتیسم را تشخیص دهد و این مشکل با عینک ، لنزهای چشمی یا جراحی لیزر چشم قابل درمان است. تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم در این نکته است که آستیگمات نوعی ضعف چشم است اما این بیماری مادرزادی، با انواع دیگر بیماری‌های چشم که به مرور زمان ایجاد می‌شوند، متفاوت است. در ادامه با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید تا با تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم آشنا شوید . 

علت ایجاد آستیگماتیسم

 آستیگماتیسم ممکن است‌‌ در بدو تولد وجود داشته باشد یا با افزایش سن ایجاد شده باشد، و ممکن است یک مؤلفه ارثی داشته باشد. همچنین این حالت می‌تواند ناشی از بیماری چشمی یا آسیب دیدگی باشد.دو نوع آستیگماتیسم وجود دارد:
آستیگماتیسم منظم که در آن قرنیه از یک جهت (به عنوان مثال فقط از جهت عمودی) بیشتر از طرف دیگر (مثلا افقی) خمیدگی دارد
آستیگماتیسم نامنظم که در آن انحنای قرنیه در سطح چشم غیر یکسان و نامنظم است
علائم آستیگماتیسم عبارتند از:
تاری دید
سردرد
خستگی
عدم بینایی مناسب در شب
لوچ شدن چشم‌ها
فشار چشمی، به خصوص بعد از تمرکز برای مدت طولانی
تنبلی چشم” در کودکان
علت ضعیفی چشم 

هر کسی ممکن است تحت تأثیر ضعیفی چشم قرار بگیرد زیرا این حالت ناشی از انواع مختلفی از شرایط و بیماری‌ها است. به دلیل اختلالات مرتبط با سن مانند اختلالات دژنراسیون ماکولا وگلوکوم ، ضعیفی چشم در بزرگسالان بالای 45 سال و حتی در بزرگسالان بالای 75 سال شایع است. از هر چهار بزرگ سال بالاتر از 75 سال، یک نفر به بیماری ضعیفی چشم مبتلا می‌شود. متداول‌ترین انواع ضعیفی چشم عبارت‌اند از:
از دست دادن بینایی مرکزییک نقطه کور در مرکز دید فرد ایجاد می‌شود.
از دست دادن دید محیطی (جانبی): عدم توانایی در دیدن اشیا در طرفین ناحیه دید، بالاتر یا پایین تر از سطح چشم. با این حال ، دید مرکزی دست نخورده باقی مانده است.
شب کوریعدم توانایی دیدن اشیا در مناطق کم نور نظیر سالن‌های سینما و همچنین در مناطق تاریک و هنگام شب.
تاری دیداشیاء هم در نزدیکی و هم در دور به صورت نا‌واضح دیده می‌شوند.
بینایی مبهمبه نظر می‌رسد تمام زمینه بینایی با یک فیلم یا یک چشم بسیار نورانی پوشانده شده است.

تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم

تفاوت آستیگمات با ضعیفی چشم در این است که ضعیف شدن چشم به مرور زمان و با توجه به عوامل مختلفی به وجود می آید اما آستیگمات چیزی است که از زمان کودکی همراه ما است و بنا به عواملی در شرایطی ممکن است که نیاز به اصلاح و درمان پیدا کند. ضعیف شدن چشم به دلایل زیادی ممکن است به وجود بیاید که در زیر بیان می کنیم:

عواملی که بیان شد به همراه دیگر عوامل باعث ضعیف شدن بینایی در افراد در طول عمر می شود. اما همان طور که گفتیم این عیب انکساری چشمی جزو عیوب انکساری چشم به شمار می رود که از دوران کودکی به همراه انسان است و تا حد زیادی به عوامل ژنتیکی و ارثی بستگی دارد.

سوالات متداول درباره آستیگمات چشم

نزدیک بین و آستیگمات یعنی چه؟

در مواردی، ممکن است فرد هر دو مشکل کژبینی و نزدیک‌بینی را به‌طور هم‌زمان تجربه کند. در این صورت، اصطلاحا گفته می‌شود، بیمار به عارضه نزدیک‌بینی آستیگماتیسم دچار شده است.

آستیگمات مثبت و منفی چیست؟

کژبینی مثبت به معنای ابتلای فرد به دوربینی آستیگماتیسم و آستیگمات منفی به معنای نزدیک‌بینی آستیگماتیسم است.

عدم رسیدگی و درمان به‌موقع استیگمات چه عوارضی را به‌دنبال دارد؟

عدم رسیدگی و درمان به‌موقع کژبینی ممکن است با عوارضی نظیر تنبلی چشم همراه باشد.

آیا مطالعه با نور کم یا رعایت نکردن فاصله استاندارد با تلویزیون ممکن است باعث Astigmatism شود؟

خیر. عدم رعایت استانداردهای لازم برای تماشای تلویزیون و مطالعه می‌تواند در خستگی یا ضعف چشم موثر باشد. اما، آستیگاتیسم با این موارد در ارتباط نیست.

تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم چیست؟

هر دو عارضه کژبینی و ضعف بینایی، وضوح دید فرد را دچار اختلال می‌کنند. با این حال، عوامل موثر در بروز این مشکلات، روش تشخیص و راه‌های درمان آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. به عبارت دیگر، ضعف چشم از جمله مشکلاتی است که در اثر رعایت نکردن برخی استانداردهای مربوط به سلامت چشم و با گذشت زمان ظاهر می‌شود. این در حالی است که آستیگماتیسم را می‌توان عارضه‌ای مادرزادی دانست.

 

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب