سارا نصری 02 فروردین ماه 1399 5,301

تفاوت اپتومتریست و چشم پزشک

بسیاری از افراد در مورد تفاوت بین اپتومتری و چشم پزشکی سردرگم هستند. اگرچه هر دو با مراقبت از چشم مقابله می کنند، چندین تصور غلط رایج بین این دو وجود دارد. چشم پزشکان و بینایی سنج ها هر دو نقش مهمی در ارائه مراقبت از چشم دارند اما سطح مهارت آنها کاملا متفاوت است.

اپتومتریست چیست؟ آیا چشم پزشک فقط جراح است؟ کدام یک دکتر چشم است؟

بینایی سنج ها و چشم پزشک ها هر دو پزشک چشم هستند، اما آموزش آنها متفاوت است و آنچه که ارائه می دهند می تواند بسیار متفاوت باشد.

اپتومتریست ها

اپتومتریست ها متخصص مراقبت از چشم هستند که از بینایی و تصحیح بینایی تا تشخیص، درمان و مدیریت تغییرات بینایی مراقبت های بینایی را ارائه می دهند. اپتومتریست پزشک چشم نیست.

اپتومتریست ها پس از اتمام کار کارشناسی خود به مدت چهار سال در دانشکده بینایی سنجی شرکت می کند. برخی حتی ممکن است سال دیگری را برای دریافت آموزش های تخصصی، مانند مدرک آموزش اپتومتری، یا لنزهای تماسی و تخصص قرنیه اضافه کنند.

دانشکده اپتومتری در معالجه بیماری های چشم و تقویت بینایی بیمار با لنزهای اصلاحی (لنز تماسی یا عینک) تمرکز دارد. متخصصان بینایی سنجی به عنوان متخصص در مراقبت های اولیه چشم و درمان بیماری های چشم آموزش دیده اند.

چشم پزشکان

چشم پزشک یک پزشک چشم است که در مراقبت از چشم و بینایی تخصص دارد. چشم پزشکان در سطح آموزش و در آنچه که می توانند تشخیص داده و معالجه کنند، از نظر اپتومتریست متفاوت است. به عنوان پزشک چشمی که کالج خود را گذرانده و حداقل هشت سال آموزش پزشکی اضافی دارد، یک چشم پزشک مجاز به تمرین پزشکی و جراحی است.

یک چشم پزشک همه بیماری های چشم را تشخیص داده و درمان می کند، عمل جراحی چشم را انجام می دهد و برای رفع مشکلات بینایی، عینک و لنزهای تماسی را تجویز و متناسب می کند.

چشم پزشکان پس از اتمام دوره کارشناسی خود در دانشکده پزشکی می روند. سپس پس از اخذ آموزش عمومی پزشکی (۴ سال)، آنها با یک دوره کارآموزی (۱ سال) و سپس اقامت (۳ سال اضافی) به طور خاص در معالجه بیماری ها و انجام جراحی بر روی چشم و سیستم بینایی ادامه می دهند.

در حالی که چشم پزشکان آموزش دیده اند تا از همه مشکلات و شرایط چشم مراقبت کنند، برخی در منطقه خاصی از مراقبت های پزشکی یا جراحی چشم تخصص دارند. به این نوع چشم پزشک، متخصص فرعی گفته می شود. آنها معمولاً یک یا دو سال آموزش عمیق و بیشتر به نام کمک هزینه تحصیلی را در یکی از مناطق اصلی زیرگونه مانند گلوکوم، شبکیه، قرنیه، اطفال و سایر موارد انجام می دهند.

این آموزش و دانش اضافه شده، چشم پزشک را برای مراقبت از شرایط پیچیده تر یا خاص در مناطق خاصی از چشم یا در گروه های خاصی از بیماران آماده می کند.
بینایی شما به دیدن پزشک چشم مناسب در زمان مناسب بستگی دارد، بنابراین شناخت تفاوت بین متخصصین چشم مهم است.

متخصص عینک

عینک سازان، تکنسینی هستند که برای طراحی، تأیید و جاگذاری لنزها و قاب های عینک، لنزهای تماسی و سایر دستگاه ها برای تصحیح بینایی آموزش دیده اند. آنها از نسخه هایی که توسط چشم پزشکان یا چشم سنج تجویز شده، استفاده می کنند، اما بینایی را آزمایش نمی کنند یا برای اصلاح بینایی نسخه نمی نویسند. متخصصان عینک، توانایی تشخیص بیماری یا معالجه بیماری های چشمی را ندارند.

علائم بیماری های چشمی

همه ما به روش های بیشتری که ممکن است متوجه باشیم به دیدگاه ما بستگی دارد. بدون دید سالم، توانایی ما در کار، بازی، رانندگی یا حتی تشخیص چهره می تواند به شدت متاثر شود. عوامل زیادی می توانند در بینایی ما تأثیر بگذارند، از جمله سایر مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا یا دیابت.

داشتن یکی از اعضای خانواده با بیماری چشمی می تواند شما را مستعد ابتلا به آن بیماری نیز کند. بیماری چشم در هر زمان ممکن است ظاهر شود. اغلب آنها در ابتدا غیر قابل توجه هستند و تشخیص آنها دشوار است.

به همین دلیل دیدن یک چشم پزشک برای معاینه کامل پزشکی چشم تا ۴۰ سالگی بسیار مهم است.

در زیر فقط برخی از علائم یا عوامل خطر بیماری چشم وجود دارد. اگر هر یک از این موارد را دارید، حتما به چشم پزشک مراجعه کنید. معاینه کامل و چشم پزشکی توسط یک چشم پزشک می تواند اولین قدم برای صرفه جویی در بینایی باشد.

دیابت

دید دوگانه

درد در چشم

فشار خون بالا

اچ آی وی یا ایدز

چشم های نامنظم

ناهنجاری های پلک

بینایی تحریف شده

آسیب دیدگی به چشم

چشم قرمز غیرمعمول

ضربات یک یا هر دو چشم

زخم شدن بیش از حد قرنیه

سابقه خانوادگی بیماری چشم

از دست دادن دید محیطی (جانبی)

بینایی کاهش یافته، حتی اگر موقتی باشد

پرده تیره که بینایی شما را مسدود می کند

Halos (حلقه های رنگی در اطراف چشم)

مشکلات چشم مربوط به بیماری تیروئید (بیماری گریوز)

شناورهای جدید (رشته های مشکی یا مشخصات در چشم انداز) و یا پلک زدن از نور

کلام آخر

در نهایت، در اینجا شما متوجه شدید که فعالیت های پزشک اپتومتریست و پزشک چشم با هم متفاوت است و هر کدام تخصص چیز دیگری را در بیماری های چشمی دارند. آنها هر کدام می توانند بخشی از مشکلات چشمی ما را متوجه شوند. قابل ذکر است جهت بیماری های سخت چشمی حتما به پزشک حرفه ای چشم مراجعه کنید تا بتوانید از خطرات جبران ناپذیر آن جلوگیری کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب