سارا نصری 20 خرداد ماه 1399 1,996

تفاوت بین عینک و لنز تماسی

این که آیا شما برای تصحیح بینایی استفاده از عینک یا لنزهای تماسی را انتخاب می کنید، بیشتر به تصمیمات شخصی بستگی دارد. سبک زندگی، راحتی، بودجه و زیبایی شناسی باید همه در روند تصمیم گیری شما نقش داشته باشد.

قبل از تصمیم گیری بین لنز تماسی و عینک، به خاطر داشته باشید که لزوما یکی از دیگری بهتر نیست؛ هرکدام از نظر دید، سهولت در استفاده و سلامت چشم، جوانب مثبت و منفی خود را دارند.

عوارض بینایی با افزایش سن بسیار شایع است و عاقلانه است که مراقبت از چشم های خود را از سن کم شروع کنید. در صورت تشخیص علائم عوارض چشم، درمان فوری لازم است. در مورد اینکه آیا عینک ها یا لنزهای تماسی بر سیستم عامل های اجتماعی حاکم هستند، صحبت های زیادی وجود دارد، زیرا بسیاری از مردم نگران سالم نگه داشتن چشم خود هستند.

ما در این مقاله به شما می گوییم که عینک و لنزهای تماسی چه مزایا و معایبی دارند و شما توسط این مزایا و معایب می توانید تصمیم بگیرید که کدام را انتخاب کنید.

– عینک

عینک ها مزایای بسیاری نسبت به لنزهای تماسی دارند. آنها به تمیز کردن و نگهداری بسیار کمی احتیاج دارند، برای استفاده از آنها نیازی به لمس چشم های خود ندارید )خطر ابتلا به عفونت چشم را کاهش می دهد (و عینک در طولانی مدت ارزان تر از لنزهای تماسی است زیرا غالبا نیازی به تعویض مکرر آنها نیست.

عینک همچنین می تواند به عنوان یک پسوند شخصیت شما عمل کند و یک بیانیه مد عالی را رقم بزند!

عینک می تواند کاری را انجام دهد که لنزهای تماسی قادر به انجام آن نیستند، آنها می توانند میزان نور ورودی به چشم شما را برای راحتی و دید بهینه تنظیم کنند. به طور خاص، عدسی های فتوکرومیک در شب روشن هستند و به طور خودکار در نور آفتاب تاریک می شوند تا دید روشن و راحت در هر نور ایجاد شود.

اگرچه برخی از لنزهای تماسی می توانند مقداری از اشعه ماوراء بنفش را از ورود به چشم منع كنند، اما عدسی های عینك فتوكرومیك ۱۰۰ درصد اشعه ماوراء بنفش را مسدود كرده و نه تنها قسمت داخلی چشم را در برابر اشعه ماوراء بنفش، بلكه از قسمت بیرونی چشم و پلك ها نیز محافظت می كنند.

_ مزایای عینک

– استفاده از عینک نیاز به لمس چشم را در شما کاهش می دهد، که به نوبه خود احتمال تحریک چشم ها یا ایجاد عفونت چشم را کاهش می دهد.

– اگر چشمی خشک یا حساس دارید، عینک مانند لنزهای تماسی نمی تواند مشکل را تشدید کند.

– شیشه های عینک به طور کلی ارزان تر از لنزهای تماسی در طولانی مدت هستند.
– نیازی به تعویض عینک نیست (مگر اینکه آنها را بشکنید) و اگر نسخه شما با گذشت زمان تغییر کرد، ممکن است بتوانید فریم های فعلی خود را نگه دارید و فقط عدسی ها را تعویض کنید.

– قاب های شیک، زیاد هستند و می توانند با شخصیت و سبک شما انتخاب شوند، ظاهر عینک شما می تواند بیان جسورانه ای داشته باشد.

– شیشه های عینک از برخی عوامل محیطی مانند باد، گرد و غبار و میکروب ها محافظت می کنند.

_ معایب عینک

– عینک ها حدود ۱۲ میلی متر (حدود نیم اینچ) از چشمان شما قرار میگیرند، بنابراین می توان دید محیطی را تحریف کرد. بسیاری از افراد هنگامی که به تازگی ازعینک استفاده میکنند یا حتی زمانی که نسخه عینکشان تغییر کرده، مشکل در تمرکز روی اشیاء و تاری دید را گزارش می کنند.

– بعضی از افراد دوست ندارند حتی به عینک نگاه کنند و احساس می کنند که از زیبایی آنها کسر می شود و جذابیت آنها از بین می رود.

– اگر یک نسخه با نمره بالا داشته باشید، لبه های عدسی های شما ضخیم و ناپدید می شوند یا ممکن است عینک شما باعث شود چشم شما به صورت غیر طبیعی ظاهر شده یا بزرگنمایی شود.

– عینک را می توان تحت تأثیر عناصر قرار داد، عینک شما با جمع آوری میزان بارش بر روی عدسی های خود یا هنگام مه گرفتن در هوای سرد، می تواند دید را تار یا مختل کند.

– بعضی از فریم ها می توانند فشار مداوم بر بینی و پشت گوش شما وارد کنند و منجر به سردرد و ناراحتی عمومی شود.

_ لنزهای تماسی

اگر شما به شیوه سبک زندگی فعال، روزهایتان را سپری می کنید، باید لنزهای تماسی را امتحان کنید زیرا آنها در طرح ها و سبک های منحصر به فردی قرار می گیرند که کاملاً در سبک زندگی شما جای می گیرند. لنزهای تماسی باعث می شوند تا به شکلی احساس کنید که دیگر مشکل چشمی ندارید.

لنزهای تماسی نرم، ساخته شده از پلاستیک نرم، محبوب ترین نوع هستند. آنها راحت تر از لنزهای تماسی سخت هستند زیرا آب بیشتری دارند.
لنزها مستقیماً روی چشم شما قرار میگیرند و به شما امکان می دهند بدون هیچ گونه نگرانی بتوانید کارهای خود را انجام دهید. لنزها کاملاً مطابق با انحنای چشم شما هستند و در هنگام انجام کارهای روزانه خود باعث تحریف دید کمتری می شوند.

لنزهای تماسی مزایای بسیاری نسبت به عینک دارند. لنزهای تماسی مستقیماً روی چشم شما می نشینند، بنابراین دید، به خصوص در دید محیطی، مانعی ندارند. شما می توانید بدون ترس از شیشه عینک، افتادن یا شکستن در فعالیت های ورزشی و فضای باز از لنزهای تماسی استفاده کنید. حتی می توانید با استفاده از لنزهای تماسی رنگی، رنگ چشم خود را تغییر دهید.

_ چندین نوع لنز تماسی نرم وجود دارد:

– لنزهای تماسی روزانه: شما این لنزها را در ابتدای روز در چشم می گذارید و در پایان شب آنها را از چشم برمیدارید و دور می اندازید.

– لنزهای تماسی روز و شب: شما می توانید آنها را تا ۷ شبانه روز استفاده کنید. حداقل هفته ای یکبار آنها را برای تمیز کردن از چشم بردارید.

لنزهای تماسی سخت نسبت به لنزهای نرم دوام بیشتری دارند. مراقبت از آنها راحت تر است. آنها اغلب برای شرایطی مانند آستیگماتیسم بینایی بهتری می دهند و در صورت داشتن آلرژی می توانند انتخاب خوبی باشند. همچنین در هر دو لنز نرم و سخت، لنزهای دو کانونی و چند کانونی وجود دارد. آنها دید نزدیک و دور را همزمان تصحیح می کنند.

_ مزایای لنزهای تماسی

– لنزهای تماسی با انحنای چشم شما مطابقت دارد، زمینه دید وسیع تری ایجاد می کند و باعث ایجاد تحریف و انسداد بینایی کمتری از عینک می شود.

– در هنگام ورزش، لنزهای تماسی بسیار راحت هستند.

– لنزهای تماسی به طور معمول تحت تأثیر شرایط آب و هوایی قرار نمی گیرند و در هوای سرد مانند عینک مه نمی گیرد.

– اگر می خواهید ببینید که با چه رنگ چشمی متفاوت به نظر می رسید، می توانید لنزهای تماسی رنگی را آزمایش کنید. حتی می توانید برای مطابقت با لباس های هالووین یا لباس های فانتزی، لنزهای تماسی با جلوه ویژه تهیه کنید!

– برخی از لنزهای تماسی می توانند هنگام خواب دوباره قرنیه شما را تغییر دهند.
لنزهای تماسی ارتوکراتولوژی شبانه (Ortho-k) به طور موقت میوپیا (نزدیک بینی) را تصحیح می کند، بنابراین می توانید روز بعد را بدون نیاز به عینک یا لنز به وضوح مشاهده کنید.

– اگر شما با یک بچه ورزش یا بازی می کنید، لنزهای پلی کربنات یا Trivex عالی هستند. این لنزهای ایمن، احتمال کمتری در ضربه دارند.
– لنزهای تماسی با شاخص بالا تصحیح بصری اضافی را ارائه می دهند. این لنزهای پلاستیکی از عینک باریک تر و سبک تر هستند.

_ معایب لنزهای تماسی

– برخی از افراد در استفاده از لنز تماسی به چشم خود مشکل وارد می کنند (اما تکنیک و عمل صحیح باید در بیشتر موارد این امر را اصلاح کند)

– لنزهای تماسی میزان اکسیژن موجود در چشم شما را کاهش داده و می توانند شدت سندرم خشکی چشم را افزایش دهند.

– اگر غالباً با رایانه کار می کنید، استفاده از لنزهای تماسی احتمالاً در علائم سندرم بینایی رایانه نقش دارند.

– برای جلوگیری از ابتلا به عفونت های جدی چشم، لنزها به مراقبت مناسب و تمیز کردن هر روز نیاز دارند. اگر نمی توانید به چرخه مراقبت و جایگزینی لنزهای خود توجه کنید، لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه را در نظر بگیرید.

– اگر به طور اتفاقی در حین داشتن لنز تماسی روزانه بخوابید، چشمان شما هنگام بیدار شدن خشک، ریز و درخشان و سرخ می شو. اگر اغلب با لنزهای خود می خوابید، لنزهای تماسی طولانی مدت با سایش را در نظر بگیرید، برخی از لنزهای تماسی با سایش طولانی مدت تا ۳۰ روز از سایش مداوم، تأیید می شوند.

_ لنزهای چند وجهی به اشکال مختلفی ارائه می شوند:

Bifocals در نیمه بالایی لنزها برای فاصله و در نیمه پایین لنزها برای خواندن کمک می کند.

Trifocals دارای سه حوزه است. نیمه اول برای فاصله، پایین برای خواندن و یک منطقه سوم در بینایی برای دید وسط وجود دارد.

لنزهای پیشرونده bifocals و multifocal بدون خط تقسیم هستند. آنها خط یکنواخت انتقال بین مناطق بینایی دارند.

عدسی هایی که قبلاً از شیشه ساخته می شدند، اکنون اکثر آنها از پلاستیک ساخته می شوند. لنزهای تماسی پلاستیکی سبک تر هستند و برای محافظت از چشمان شما با پوشش هایی قابل درمان هستند. اما پلاستیک نسبت به شیشه خراش بیشتری دارد.

_ لنزهای تماسی، عینک … یا هر دو؟

به لطف پیشرفت های فن آوری لنزهای تماسی، اکثر افراد این روزها می توانند با موفقیت از لنزهای تماسی استفاده کنند، حتی اگر ترجیح می دهند عینک را به عنوان اصلی ترین روش تصحیح بینایی استفاده کنند.

بنابراین تصمیم به استفاده از لنزهای تماسی یا عینک و چه استفاده از هر دوی آنها، معمولاً انتخابی سلیقه ای و شخصی است.

البته به خاطر داشته باشید که اگر تمام وقت لنزهای تماسی را استفاده کنید، باید یک عینک به روز هم داشته باشید، در صورت نیاز به متوقف کردن استفاده از لنزهای تماسی به دلیل عفونت چشم یا سوزش، بتوانید چشمان خود را استراحت دهید.

در نهایت، ترجیحات شخصی شما باید این تصمیم را برای تان آسان کند که تصمیم بگیرید کدام لنزهای تماسی یا عینک بهتر هستند؟ علاوه بر این، باید نکات مثبت و منفی را که باعث می شود لنزهای تماسی یا عینک از هم جدا شوند، در نظر داشته باشید.

اگر هنوز در انتخاب و تصمیم گیری مردد هستید که آیا باید لنزهای تماسی یا عینک استفاده کنم؟ دیگر نگران نباشید تیم کارشناس لنز تماسی دیالنز بهترین راه حل های چشم را برای شما دارد. آنها به شما کمک می کنند تصمیم بگیرید که آیا عینک انتخاب کنید یا بدون هیچ زحمتی لنزهای تماسی را انتخاب کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب