سارا نصری 09 مهر ماه 1398 19,180

تفاوت مایع لنز و سرم شستشو

امروزه لنزهای تماسی تقریبا مورد استفاده اکثر افراد شده است و آنها احتیاج به مراقبت و نگهداری بیشتری دارند. روغن، مواد زائد، آرایش و میکروب ها می توانند با گذشت زمان روی لنزهای تماسی نفوذ کنند و این به نوبه خود می تواند باعث عفونت چشم شود. همانطور که میدانید، لنزهای تماسی مستقیما روی سطح چشم قرار می گیرد، لنزهایی که به طور صحیح تمیز و ضدعفونی شده باشند، می توانند خطر ابتلا به عفونت چشم را کاهش دهند. بنابراین بهداشت خوب یکی از مهم ترین اساس در استفاده لنزهای تماسی می باشد.

همانطور که میدانید، محلول های ضدعفونی کننده مارک های زیادی دارند. اما بدانید اولین و بهترین نوع، مارکی است که متخصص مراقبت از چشم شما معرفی کرده است. او می تواند توصیه کند که کدام محصول به بهترین وجهی، متناسب با نوع لنزهای تماسی و چشم شما می باشد، به خصوص اگر آلرژی دارید یا مبتلا به عفونت چشمی هستید. برخی از محلول های تمیزکننده ممکن است چند منظوره باشد، اما مهم است که نقش محلول های مختلف را بدانید و نحوه ی استفاده از آنها را اشتباه نگیرید.

مایع لنز تماسی

مایع لنز تماسی، یک محلول شیمیایی است که برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن لنزهای تماسی تهیه شده است. انواع و مارک های زیادی وجود دارد، اما اکثر آنها حاوی نوعی ماده نگهدارنده، ماده اتصال دهنده، بافر، ضدعفونی کننده یا مرطوب کننده هستند. این عناصر به طور موثر بدون ایجاد خراش بر روی لنز باقی می مانند و لنزها را به گونه ای تنظیم می کنند که در سطح چشم شما مرطوب باشد. در صورت عدم استفاده از لنز، می توانید لنزها را در محلول لنز تماسی، جایی که استریل و آبرسانی کافی داشته باشد، نگهداری کنید.

محلول شور (سرم شستشو)

محلول نمکی دارای آب نمکی ساده و متعادل با PH است که می توان از آن برای شستشوی لنزهای تماسی، قبل از گذاشتن داخل چشم استفاده کرد. توجه به این نکته ضروری است که محلول نمکی حاوی هیچ ماده پاک کننده ای نیست، بنابراین هرگز نباید از آن برای تمیز کردن، ضدعفونی کردن یا نگهداری از لنزهای خود استفاده کنید. اگر متخصص مراقبت از چشم شما پیشنهاد کرد که از محلول نمکی به عنوان بخشی از تمیزکننده لنز استفاده کنید، حتما یک فرآورده تجاری خریداری کنید که برای استفاده از لنزهای تماسی تایید شده باشد. هرگز سعی نکنید محلول خود را در خانه درست کنید، زیرا باعث عفونت های جدی در قرنیه چشم می شود.

امروزه بسیاری از افراد از یک محلول لنز تماسی چند منظوره استفاده می کنند که می تواند تمام مراحل را به صورت یکجا انجام دهد و نیاز به شستشو با محلول شور را برطرف می کند. به نظر می رسد، محلول چند منظوره موجب صرفه جویی در وقت و هزینه ها می شود، اما ممکن است برای همه مناسب نباشد. همیشه قبل از خرید هر محلول لنز تماسی، با پزشک مراقبت از چشم خود مشورت کنید.

در اینجا چند نکته اضافی برای کمک به شما در مراقبت مناسب از لنزهای تماسی خود ارائه شده است:

محلول های لنز تماسی دارای تاریخ انقضا هستند، به بطری مورد استفاده خود توجه کنید و پس از گذشت زمان تاریخ، آن را دور بریزید. محلول های لنز را نباید به طور نامحدود و همیشه استفاده کرد، بنابراین آنها را ۳ تا۶ ماه استفاده کنید و پس از اتمام تاریخ یک محلول جدید با تاریخ جدید تهیه کنید.

حتی اگر از محلول چند منظوره (بدون مالش) استفاده می کنید، توصیه می شود، قبل از شستشوی لنزهای خود، آنها را به آرامی بین انگشتان خود مالش دهید تا به خوبی ضدعفونی شوند.

در نهایت، هرگز از آب برای شستشوی لنزهای تماسی استفاده نکنید زیرا میکروب های داخل آب باعث می شود که به لنزهای تماسی نفوذ کنند و باعث ایجاد عفونت چشم و لنز شوند.

***برای تهیه انواع لنز طبی یا رنگی می تونید با کارشناسان دیالنز مشورت کنید

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب