سارا نصری 11 اسفند ماه 1398 2,038

تفاوت معاینه چشم و معاینه لنز

معاینه معمول چشم مانند معاینه لنز تماسی نیست. برای استفاده کنندگان لنزهای تماسی، آزمایش لنزهای تماسی لازم است تا لنزها به درستی متناسب با هر دو چشم باشد و از سلامت لنزها اطمینان حاصل شود.

قبل از اینکه نگاهی دقیق تر به آنچه در طول معاینه لنز تماسی رخ می دهد نگاهی بیاندازیم، بیایید در مورد معاینات عادی چشم صحبت کنیم.

معاینه جامع چشم چیست؟

معاینه جامع چشم بخش مهمی از مراقبت از سلامت عمومی شما است که آیا به تصحیح بینایی نیاز دارید یا نه. با نگاه به چشم شما، پزشک می تواند علائم بیماری های جدی سلامتی مانند فشار خون بالا و دیابت را بررسی کند.

در طی یک معاینه جامع چشم، پزشک شما به دنبال علائم بیماری گلوکوم، انجام تست هایی برای بررسی وضوح بینایی، تعیین قدرت نسخه شما، بررسی چگونگی عملکرد چشم های شما با یکدیگر و بررسی فشار مایع در چشمان شما خواهد بود. او همچنین ممکن است چشم شما را گشاد کند تا ببیند آیا شما هر گونه شرایط چشم یا علائم بیماری های جدی دیگر سلامتی دارید یا خیر.

معاینه لنز تماسی چیست؟

اگر لنز دارید یا می خواهید تازه لنز بگذارید، علاوه بر یک معاینه جامع چشم، به یک لنز تماسی نیز نیاز دارید. پزشک چشم شما آزمایشات ویژه ای را هنگام تست لنز تماسی انجام می دهد تا دید شما را با لنزهای تماسی ارزیابی کند.

آزمایش اول سطح چشم شما را اندازه می گیرد تا مشخص شود چه اندازه و چه نوع لنز، برای شما مناسب است. همچنین ممکن است پزشک شما ارزیابی فیلم اشکی را انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که شما به اندازه کافی اشک دارید تا بتوانید به راحتی از لنز تماسی استفاده کنید.

با نتایج این آزمایش ها، پزشک چشم شما می تواند یک نسخه لنز تماسی را تهیه کند که مناسب چشم شما باشد. نسخه عینک جایگزین معاینه لنزهای تماسی نیست زیرا این دو با یکدیگر تفاوت دارند.

تجویز عینک برای لنزهایی که تقریباً ۱۲ میلی متر از چشم شما قرار دارند، اندازه گیری می کند. در حالی که یک لنز تماسی برای لنزهایی که مستقیماً روی سطح چشم قرار دارند، اندازه گیری می شود. تناسب نامناسب یا تجویز نادرست لنزهای تماسی می تواند به سلامت چشم آسیب برساند.

کلام آخر

پس از تنظیم مناسب و تجویز مناسب برای لنزهای تماسی، باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید لنزهای تماسی یکبار مصرف یا ساییدگی طولانی داشته باشید، و آیا می خواهید لنزهای شما رنگی باشند.

پزشک، شما را با یک جفت آزمایش لنز قرار می دهد و شما برای چند روز لنزهای را استفاده می کنید. در حدود یک هفته، برای اطمینان از تنظیم لنزهای جدید خود به یک معاینه پیگیری نیاز خواهید داشت.

چه عینک و چه لنز دارید، خوب است که سالانه یک معاینه چشم بگذرانید تا ببینید که آیا نمره چشم شما تغییر کرده و آیا به تصحیح بینایی نیاز دارید یا خیر.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب