مجله الکترونیکی دیالنز 13 شهریور ماه 1400 2,173

تنبلی چشم چیست و آیا لیزیک تنبلی چشم را درمان میکند؟

عدم وضوح تصویر در چشم بیمار و بهتر بودن تصویر ایجاد شده در چشم سالم سبب می‌شود تا مغز بین دو چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب کند و در واقع مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز را مسدود یا اصطلاحاً دید چشم بیمار را «خاموش» کند. در ادامه با "مجله الکترونیکی دیالنز" همراه باشید تا در مورد تنبلی چشم بیشتر بدانید ....

تنبلی چشم چیست ؟

همه ما بارها با این اصطلاح روبه‌رو شدیم که کسی دچار تنبلی چشم شده است. این حالت با ضعف در بینایی تفاوت دارد. تنبلی چشم نوعی اختلال بينايی است كه اگر به موقع تشخيص داده و درمان نشود، کودک را از يك چشم بسيار کم‌بینا يا نابينا می‌کند و با تشخيص به موقع، به راحتي و کاملاً قابل درمان است.

چشمان برخی كودكان، با آنكه سالم به نظر می‌رسند اما از سلامتی و ديد كافی برخوردار نيستند. رشد و تكامل مركز بينایی در مغز از دوران جنينی تا حدود ۱۰ سالگی ادامه داشته، اما حداكثر سرعت رشد آن تا ۳ سالگی است. هنگامی كه اشكال ديد كودك، قبل از ۵ سالگی درمان شود، حتی اگر چشم در اين مدت تنبل شده باشد، بينايی كامل بر خواهد گشت.

« تنبلی چشم نوعی اختلال بينايی است »

تنبلی چشم زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد. این اختلال که معمولاً در یک چشم دیده می‌شود به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظیر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم)، یا عدم شفافیت مسیر بینایی (ناشی از عواملی نظیر آب مروارید، کدورت قرنیه، یا افتادگی پلک) رخ می‌دهد.

علائم و نشانه های تنبلی چشم چیست؟

در بیشتر اوقات، هیچ علائمی از تنبلی چشم مشاهده نمی شود. از آنجا که فقط یک چشم تحت تأثیر قرار می گیرد، چشم دیگر معمولاً دارای دید خوبی است و تمایل دارد تمام کارهای بصری را بر عهده بگیرد. تا زمانی که چشم سالم پوشیده نشود، فرد به ندرت متوجه دید ضعیف در چشم (تنبل)  خواهد شد. به همین دلیل ممکن است کودک مبتلا به آمبلیوپی متوجه نشود که نمی تواند به درستی با هر دو چشم ببیند. گاهی اوقات آمبلیوپی بااسترابیسم ( انحراف چشم) همراه است که علائم و نشانه های خاص خود را دارد.

آیا لیزیک تنبلی چشم را درمان میکند؟

گاهی تنبلی چشم باعث کاهش سطح بینایی میگردد ، زیرا چشم و مغز با هم هماهنگ نمیباشند . اغلب ، چشم آسیب دیده طبیعی به نظر می رسد اما عملکرد صحیحی ندارد و قسمت بصری مغز درست کار نمیکند. دو علت برای تنبلی چشم وجود دارد:

 
1-ناهماهنگی چشم ها (که استرابیسم نامیده میشود (

 2-چشم دارای مقادیر قابل توجهی عیوب انکساری میباشد

اما معمولا نتیجه نهایی یکسان است : مغز از بینایی یک چشم برای چشم دیگر کمک می گیرد و باعث ایجاد مشکلات بینایی در چشم دیگر میگردد. به طور معمول، لیزیک نمیتواند تنبلی چشم را تصحیح نماید . اما ممکن است استثنا نیز وجود داشته باشد.

اگر دوربینی یا آستیگماتیسم یک چشم نسبت به چشم دیگر به طور قابل توجهی بیشتر باشد، ممکن است مغز افزایش عیوب انکساری  را نادیده بگیرد که منجر به تنبلی چشم خواهد شد. از آنجا که قدرت عدسی عینک بر میزان بینایی تاثیر می گذارد، ممکن است افراد زیادی در این وضعیت برای استفاده از عینک دچار ناراحتی باشند . بزرگ شدن نابرابر اشیاء ، ناشی از عدسی عینک ، می تواند موجب ایجاد حالت تهوع در افراد گردد.

از آنجایی که لنز به طور مستقیم بر روی سطح چشم قرار می گیرد، قدرت متفاوتی در دو چشم ایجاد نمی کند که با مشکلات بزرگنمایی با قدرت نوری مرتبط است. بنابراین لنز معمولا گزینه ای بهتر در برابر عینک برای افراد مبتلا به عیوب انکساری میباشد.

اگر فرد مبتلا به این بیماری (آنیسوموتریا) نتواند بدون داشتن مشکل از لنز استفاده نماید ، ممکن است جراحی لیزیک بهترین راه برای تصحیح عیوب انکساری جهت جلوگیری از تنبلی چشم باشد. اگر به شما گفته شده است که در صورت عدم استفاده تمام وقت از عینک یا لنز در معرض تنبلی چشم خواهید بود، با پزشک خود در مورد جراحی لیزیک مشورت نمایید ، ممکن است بهترین گزینه برای شما همین روش باشد.

با این وجود، اگر در حال حاضر دارای تنبلی چشم هستید، باید نکاتی را در مورد جراحی لیزیک در نظر بگیرید . بسیاری از پزشکان عمل جراحی انکساری را در چشم های قویتر انجام نخواهند داد ، اگر بینایی تصحیح شده در افرادی که مبتلا به تنبلی چشم هستند 10/5 یا کمتر باشد ، پزشک در طول معاینه در مورد جراحی با شما صحبت خواهد نمود.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب