مجله الکترونیکی دیالنز 13 آبان ماه 1400 656

حقایق و رازهای جالب در مورد بدن انسان!

بدن انسان همیشه یکی از شگفتی‌های طبیعت بشمار رفته و دانشمندان زیادی برای سر در آوردن از زیر و بم عملکرد اندام‌های مختلف، دست به تحقیقات و انجام آزمایشات گوناگون زده‌اند. ما در این بخش از مجله الکترونیکی دیالنز 14 واقعیت عجیب و جالب در مورد بدن انسان را برشمرده‌ایم که آگاهی از آن‌ها خالی از لطف نیست.

1- مغز شما حاوی بیش از ۸۶میلیارد سلول عصبی است که توسط ۱۰۰تریلیون اتصال، به یکدیگر پیوسته اند! این خیلی بیشتر از تعداد ستاره‌های موجود در کهکشان راه شیری ماست! به هر حال، اگر تصمیم گرفتید که تمام آن سلول‌های عصبی بیشمار را در مغز خود بشمارید، ۳۰۰۰ سال طول می‌کشد!

مغز شما حتی هنگام استراحت هم بیش از ۲۰درصد از انرژی بدن شما را استفاده می‌کند. حتی هنگامی که شما در خواب هستید، هنوز هم تقریباً به همان اندازه که بیدار هستید، انرژی مصرف می‌کند! همچنین مغز در یک روز تقریباً ۳۳۰ کالری می‌سوزاند!

2- اگر چشم انسان دوربین دیجیتال بود، رزولوشن هر چشم ۱۲۰-۱۴۰ مگاپیکسل بود. با این حال این پیکسل‌ها به طور مساوی پخش نشده اند. یک میلیمتر مربع در مرکز چشم حدود ۲۰۰۰۰۰ گیرنده رنگ دارد، اما گوشه‌های چشم گیرنده‌های کمتری دارند.

چشمان شما ابزاری شگفت انگیز هستند! آن‌ها می‌توانند بین ۱۰میلیون رنگ مختلف تمایز قائل شوند!

3- استخوان‌های انسان یک پارادوکس واقعی هستند: تقریباً ۵ برابر از یک میله فولادی با همان قطر، قویتر هستند، اما می‌توانند در اثر ضربه شکننده باشند!

4- بدن شما حاوی بیش از ۳۷تریلیون سلول است. زمین بیش از ۷میلیارد نفر جمعیت دارد. این بدان معنی است که بیش از ۵هزار برابر جمعیت انسان ها، سلول در بدن شما وجود دارد!

5- بدن انسان خون کافی برای تغذیه ۱.۲ تا ۱.۴ میلیون پشه را دارد. همه چیز به قد و وزن قربانی و همچنین میزان گرسنگی حشرات بستگی دارد. یک پشه در یک بار نیش زدن، حدود ۰.۰۰۳ میلی لیترخون را مصرف می‌کند، بنابراین یک ارتش بزرگ پشه برای خوردن کل خون بدن انسان نیاز است. البته چنین اتفاقی بعید است.

6- صدا باعث گشاد شدن مردمک چشم می شود. حتی صداهای بسیار کمی هم می تواند این کار را انجام دهد.

تنها بخشی از بدن شما که هیچ منبع خونی ندارد قرنیه چشم است. اکسیژن را مستقیماً از هوا دریافت می کند.

7- در حالی که چشمان نوزادان در هنگام تولد به صورت نرمال و طبیعی عمل می‌کنند، اما هنوز به طور کامل توسعه نیافته اند. این موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها جهان را کمی متفاوت از بزرگترها ببینند. درست بعد از تولد، نوزادان جهان را به صورت سیاه و سفید می‌بینند و در حین اولین هفته زندگیشان آن‌ها فقط می‌توانند ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتری جلو خود را ببینند. با گذشت زمان و رسیدن به ۴ ماهگی، نوزادان شروع به دیدن رنگ‌ها می‌کنند. به همین خاطر است که اسباب بازی‌های کودکان اغلب با الگو‌ها و رنگ‌های پررنگ و درخشان تهیه می‌شوند تا بتوانند کودکان را تحریک نمایند.

8- وقتی می‌خوابید حدود ۸ میلیمتر قد می‌کشید و وقتی بیدار می‌شوید دوباره به قد اول خود بر می‌گردید. دلیل این امر آن است که وقتی نشسته یا ایستاده اید، صفحات غضروفی بین مفاصل، به خاطر جاذبه‌ی زمین مثل اسفنج فشرده می‌شوند.

9- تعداد استخوان‌های بدن یک انسان بالغ از یک نوزاد کمتر است. ما با ۳۵۰ تکه استخوان به دنیا می‌آییم، اما به دلیل اینکه در طول رشد استخوان‌ها به هم جوش می‌خورند، در بزرگسالی فقط ۲۰۶ تکه استخوان داریم  .

10- آپاندیس یکی از اعضای بدنام بدن است چون همیشه دردسرساز بوده و حتی درصورت ملتهب شدن، جان شخص را به خطر می اندازد. از گذشته تصور بر این بوده که آپاندیس در واقع یک اندام رشد نیافته است که هیچ فایده ای ندارد. با این حال، امروزه دانشمندان نظر دیگری درباره ی آن دارند. به گفته ی دانشمندان آپاندیس «منزلگاه» امنی برای باکتری های مفید درون روده است. این اندام میکروب های مفید را درون خود نگه می دارد تا از آن ها برای تأمین مجدد سیستم باکتریایی روده استفاده کند و در صورت بروز مشکل (مثل عفونت روده ای) باکتری های مفید را وارد روده کند.

11- کبد را شاید بتوان پرمشغله‌ترین اندام درونی انسان دانست. کبد که بزرگ‌ترین غده بدن است وظایف گسترده‌ای به عهده دارد که از جمله می‌توان به دفع سموم، مبارزه با عفونت‌ها، ذخیره ویتامین‌ها و انرژی، ترشح صفرا که ماده‌ای ضروری برای گوارش است و پاکسازی خون اشاره کرد.
بیش از یک لیتر خون در هر دقیقه از طریق کبد فیلتر می‌شود. کبد در حفظ تعادل و تنظیم هورمون‌های بدن نقش دارد. یک کبد سالم قادر است ۱۰۰ درصد باکتری‌ها و سموم را پیش از آنکه به جریان عمومی خون بدن راه یابند، از بدن دفع کند. باید بدانید تمام خون برگشتی از دستگاه گوارش که حاوی مواد غذایی است ابتدا به کبد می‌رود.

12- دانشمندان ادعا می‌کنند که افراد باهوش خواب‌های واقعا جذابی می‌بینند که طولانی‌تر و واضح‌تر از خواب‌های افراد با ضریب هوشی پایین است. اما اگر یادتان نمی‌آید که شب قبل چه خوابی دیدید نگران نباشید، بیشتر افراد خوابشان را به یاد نمی‌آورند، چون هر رویا به طور میانگین، تنها چند ثانیه طول می‌کشد.

13- ریه راست بزرگ‌تر از ریه چپ است ؛ حجم و اندازه ریه‌ها کاملا متفاوت است. این به دلیل محل قرارگیری قلب است. ریه راست سنگین‌تر و بزرگتر از چپی است تا جای کافی برای قلب باشد.

14- قرنیه چشم کوسه آنقدر شبیه قرنیه چشم انسان است که می‌توان برای پیوند قرنیه استفاده کرد. البته اگر تکنولوژی مناسب وجود داشت!

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب