سارا نصری 24 دی ماه 1398 812

خطرات به اشتراک گذاری لنزهای تماسی

برخی افراد در صورت عدم دانایی کامل جهت نگهداری و استفاده از لنز، گاهی لنزهای خود را به اشتراک می گذارند و این اصلا درست نیست. گاهی کودکان فکر می کنند باید وسایل شخصی را هم با دوستان خود با هم استفاده کنند مانند مسواک یا حتی آب نبات، در این صورت بچه ها جهت آگاهی های کم از لنزهای تماسی دوست دارند که لنزهای خود را چه رنگی و چه معمولی، با دوستان خود به اشتراک بگذارند. اما والدین با عصبانیت شدید سعی در این دارد که به فرزند خود بیاموزد که این کار صحیح نیست و یک درس درست به کودک خود بدهد.

اشتراک گذارید لنزهای تماسی خطی است که نباید از آن عبور کنید. حتی اگر آن شخص بهترین خواهر یا دوست روی کره زمین برای شما باشد. هرگز لنزهای تماسی خود را با او به اشتراک نگذارید، با این کار شما می توانید به سلامت چشم خود آسیب برسانید و بینایی خود را در معرض خطر قرار دهید.

آیا واقعا قصد دارید لنزهای خود را به اشتراک بگذارید؟ در اینجا ۵ دلیل اصلی که چرا هرگز نباید این را انجام دهید برای شما آورده شده است.

۱) عفونت های باکتریایی

باکتری ها در همه جا وجود دارند. بیشتر باکتری ها بی ضرر هستند و یا حتی به حفظ سلامتی کمک می کنند. اما وقتی باکتری ها، قارچ ها یا ویروس های مضر وارد بدن می شوند، می توانند منجر به عفونت شوند.

از آنجا که چشم ما به ما بینایی می دهد، آنها یکی از مهمترین ارگان های ما هستند. اما به ویژه در برابر عفونت ها آسیب پذیر هستند. تنها چیزی که از مکانیسم های داخلی چشم محافظت می کند، قرنیه است.

این لایه نازک و شفاف از بافت همچنین مسئول شکست نور است. قرنیه دو سوم از کل قدرت نوری چشم را تشکیل می دهد. یک آسیب جدی به قرنیه شما، می تواند کاملاً کور شود.

کراتیت التهاب دردناک قرنیه است که با استفاده نادرست از لنزهای تماسی مرتبط است و هزینه بسیار بالایی برای بخش بهداشت، تشکیل می دهد.

استفاده از لنزهای تماسی استفاده شده توسط شخص دیگر خطر عفونت های باکتریایی را افزایش می دهد. هرگز، لنزهای تماسی خود را به اشتراک نگذارید!

۲) تفاوت در روال مراقبت

اگرچه ممکن است کارهای شما شبیه به بهترین دوست خود باشد، اما در روال مراقبت شما از لنزهای تماسیتان، تفاوت هایی وجود دارد.

بهترین راه برای محافظت از چشمان شما تمرین بهداشتی خوب است. شما همیشه باید دست های خود را قبل از گذاشتن و یا برداشتن لنزهای تماسی خود بشویید و خشک کنید. قبل از اینکه لنزهای تماسی خود را داخل چشم بگذارید، باید آنها را برای هرگونه خسارت بررسی کنید، سپس لنزهای تماسی خود را با محلول تازه بشویید.

پس از برداشتن لنز از چشم، آنها را با محلول به دقت بشویید. همچنین باید هر روز محفظه لنزهای تماسی خود را بشویید و بگذارید با هوای محیط خشک شود. بسیار مهم است که محلول لنز در محفظه لنزهای تماسی شما تازه باشد. بله، این بدان معنی است که هر روز برای جلوگیری از باکتری ها جالنزی را از محلول تازه پر کنید.

۳) اندازه همه لنزهای تماسی با هم یکسان نیستند

متخصصان چشم پزشک، لنزهای تماسی و آرایشی را به عنوان لنزهای رنگی تعریف می کند که ظاهر چشم شما را تغییر می دهد. لنزهای رنگی می توانند رنگ چشم یا شکل عنبیه شما را تغییر دهند. این اثر می تواند ظریف یا چشمگیر باشد و این لنزها با نمره و یا بدون نمره همراه می باشند.

چشمان شما مانند کره های گلف، حوزه های کاملی نیستند. هیچ دو جفت چشم دقیقاً یکسان نبوده و یک نسخه لنز تماسی شامل اندازه گیری های دقیق چشمان شما است. خرید لنزهای بدون نسخه بسیار خطرناک است.

لنزهای رنگی و یا لنزهای تزئینی، اغلب به عنوان لوازم جانبی مد تبلیغ می شوند و ممکن است کاملاً بی ضرر به نظر برسند. اما لنزهای تماسی نامناسب می توانند چشم شما را تحریک کنند. این سوزش در واقع می تواند باعث ایجاد زخم های قرنیه شود.

زخم قرنیه یک زخم باز است که اگر بلافاصله درمان نشود، نیاز به پیوند قرنیه دارد.

افرادی که لنزهای تماسی را به اشتراک می گذارند یا لنزهای رنگی را که ناسازگار هستند، در معرض خطر بیشتری برای زخم های قرنیه قرار می دهند.

۴) مشکلات در نسخه

دلایل زیادی برای خرید لنزهای شما از یک فروشنده معتبر وجود دارد. فقط فروشندگان معتبر می توانند کیفیت محصولات خود را تضمین کنند و از اینکه شما به عنوان یک مصرف کننده محافظت می کنید اطمینان حاصل کنند. اما دریافت نسخه مناسب لنزها نیز حائز اهمیت است.

همانطور که قبلاً گفته شد، فروشندگان لنزهای تماسی باید از مشتریان معتبر خود درخواست نسخه معتبر (از معاینه چشم اخیر) را داشته باشند. اگر نمی توانید به یک خرده فروش اعتماد کنید تا از قانون حمایت کند، احتمالاً نمی توانید به آنها اعتماد کنید تا از چشمانتان مراقبت خوبی داشته باشند.

لنزهای رنگی آرایشی می توانند در نسخه های مختلفی قرار بگیرند. اما اگر لنزها بدون نسخه فروخته می شوند، نمی توانید در مورد آنچه می خواهید مطمئن باشید. اگر لنزهای تماسی را با یک دوست به اشتراک بگذارید راهی برای ایجاد عفونت های چشمی باز می کنید.

استفاده از لنزهای ناسازگار یا نسخه نادرست می تواند باعث ناراحتی و تاری دید شود. ممکن است حتی اگر فقط چند ساعت لنزهای تماسی را استفاده می کنید، دچار فشار چشم و سردرد نیز شوید.

لطفا برای دریافت لنزهای تماسی از نسخه عینک استفاده نکنید. این یک ایده بد است! لنزهای تماسی روی چشمان شما می نشینند، در حالی که عینک حدودا یک اینچ از چشم شما دور است. تفاوت فاصله از چشم شما باعث می شود این دو نوع نسخه کاملاً متفاوت باشند. تنها راه اطمینان از صحت لنزهای تماسی شما با مشورت اپتومتریست است.

۵) هزینه برای جیب های شما

با به اشتراک گذاشتن لنزهای تماسی خطرات زیادی را برای چشمان خود ایجاد کرده اید، با این کار مجبور خواهید بود هزینه بالایی را برای سلامتی دوباره چشمانتان صرف کنید.

کلام آخر

در نهایت، شما می توانید با یک تغییر رنگ چشم ظریف و آرایش چشم مناسب، ظاهر چشمگیری به دست آورید! فقط تمام تلاش خود را بکنید تا از خطرات بینایی در روند کار خودداری کنید. اگر بخواهید ظاهر خود را تغییر دهید، از لنزهای تماسی رنگی مانند Freshlook Colorblends استفاده کنید با این لنزها می توانید ظاهر خود را متفاوت نشان دهید.

اکنون باید در مورد تمام دلایلی که به اشتراک گذاشتن لنزهای تماسی ایده بدی است، کاملاً آگاه باشید. چشمان شما پنجره هایی برای روح شماست و برای زندگی روزمره حیاتی است. خطری برای آنها ایجاد نکنید!
طیف گسترده ای از لنزهای تماسی رنگی وجود دارد که می توانید انتخاب کنید. آنها را مورد علاقه خود قرار دهید و در این حالت، شما مجاز به اشتراک گذاری لنزهای تماسی خود نیستید.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب