سارا نصری 05 آبان ماه 1398 1,058

درمان بیماری اووئیت

این بیماری به محض تشخیص بایستی معالجه شروع شود. داروی اصلی جهت معالجه، آتروپین است که به صورت قطره چشمی یا پماد مصرف می شود و باعث گشاد شدن مردمک می گردد. از استروئیدها قطره چشمی پردنیزولون یا دگزامتازون مصرف می شود تا انفلاماسیون را بهبود بخشد. اگر در معاینات و تحقیقات علت مخصوص مانند سل، جذام و سفلیس تشخیص داده شود بایستی معالجه شود. اما در جریان تحقیق برای پیدا کردن علت مخصوص اووئیت معالجه موضعی نبایستی به تاخیر افتد. دستورات زیر بایستی جهت کنترل انفلاسیون و جلوگیری از عوارض داخل چشمی مانند چسبندگی خلقی و گلوکوم ثانوی مراعات شوند.

استراحت

بایستی با آتروپین به چشم استراحت کامل داده شود، معمولا مصرف ۳ مرتبه در روز از آتروپین ۱ درصد به صورت قطره یا پماد باعث گشادی مردمک می شود. اما اگر مردمک ۱ درصد با دارو گشاد نشود، میتوان از داروی ۳ درصد یا بیشتر استفاده کرد. مخصوصا در کودکان باید دقت شود که بیش از یک قطره در چشم چکانده نشود. اگر آتروپین از راه مجرای نازولاکریمال وارد بینی یا گلو شود ممکن است باعث مسمویت با آتروپین شود.

آتروپین مردمک را گشاد می کند بنابراین از چسبندگی جلوگیری می کند. جریان خون را هم تنظیم کرده اسپاسم عضلانی را تسکین می دهد. همچنین عمل تطابق را فلج می کند. بنابراین شخص نمی تواند چیزی را بخواند یا کاری را با فاصله نزدیک انجام دهد. اثر آتروپین تا ۲ هفته پس از مصرف دارو باقی می ماند، بنابراین بایستی مواظب باشید به چشم های سالم مالیده نشود.

اگر مردمک با آتروپین گشاد نشود و خطر چسبندگی وجود داشته باشد در این صورت قوی ترین داروی گشاد کننده مردمک یعنی میدریکائین باید مصرف شود، این دارو ۲ نوع است. آن که برای بالغین مصرف می شود در هر ۰/۳ میلی لیتر محلول تزریقی حاوی یک میلی گرم آتروپین سلوفات، ۶ میلی گرم پروکائین هیدروکلراید و ۰/۱۲ میلی گرم آدرنالین ۱/۱۰۰۰ می باشد.

در حساسیت به آتروپین پلک چشم متورم شده و قرنیه به شدت قرمز می شود و ترشح اشک افزایش میابد. در چنین حالاتی باید آتروپین قطع شود و داروی دیگری مانند لاشسین هیدروکلراید ۱ درصد مصرف شود.

استروئیدها

این داروها در عنبیه به صورت موضعی و در کوروئیدیت به صورت خوراکی مصرف می شوند. برای معمولی ترین نوع عنبیه باید از قطرات چشمی دگزامتازون یا پردنیزولون روزانه ۴ مرتبه در چشم چکانده شود و به صورت پماد قبل از خواب مصرف شود. اگر بیمار امیدی به انجام درمان نداشته باشد یا بیماری در عنبیه شدیدتر باشد می توان از تزریق محلول ۴۰ میلی گرم پردنیزولون به زیر ملتحمه یا به داخل کره چشم استفاده نمود. در صورت لزوم می توان هر هفته یکبار آن را تکرار نمود.

برای کوروئیدیت می توان از قرص های پردنیزولون خوراکی ۵ میلی گرمی ۲ قرص ۴ بار در روز و یک روز در میان به مدت ۱۰ روز استفاده نمود و سپس به مدت ۳ هفته دز کمتری را تجویز نمود.

توجه: مصرف قرص های استروئیدی در افراد مبتلا به سل، زخم معده و دیابت، خطرناک می باشد. بنابراین باید در این مورد توجه کافی مبذول شود. زیرا مصرف استروئید خوراکی چنین حالاتی را بدتر می کند، حتی اگر مریض مشکوک به چنین ناراحتی هایی باشد باز به صلاح است که استروئیدهای خرواکی مصرف نشود و در این قبیل موارد مثل عنبیه از تزریق ۴۰ میلی گرم پردنیزولون به داخل چشم استفاده می شود.

گرمای موضعی

بعد از چکاندن آتروپین، به صورت کمپرس داغ آرام کننده خوبی خواهد بود.

عینک دودی

عینک های دودی برای محافظت چشم از نور شدید خورشید، وسیله خوبی محسوب می شود.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب