سارا نصری 08 اسفند ماه 1398 4,421

درمان بیماری شب کوری

در درجه اول ما به شما توضیح میدهیم که شب کوری چیست و در اثر چه عواملی اتفاق می افتد. شاید افرادی باشند که این بیماری را دارند و بسیار رنج میبرند با این مطلب می توانند این بیماری را درمان کنند و در شب دید واضحی داشته باشند.

شب کوری چیست؟

شب کوری نوعی از اختلال در بینایی است که به نام نکتالوپیا نیز شناخته می شود. افراد مبتلا به نابینایی در شب، یا در محیط هایی کم نور، بینایی ضعیف دارند.

اگرچه اصطلاح “شب کوری” حاکی از آن است که شما نمی توانید شب هنگام مشاهده کنید، چنین نیست. شما فقط ممکن است در تاریکی در دیدن یا رانندگی مشکل بیشتری داشته باشید.

بعضی از انواع شب کوری قابل درمان است در حالی که انواع دیگر اینگونه نیستند. برای تعیین علت اصلی اختلال بینایی به پزشک مراجعه کنید. هنگامی که علت این مشکل را می دانید، می توانید برای اصلاح دید خود قدم بردارید.

دنبال چه چیزی میگردی

تنها علامت شب کوری، دیدن در تاریکی مشکل است. احتمالاً وقتی چشمان شما از یک محیط روشن به محلی با نور کم انتقال می یابد، شب کوری را تجربه می کنید، مانند زمانی که یک پیاده رو آفتابی را ترک می کنید تا وارد یک رستوران کم نور شوید.

همچنین به دلیل روشن بودن متناوب چراغ های جلو و چراغ های خیابان در جاده، احتمالاً هنگام رانندگی نیز بینایی ضعیفی را تجربه خواهید کرد.

چه عواملی باعث کوری شب می شود؟

چند حالت چشم می تواند باعث کوری شب شود، از جمله:

نزدیک بینی یا تاری دید هنگام دیدن اشیاء دور افتاده

آب مروارید چشم

رتینیت پیگمنتوزا (ورم رنگیزه‌ای شبکیه)، هنگامی رخ می دهد که رنگدانه تیره در شبکیه شما جمع شود و دید تونلی ایجاد کند.

سندرم اوشر، یک بیماری ژنتیکی که هم در شنوایی و هم در بینایی تأثیر می گذارد

بزرگسالان مسن خطر بیشتری برای ابتلا به آب مروارید دارند. از این رو احتمالاً نسبت به کودکان و بزرگسالان، بیماری شب کوری را به دلیل آب مروارید دارند.

در موارد نادر در ایالات متحده یا سایر نقاط جهان که رژیم های غذایی ممکن است متفاوت باشد، کمبود ویتامین A همچنین می تواند منجر به شب کوری شود.

ویتامین A که به آن رتینول نیز گفته می شود، در تبدیل تکانه های عصبی به تصاویر در شبکیه نقش دارد. شبکیه یک ناحیه حساس به نور در قسمت پشت چشم است.

افرادی که نارسایی لوزالمعده دارند، مانند افراد مبتلا به فیبروز کیستیک، در جذب چربی مشکل دارند و در معرض خطر کمبود ویتامین A هستند زیرا ویتامین A محلول در چربی است. این امر آنها را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد نابینایی در شب قرار می دهد.

افرادی که قند خون (قند) یا دیابت بالایی دارند نیز خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید دارند.

گزینه های درمانی برای کوری شب چیست؟

پزشک چشم شما تاریخچه پزشکی مفصلی خواهد گرفت و چشم شما را برای تشخیص شب کوری بررسی می کند. همچنین ممکن است لازم باشد که نمونه خون بدهید. آزمایش خون می تواند میزان ویتامین A و گلوکز شما را اندازه گیری کند.

نابینایی شبانه ناشی از نزدیک بینی، آب مروارید یا کمبود ویتامین A قابل درمان است. موارد اصلاحی مانند عینک یا لنز می توانند بینایی را در طول روز و شب بهبود دهند.

به پزشک خود اطلاع دهید که آیا در عین حال با لنزهای اصلاحی هنوز مشکل دارید.

آب مروارید

قسمت های تار عدسی چشم شما به عنوان آب مروارید شناخته می شود.

آب مروارید از طریق عمل جراحی قابل برداشتن است. جراح لنزهای تار شما را با یک لنز مصنوعی شفاف جایگزین می کند. اگر دلیل اصلی این باشد، شب کوری شما بعد از عمل بهبود می یابد.

کمبود ویتامین A

اگر میزان ویتامین A شما پایین باشد، پزشک ممکن است مکمل های ویتامین را توصیه کند. مکمل ها را دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف کنید.

بیشتر افراد به دلیل دسترسی به مواد غذایی مناسب، کمبود ویتامین A ندارند.

شرایط ژنتیکی

شرایط ژنتیکی که باعث کوری شب می شوند، مانند رتینیت پیگمنتوزا قابل درمان نیستند. ژن ایجاد پیگمنت در شبکیه به لنزهای اصلاحی یا جراحی پاسخ نمی دهد.

افرادی که این نوع از شب کوری را دارند، باید از رانندگی در شب خودداری کنند.

چگونه می توان از شب کوری جلوگیری کرد؟

شما نمی توانید از کوری شب که نتیجه نقص هنگام تولد یا شرایط ژنتیکی مانند سندرم اوشر است جلوگیری کنید. با این وجود می توانید میزان قند خون خود را به درستی کنترل کرده و یک رژیم متعادل بخورید تا احتمال نابینایی در شب کمتر شود.

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی را بخورید، که ممکن است به جلوگیری از آب مروارید کمک کند. همچنین، غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی مقادیر زیادی ویتامین A باشد تا خطر شب کوری را کاهش دهد.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب