سارا نصری 01 اسفند ماه 1398 2,027

درمان بیماری ناخنک چشم

ناخنک (pterygium) همانطور که در قسمت بیماری ها ناخنک را توضیح دادیم، نوعی از رشد غیر سرطان (خوش خیم) روی چشم شما است. این اغلب فقط یک مشکل جزئی است مگر اینکه باعث ایجاد مشکلات بینایی شود.

ناخنک وقتی اتفاق می افتد که بخشی از ملتحمه چشم به طور غیر طبیعی شروع به رشد می کند. ملتحمه لایه ای نازک است که خط چشم و پلک و چشم شما را خط می کند. این رشد اغلب از قسمت سفید چشم شما که به بینی شما نزدیکتر است شروع می شود. از آنجا، بافت غیر طبیعی می تواند قرنیه شما را پوشش دهد. این لایه روشن است که جلوی چشم را می پوشاند.

گل پاتریژیوم نوعی رشد است. اما این سرطان نیست و به قسمتهای دیگر بدن شما گسترش پیدا نمی کند. اگر گل پاتریژیوم دارید، ممکن است در بعضی مواقع رشد آن متوقف شود. یا ممکن است در طول زندگی شما رشد کند. ممکن است ماهها یا سالها رشد کند و بعد مدتی متوقف شود. اگر رشد کند و قرنیه شما را بپوشاند، به احتمال زیاد باعث ایجاد مشکلات بینایی می شود.

این بیماری بیشتر در بزرگسالان در ۲۰ تا ۴۰ سالگی رخ می دهد. اما افراد در هر سنی می توانند آنها را بدست آورند. آنها در آب و هوای آفتابی و در افرادی که کار در فضای باز انجام می دهند شایع تر است. ممکن است در مردان کمی بیشتر از زنان شایع باشد.

چه عواملی باعث ایجاد پاتریژیوم می شود؟

کارشناسان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آن می شود. قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش نقشی دارد. داشتن برخی از ژنها ممکن است در بعضی از افراد منجر به ایجاد پاتریژیوم شود. عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی نیز ممکن است نقشی داشته باشد. اما کارشناسان نسبت به آن اطمینان کمتری دارند.

چه کسی در معرض خطر پاتریژیوم قرار دارد؟

گذراندن زمان زیادی در آفتاب ممکن است خطر چشم شما را افزایش دهد. استفاده نکردن از عینک آفتابی ممکن است خطر چشم شما را بیشتر کند. اگر شخصی در خانواده شما دارای پاتریژیوم باشد، ممکن است شما در معرض خطر بیشتری نیز باشید.

علائم پاتریژیوم چیست؟

علائم اغلب خفیف است. بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارند. اگر رشد هنوز کوچک باشد، کمتر احتمال دارد که دچار علائم شوید. برخی از علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

سوزش چشم

خشکی چشم

قرمزی چشم

تاری دید (اگر رشد به وسط قرنیه شما نزدیک شود)

محدود کردن حرکت چشم (این نادر است)

بعضی از مردم طرز تهیه یک pterygium را دوست ندارند. معمولاً این یک رشد مثلثی است. اما نه همیشه. برخی از افراد فقط بعد از رشد متوجه می شوند که قسمت عمده قرنیه آنها را پوشانده و عنبیه آنها را مسدود می کند. این رشد ممکن است سفید، صورتی یا قرمز می باشد.

پاتریژیوم چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه دهنده خدمات درمانی شما می تواند این بیماری را با سابقه سلامتی و معاینه بدنی تشخیص دهد. این شامل یک معاینه دقیق چشم است، به خصوص اگر مشکل بینایی دارید. ارائه دهنده خدمات درمانی شما ممکن است شما را برای ارزیابی به یک ارائه دهنده مراقبت از چشم (چشم پزشکی) ارجاع دهد.

غالباً تاریخچه و امتحانات بهداشتی اطلاعات کافی برای تشخیص را ارائه می دهد. ارائه دهنده مراقبت از چشم، رشد بیماری شما را از نزدیک بررسی می کند. این می تواند به اطمینان حاصل شود که شرایط دیگری نیست که ممکن است به درمان های مختلفی نیاز داشته باشد.

در بعضی موارد، ارائه دهنده مراقبت از چشم ممکن است یک نمونه کوچک (بیوپسی) از پاتریژیوم مصرف کند و آن را تحت میکروسکوپ بررسی کند. این برای اطمینان از رشد سرطان نیست. اما این اغلب لازم نیست.

ناخنک چگونه درمان می شود؟

اگر ناخنک چشم شما علامتی ایجاد نمی کند، نیازی به درمان نخواهد داشت. در صورت بروز علائم، ارائه دهنده مراقبت چشم شما ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

محصولات بدون نسخه برای کمک به قرمزی یا سوزش مانند اشک مصنوعی یا سایر قطرات چشم، ژل یا پمادها

اگر محصولات بدون نسخه به شما کمک نمی کنند قطره چشم، ژل یا پمادهای تجویز شده کمک کنند

عمل جراحي

فقط عمل جراحی می تواند پاتریژیوم شما را از بین ببرد. اما سایر درمانها ممکن است به کاهش علائم کمک کند. اگر ارائه دهنده مراقبت از چشم شما احتمالاً جراحی را توصیه کند:

رشد شما باعث ایجاد مشکلات بینایی یا بزرگتر شدن آن می شود

شما نمی توانید چشم خود را به طور عادی حرکت دهید

شما سوزش چشم شدید دارید که با درمان دیگر از بین نمی رود

ظاهر شما خیلی شما را آزار می دهد

متأسفانه، یک پاتریژیوم اغلب پس از عمل دوباره برداشته می شود. (این احتمال وجود دارد که کمتر از ۴۰ سال سن داشته باشید.) بعضی اوقات رشدی که به دست می آید باعث علائم بدتر از حالت اولیه می شود. ارائه دهنده مراقبت از چشم شما ممکن است حذف این رشد جدید حتی سخت تر باشد. به همین دلیل است که ارائه دهندگان مراقبت از چشم اغلب توصیه نمی کنند که یکی را حذف کنند مگر اینکه باعث علائم عمده شود.

در صورت انجام درمانهای دیگر و همچنین عمل جراحی ممکن است ناخنک شما کمتر بازگردد. این روش های درمانی مانند MMC (میتومایسین C) رشد سلول در منطقه را متوقف می کنند و آنها ممکن است به جلوگیری از رشد آینده در آنجا کمک کنند. درمانی به نام تابش بتا ممکن است به جلوگیری از رشد مجدد نیز کمک کند.

این گزینه های درمانی اضافی خطرات خاص خود را دارند. خطرات و مزایای آن را با ارائه دهنده مراقبت از چشم خود بسنجید تا ببینید که آیا عمل جراحی برای شما مناسب است یا خیر.

عوارض احتمالی پاتریژیوم چیست؟

خود پاتریژیوم به غیر از قرمزی و سوزش چشم ممکن است مشکلی ایجاد کند. اما اگر به درون قرنیه شما رشد کند، ممکن است باعث مشکلات بینایی شود. همچنین درمان، گاهی اوقات می تواند عوارضی ایجاد کند. به عنوان مثال، ممکن است بعد از عمل به عفونت چشم مبتلا شوید.

برای جلوگیری از پاتریژیوم چه کاری می توانم انجام دهم؟

همه موارد قابل پیشگیری نیست. شما می توانید با کاهش قرار گرفتن در معرض آفتاب، خطر ابتلا به پاتریژیوم را کاهش دهید. هنگام خارج شدن از خانه یا محل کار، از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید.
مطمئن شوید که عینک آفتابی شما هر دو اشعه ماوراء بنفش A و ماوراء بنفش B را مسدود می کند.

چه موقع باید با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرم؟

اگر pterygium شما روی چشم شما تأثیرگذار است، به زودی به ارائه دهنده مراقبت از چشم خود مراجعه کنید. در صورت بروز هرگونه علائم شدید، مانند از دست دادن ناگهانی بینایی، فوراً تماس بگیرید.

نکات کلیدی در مورد pterygium

پاتریژیوم نوعی رشد غیر سرطان بر روی چشم شماست. این اغلب فقط یک مشکل جزئی است.

بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارند. اما ممکن است علائمی مانند سوزش چشم، خارش و قرمزی داشته باشید.

اگر رشد بیماری شما بخش بزرگی از قرنیه شما را تحت تأثیر قرار داده است، ممکن است بینایی تان دیده شود.

برای کاهش ناراحتی فقط ممکن است شما به درمانهایی مانند قطره چشم نیاز داشته باشید.

در صورت بروز علائم عمده، بعضی از افراد برای رفع رشد بیماری خود نیاز به عمل جراحی دارند. اما اغلب پس از عمل دوباره رشد می کند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب