سارا نصری 20 مهر ماه 1398 1,283

درمان بیماری گلوکوم

انواع مختلفی از درمان گلوکوم وجود دارد، از جمله قطره های دارویی چشم، میکرو جراحی، لیزر درمانی و سایر جراحی های چشم.
این مهم است که بدانید که درمان های گلوکوم ممکن است مانع از بین رفتن اضافی بینایی شوند، اما آنها بینایی را که از قبل از دست رفته، ترمیم نمی کنند.
بسته به نوع، شدت و پاسخگویی گلوکوم شما به درمان دارد، پزشک چشم ممکن است معالجه پزشکی، جراحی یا ترکیبی از هر دو را تجویز کند.

داروهای گلوکوم

استفاده از داروهای موضعی (تجویز قطره چشم) شایع ترین درمان برای بیماری گلوکوم زودرس است. هدف از افتادگی چشم گلوکوم، کاهش IOP برای جلوگیری از کاهش بینایی است.
همان داروهای مورد استفاده در درمان گلوکوم نیز برای درمان فشار خون بالا (بدون آسیب عصب بینایی یا از بین رفتن بینایی) استفاده می شود تا از بروز گلوکوم جلوگیری شود.

انواع قطره چشم گلوکوم

چندین دسته و مارک های زیادی قطره چشم گلوکوم وجود دارد. پزشک چشم شما داروهایی را که احساس می کند برای نیازهای فردی شما موثرتر است تجویز می کند.

در بعضی موارد، بیش از یک نوع قطره چشم ممکن است مورد نیاز و تجویز قرار گیرد.

استفاده از قطره چشم گلوکوم

گلوکوم به طور معمول یک بیماری مزمن است، به این معنی که ممکن است شما نیاز به استفاده از قطره چشمی به طور هر روز برای بقیه عمر خود داشته باشید تا از پبشرفت گلوکوم جلوگیری کنید.
در برخی موارد، پزشک چشم شما ممکن است برای کاهش خطر کاهش بینایی، داروی خوراکی (قرص) تجویز کند.
اگر متوجه شدید، قطره های چشمی که برای گلوکوم استفاده می کنید ناراحت کننده یا ناخوشایند است، هرگز آنها را بدون اینکه ابتدا با پزشک چشم خود در مورد یک روش درمانی جایگزین احتمالی مشورت کنید، قطع نکنید.

جراحی گلوکوم

در برخی موارد، جراحی گلوکوم ممکن است گزینه ای بهتر از دارو برای کنترل گلوکوم و جلوگیری از کاهش بینایی باشد.

تعدادی از انواع جراحی های گلوکوم وجود دارد، از جمله:

جراحی گلوکوم با حداقل تهاجمی (MIGS)

در سال های اخیر، تعدادی از روش های میکروجراحی به نام جراحی گلوکوم با حداقل تهاجم (MIGS) برای کاهش گلوکوم ایجاد شده است. روش های MIGS فقط به برش های ریز احتیاج دارند و باعث می شوند تروما کمتر از چشم نسبت به جراحی معمول گلوکوم ایجاد شود. هدف با MIGS و جراحی گلوکوم معمولی یکسان است: افزایش جریان آب از چشم تا پایین آوردن فشارخون و کاهش خطر آسیب عصب بینایی و کاهش دید.

جراحی گلوکوم ترابکولار و شنت

این جراحی ها نسبت به روش های MIGS تهاجمی تر هستند، اما اغلب در کاهش IOP و کاهش نیاز به داروهای گلوکوم موثرتر هستند. هدف از این روش ها ایجاد کانال های خروج جدید برای آب چشم جهت کاهش چشمگیر IOP است.

جراحی لیزر گلوکوم

متداول ترین عمل جراحی لیزر گلوکوم، ترابکولوپلاستی لیزر (SLT) نام دارد. روش SLT بیش از ۲۵ سال است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند به عنوان یک درمان اصلی برای گلوکوم زاویه باز یا در صورت استفاده از داروها بی اثر باشد یا عوارض جانبی غیرقابل قبول برای این نوع گلوکوم به وجود آورد.
براساس بنیاد تحقیقاتی گلوکوم، SLT در صورت استفاده اولیه از گلوکوم زاویه باز، می تواند IOP را حدود ۳۰ درصد کاهش دهد، اما ممکن است یک تا سه ماه طول بکشد تا نتایج به دست آید و این اثر به طور معمول فقط یک تا پنج سال طول می کشد. جراحی لیزر می تواند تکرار شود.

درمان های دیگر گلوکوم نیز وجود دارد. اطلاعات بیشتر در مورد درمان گلوکوم پزشکی و جراحی گلوکوم را بخوانید.

جلوگیری از گلوکوم

آیا می توان جلوی گلوکوم را گرفت؟ تحقیقات اخیر نشان می دهد که ورزش منظم خطر گلوکوم را کاهش می دهد، احتمالاً به این دلیل که باعث بهبود جریان خون در بدن، از جمله چشم ها می شود.

علاوه بر ورزش منظم و یک شیوه زندگی فعال، شما همچنین ممکن است با حفظ وزن سالم و خوردن یک رژیم متنوع و سالم، خطر ابتلا به گلوکوم را کاهش دهید.

در نهایت، برای ایمنی و بهزیستی خود، برای شما مهم است که داروهای روزانه گلوکوم خود را طبق دستورالعمل مصرف کنید. بی دقتی و عدم رعایت رژیم های درمانی گلوکوم، تجویز پزشکان چشم، یکی از دلایل اصلی نابینایی ناشی از گلوکوم است.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب