سارا نصری 24 بهمن ماه 1398 5,814

درمان نیستاگموس

بیماری نیستاگموس مادرزادی به سادگی به معنای دودوئک است که در چند هفته یا ماههای اول زندگی آشکار است. نیستاگموس اکتسابی می تواند در هر زمان اتفاق بیفتد. حداقل ۱ از ۱۰۰۰ نوزاد هر سال با نستاگموس متولد می شوند، در حالی که بسیاری از آنها در زندگی بعدی دچار بیماری نستاگموس می شوند.

در حال حاضر خود نستاگموس قابل درمان نیست، اما برخی از شرایط اساسی قابل درمان است، به ویژه آب مروارید در کودکان و استرابیسم، و برخی از شرایط عصبی درمانی وجود دارد. اطمینان از این که هرگونه مشکل بینایی که با استفاده از عینک های نسخه دار یا لنزهای تماسی، از جمله نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم قابل اصلاح باشد، بسیار مهم است. نیستاگموس تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت، اما بینایی بهترین حالت ممکن خواهد بود.

محققان در سراسر جهان با هدف توسعه بهتر تشخیص، درمان و روش های درمانی، پیشگیری و معالجه، به دنبال جنبه های مختلف نیستاگموس هستند.

بسیاری از این کارها هنوز بر نحوه کنترل حرکات چشم متمرکز شده و درک این موضوع هنوز به دور از باور نیست. امید است با ادامه تحقیقات در این زمینه گزینه های درمانی مؤثرتری برای مبتلایان به نیستاگموس در دسترس باشد.

درمان با داروهای نیستاگموس

از آنجا که درک نیستاگموس در حال رشد است، از داروهای مختلفی برای مدیریت بیماری استفاده می شود. نشان داده شده است که تزریقات سم بوتولین به برخی از افراد در تهیه فرم نیاستاگموس مرتبط با مولتیپل اسکلروزیس کمک می کند، اگرچه این معمولاً در افراد مبتلا به دودوئک مادرزادی مؤثر نیست.

داروهای گاباپنتین، باکلوفن و ممانتین نیز ثابت شده است که در کاهش اثرات نیستاگموس اکتسابی در برخی افراد موفقیت آمیز بوده و در حال حاضر بر روی مبتلایان به نیستاگموس مادرزادی تحت آزمایش قرار می گیرند. متاسفانه، آنها برای همه کار نمی کنند و می توانند عوارض جانبی داشته باشند.

درمان با جراحی نیستاگموس

بعضی از مراکز جراحی چشم را به کودکان و بزرگسالان مبتلا به نستاگموس ارائه می دهند که به دلیل وجود نقطه ضعف، یک چرخش سر مشخص وجود دارد. این عمل شامل جداشدن و مجدداً عضلات چشم است. مانند هر عمل جراحی، خطرات زیادی نیز وجود دارد. نتیجه معمولاً حالت طبیعی تر از سر است به گونه ای که بیمار می تواند مستقیماً به جلو نگاه کند تا روی صورت و اشیاء متمرکز شود و گاهی اوقات گزارش می دهد که می تواند یک خط را بخواند یا به همین ترتیب پایین تر از نمودار چشم.

به دنبال بودن جراحی، گاهی اوقات برای اصلاح هرگونه بیماری چشمی لازم است. برخی از افراد کاهش سرعت حرکت چشم را در نتیجه عمل جراحی درک می کنند، اگرچه تصور می شود این یک حکایات است و به سادگی می تواند ناشی از تغییر وضعیت نقطه تهی باشد.

خلاصه ای از درمان ها

در کنفرانس شبکه آمریکایی نیستاگموس در سال ۲۰۱۵، دکتر ربکا مک لین از دانشگاه لستر خلاصه ای از ادبیات پیرامون درمان های غیر جراحی را ارائه داد که اخیراً با بیماران مبتلا به نیستاگموس مادرزادی و اکتسابی انجام شده است.

روشهای درمانی جایگزین برای نیستاگموس

روشهای درمانی جایگزین مختلفی توسط افراد مبتلا به نیستاگموس انجام شده است و اگرچه هیچ مدرک علمی در مورد کار آنها وجود ندارد، اما برخی از افراد می گویند که منجر به بهبود بینایی شده است.

تکنیک های آرامش، می توانند با کاهش استرس و کمک به افراد در آرامش، به طور غیرمستقیم کمک کنند. مشخص شده است که، هر دو مبتلا به نیستاگموس مادرزادی و اکتسابی، فرد آرام تر و استراحت بیشتری داشته باشد، تأثیر آن از نیستاگموس آنها کمتر است. این می تواند به معنای بهبود دید و توانایی بیشتر در تمرکز باشد. افراد مبتلا به نیستاگموس اکتسابی نیز دریافتند که اگر عاری از اضطراب، خستگی و استرس باشند، بدترین تأثیرات نوسانی کاهش می یابد.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب