سارا نصری 07 مهر ماه 1398 986

درمان پیرچشمی

پیرچشمی یک بیماری کاهش بینایی است که با افزایش سن رخ می دهد. با بالغ شدن، به احتمال زیاد متوجه می شوید که در اشیاء نزدیک کمی مشکل بینایی دارید. اما در همان زمان، متوجه خواهید شد که بدون مشکل می توانید اشیاء دور را مانند علائم جاده یا اجسام دیگر در فاصله زیاد را به راحتی ببینید.
در حالی که پیرچشمی می تواند نگران کننده باشد، به خصوص زمانی که بینایی کامل داشته اید، اما این وضعیت ادامه دار نیست. اگر شما بیماری پیرچشمی را تجربه می کنید، تنها نیستید، تقریبا هر فرد در بعضی مقاطع پیرچشمی را تجربه می کند. سخت نگیرید، زیرا پیرچشمی یک عارضه بسیار طبیعی از افزایش سن است.

پیرچشمی و دوربینی

از آنجا که پیرچشمی بسیار شبیه به علائم دوربینی است، بسیاری از افراد تصور می کنند که این شرایط، درمان یکسان را دریافت می کنند. در واقع، برخی از افراد حتی از پیرچشمی به عنوان دوربینی وابسته به سن یاد می کنند. گرچه این دو شرط دارای شباهت های غیر قابل انکار هستند، اما در حقیقت دو دلیل بسیار متفاوت است.
دوربینی به این دلیل رخ می دهد که تصویر در پشت شبکیه متمرکز می شود. در همین حال، پیرچشمی اتفاق میافتد. زیرا لنز چشم به طور فزاینده سفت و سخت می شود. با گذشت زمان، لنزهای چشم شما برخی از انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. بنابراین، شما علائم پیرچشمی را تجربه می کنید.

درمان پیرچشمی

از آنجا که درمان پیرچشمی به طور فزاینده ای مورد توجه قرار می گیرد، شما احتمالا تعجب می کنید که چه کاری می توانید برای درمان مشکل انجام دهید. عدم توجه شما به درمان، مانند این است که شما به بدن خود خیانت کرده اید، به خصوص اگر همیشه قادر به خواندن، بدون عینک و لنزهای تماسی باشید.
سخت شدن لنز چشم که با بالا رفتن سن شما رخ می دهد، قابل برگشت نیست. با این حال، خبر خوب این است که هنگامی که بیماری پیرچشمی شروع به آزار و اذیت شما کرد، روش های مختلفی برای درمان دید وجود دارد. رایج ترین گزینه، خرید عینک است و سایر گزینه ها عبارتند از: لنزهای تماسی دوکانونی یا چند کانونی، و همچنین امکانات گسترده تری مانند جراحی لیزیک یا جراحی داخلی قرنیه وجود دارد.

درمان پیرچشمی با استفاده از تکنیک کمرا

جدید ترین درمان پیرچشمی تکنیک لیزر به همراه استفاده از فمتوسکند و وسیله ای به نام کمرا که درون قرنیه قرار داده می شود، می باشد که طی چند سال اخیر پیشرفت بی نظیری داشته است. این تکنیک یک عمل درون کاشت لنز بوده که بسیار موثر و ایمن است و کمتر از یک دهه پیش به عرصه چشم پزشکی وارد شد و بعد از نتایج مثبت از آزمون های سختگیرانه مختلف، هم اکنون در اتحادیه اروپا CE و بعضی کشورهای امریکای شمالی و شرق آسیا وارد مرحله درمانی شده است.

بسیاری از افراد تکنیک کمرا را به عنوان درمان پیرچشمی انتخاب کرده اند به نحوی که در ۲سال گذشته تعدادی از چشم پزشکان، از کمرا جهت درمان پیرچشمی استفاده می کردند.

کمرا چگونه دید را درمان می کند

این تکنیک مشابه همان روشی است که در دیافراگم دوربین عکاسی به کار گرفته می شود. روزنه ای کوچک و مرکزی که تصویر و اشیاء را در دور و نزدیک واضح نشان می دهد.

قرار گیری کمرا درون قرنیه

کمرا توسط جراح متخصص چشم، درون ضخامت قرنیه قرار میگیرد. طول مدت عمل ۱۵ دقیقه است. در این عمل تکنیک، نیازی به بیهوشی عمومی وجود ندارد و میتوان با یک قطره بی حسی عمل انجام پذیرد. بخش مهم این عمل، استفاده از دستگاه لیزر فمتوسکند که از پیشرفته ترین نوآوری های لیزر در جهان چشم پزشکی می باشد، انجام می شود و مراحل انجام آن بسیار شبیه به عمل جراحی لیزیک است.

محاسن عمل کمرا

با رشد بیماری پیرچشمی، دید نزدیک به خوبی باقی می ماند
دید نزدیک و میانی را بهبود می بخشد
هم زمان دید دور هم درمان می شود
اندازه آن کوچک و همرنگ چشم است که تقریبا توسط خود و دیگران قابل رویت نیست

کلام آخر

نباید فراموش کرد که طبق مطالعات انجام شده، تاکنون هیچ یک از روش های درمان پیرچشمی ایده آل نبوده اند، یعنی هر کدام از این روش ها مزایا و مشکلاتی را به همراه دارند، اما روش های درمانی لیزری روی قرنیه چنانچه همراه با بررسی های کامل و دقیق، پیش از عمل و انتخاب درست بیمار باشد، مفید و کم خطر خواهد بود.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب