سارا نصری 09 فروردین ماه 1399 1,022

دلایل مناسب تحریک لنزهای تماسی

اگر از لنزهای تماسی استفاده کرده اید، احتمالاً تا حدودی برخی از تحریکات را تجربه کرده اید. سطح ناراحتی می تواند از تحریک خفیف چشم از لنز تماسی، گرفته تا عفونت های احتمالی بینایی باشد. اگر چشمان شما بعد از استفاده لنزهای تماسی غالباً قرمز، درد و تورم است، احتمالاً از تحریک لنزهای تماسی رنج می برید.

تحریک لنزهای تماسی همچنین می تواند باعث خشکی چشم، تاری دید و احساس مداوم شود که چیزی بیش از لنزهای تماسی در چشم شما وجود دارد. قبل از اینکه هرگونه تحریک وخیم تر شود، باید به یک پزشک چشم برای درمان خارش چشم مراجعه کنید. در ادامه بخوانید تا برخی از دلایل اصلی تحریک لنزهای تماسی را بدانید:

استفاده از لنزهای تماسی به مدت طولانی

انواع مختلفی از لنزهای تماسی وجود دارد، از انواع مختلفی که برای چند ساعت استفاده می شوند، تا مارک هایی که می توانند با اطمینان در طول شب استفاده شوند، وجود دارد. استفاده از لنزهای تماسی برای مدت طولانی تر از مدت زمان توصیه شده می تواند باعث تحریک و ناراحتی شود. استفاده از لنزهای تماسی که از تاریخ انقضاء آنها گذشته است نیز می تواند باعث بروز مشکل شود. بنابراین، ایده آل است که شروع به جایگزینی لنزهای تماسی خود به همان میزان که پزشک چشم توصیه می کند، کنید.

متناسب

اندازه و شکل چشم برای شما منحصر به فرد است و همین مورد در مورد لنزهای تماسی شما نیز صدق می کند. متخصص چشم شما تعداد اندازه گیری ها را انجام می دهد تا اطمینان حاصل کند که لنز تماسی به درستی متناسب با چشم شما قرار می گیرد.

هر چند، در بعضی موارد تناسب می تواند تا حدودی تاثیر منفی داشته باشد. اگر دائماً دچار درد یا سوزش جزئی، قرمزی، نوسانات بینایی می شوید یا احساس می کنید که اگر یک شی خارجی در چشم شما قرار دارد، ممکن است لنزهای تماسی شما نادرست باشند.

مراقبت نادرست یا استفاده از لنزهای تماسی

لنزهای تماسی شکننده هستند و مطابق توصیه سازنده باید از آنها مراقبت کرد. عدم تمیز کردن مناسب لنزهای تماسی، اجازه خشک شدن آنها یا شستن دست های شما قبل از گذاشتن آنها، همگی می تواند منجر به ناراحتی و تحریک لنزهای تماسی شود.

همچنین، عطر، محصولات مو و آرایش می توانند بر روی لنزهای تماسی شما، فقط از سایش طبیعی منتقل شوند. این محصولات می توانند باعث بروز مشکلاتی در پوست و ایجاد خشکی، خارش و تحریک چشم شوند.

آلرژن های محیطی

هنگامی که مقادیر زیادی از آلرژن های محیطی مانند گرد و غبار، شور و حتی گرده در جو وجود دارد، ممکن است چشمان شما تحریک شود. این آلرژن ها می توانند به سطح لنزها بچسبند و باعث تحریک شوند. چند عارضه جانبی آن قرمزی چشم، سوزش و خشکی است. تمیز کردن مداوم برای از بین بردن هرگونه ساخت و ساز در لنزها بسیار مهم است.

عفونت چشم از لنزهای تماسی

عفونت های چشمی ناشی از باکتری ها و ارگانیسم های دیگر در لنزهای تماسی یا محلول های لنز تماسی شما می تواند بسیار جدی باشد. در صورت عدم درمان، عفونت چشم می تواند تهدیدکننده بینایی باشد، بنابراین مهم است که اگر فکر می کنید عفونت چشم دارید هر چه سریعتر به پزشک چشم مراجعه کنید.

کلام آخر

اگر سوزش و ناراحتی چشم را تجربه کرده اید، موارد زیادی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از عفونت انجام دهید. مراقبت از لنزهای تماسی و استفاده از آنها به عنوان راهنما در جلوگیری از بروز بسیاری از مشکلات از جمله عفونت به شما کمک می کند. در صورت عدم موفقیت مشورت با پزشک چشم به دلیل تغییر نوع لنزهای تماسی یا بروزرسانی نسخه شما ممکن است برای تسکین سوزش طولانی مدت لازم باشد.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب