سارا نصری 25 فروردین ماه 1399 1,939

دلیل پرش پلک چشم چیست؟

شاید قبلاً این را تجربه کرده باشید. شما در حال انجام کارهای روزمره خود هستید، هنگامی که چیزی دید شما را منحرف می کند، اما شما آن را نادیده می گیرید و به خواندن ایمیل باز می گردید. اما بعد دوباره این اتفاق می افتد!

به نظر می رسد بدون دلیل، پلک شما با اسپاسم متناوب برای بقیه روز ادامه دارد. “اما چه چیزی می تواند باعث آن شود؟” اکنون به طور جدی از خود می پرسید. “آیا این چیزی است که باید درباره آن نگران باشم؟”

پرش پلک چشم چیست؟

پرش پلک چشم نوعی انقباض غیر ارادی و خود به خود در بین عضلات ریز پلک است. به طور معمول، این اسپاسم های عضلانی در پلک تحتانی موضعی هستند، اما می توانند در هر دو چشم یا هر دو رخ دهند. در اکثر موارد، پرش جزئی چشمی همانطور که شروع شد خودبخود برطرف می شود و به هیچ بیماری مرتبط نیست.

پرش پلک چشم، اغلب برای استرس، عصبی، اضطراب، خستگی و چنین عواملی رخ میدهد که شما بایستی به چشمان خود در چنین شرایطی استراحت دهید، اما اگر این پرش ها ادامه دار بودند و مداوم، باید به پزشک چشم و یا پزشک مغز و اعصاب مراجعه کنید و علت این پرش های پلک مداوم را پیگیری کنید.

با این وجود، ممکن است درمان لرزهای جزئی از چشم مشکل باشد زیرا تنها یک راه برای پایان دادن به آن وجود دارد: علت آن را بفهمید و به درستی با آن برخورد کنید.

علل ایجاد پرش چشم

بیشتر افراد در طول زندگی نوعی از پرش پلک جزئی را در طول عمر خود ایجاد می کنند، زیرا عوامل بیرونی متنوعی وجود دارد که می تواند باعث انقباض چشم شود. در حالی که همه ما در زمان های معینی احساس خستگی و استرس می کنیم، بدن ما به روش های مختلفی با آن برخورد می کند.

به نظر می رسد خستگی، استرس، کرنش چشم و مصرف کافئین یا الکل رایج ترین منابع پرش چشم است. کرنش چشم یا استرس ناشی از بینایی، در صورت نیاز به عینک، تغییر در نسخه یا در صورت کار مداوم در مقابل رایانه، می تواند رخ دهد. علاوه بر این، بسیاری از متخصصان بر این باورند که مصرف زیاد کافئین یا الکل همچنین می تواند باعث ایجاد لوزه های جزئی چشم شود.

مواردی وجود دارد که پرش چشم بیش از یک ناراحتی موقتی است و نشانه بیماری چشمی مانند خشکی چشم است. در همین حال، بلفاریتیس یک التهاب مزمن پلک است که می تواند باعث ناراحتی پلک شود. درمان هایی وجود دارد که می تواند باعث پیچش و ترشح و همراه با سایر علائم شود. مانند اشکهای مصنوعی بدون نسخه، کمپرس گرم و سرد یا کرم یا اسکراب تجویز شده.

درصد کمی از افرادی که دچار انقباض چشم می شوند می توانند بلفارواسپاسم اساسی ایجاد کنند. انقباض زور و غیر ارادی پلک تا حدی که نمی توانید چشمان خود را باز کنید.

درمان

اگر احساس می کنید چشمان شما شروع به پرش می کند، به گزینه های اخیر شیوه زندگی خود نگاهی بیندازید. چقدر خواب دارید؟ آیا احساس استرس یا اضطراب دارید؟ آیا زمان قابل توجهی را در مقابل کامپیوتر گذرانده اید؟

مهم است که عادت های خود را تنظیم کنید تا راحت شوید. سعی کنید منبع استرس خود را کاهش دهید، از خواب بیدار شوید و چشم خود را در مقابل مانیتور رایانه چند دقیقه استراحت دهید تا چشمان شما آرام شود. حتماً مصرف کافئین خود را نیز کاهش دهید (با عرض پوزش، دوستداران قهوه).

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، سریعاً به پزشک چشم مراجعه کنید. پزشک چشم شما را معاینه می کند و با شما مشورت می کند تا یک دوره عزم راسخ تعیین کند.

پرش پلک مداوم

قرمزی چشم

افتادگی پلک و تورم

اسپاسم هایی که عضلات دیگر صورت را درگیر می کند

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب