سارا نصری 06 آبان ماه 1398 697

دوری از عادت های خطرناک لنز

تخمین زده می شود که بیش از چهار میلیون نفر، برای درمان دید خود از لنزهای تماسی استفاده می کنند، در حالی که بسیاری از آنها از لنز به عنوان یک گزینه مناسب به جای عینک استفاده می کنند. با این حال، عادت های بد لنز تماسی و عدم توجه به بهداشت می تواند منجر به عفونت و در برخی موارد آسیب جدی به چشم شود. برای استفاده از لنزهای تماسی ایمن، از این پنج قانون طلایی پیروی کنید تا چشمان شما سالم بماند و خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد.

۱- هرگز با لنزهای تماسی شنا نکنید

استفاده از لنزهای تماسی هنگام شنا یا انجام ورزش های آبی، خطر ابتلا به عفونت چشم را افزایش می دهد، زیرا استخرهای شنا و سواحل، مملو از اشکالات، مواد شیمیایی و سایر مواد مضر هستند. بنابراین قبل از انجام هر یک از این فعالیت ها حتما لنز را از چشم خود بردارید. همچنین از استفاده لنزهای تماسی در هنگام حمام یا وان داغ خودداری کنید.

۲- هرگز با لنزهای تماسی نخوابید

خوابیدن بدون برداشتن لنزهای تماسی، خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد و می تواند منجر به مشکلات جدی در چشم شود. این عادت باعث ایجاد زخم ها در قسمت جلوی چشم می شود زیرا قرنیه را از اکسیژن محروم می کند و این امر خطرات ایجاد عفونت را افزایش می دهد. اگرچه این خطر با استفاده از لنزهای تماسی نرم بیشتر است، اما این امر می تواند در مورد انواع لنزهای تماسی رخ دهد، بنابراین جلوگیری از خوابیدن با لنزهای شما بسیار مهم است.

۳- همیشه از محلول مخصوص لنز برای تمیز کردن لنزهای تماسی استفاده کنید

در صورت استفاده از لنزهای نرم قابل استفاده مجدد از قبیل یکبار مصرف هفتگی یا ماهیانه، همیشه باید از محلول های لنز تماسی استفاده کنید، همانطور که توسط پزشک متخصص مراقبت از چشم شما توصیه می شود، از این محلول برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن لنزهای خود استفاده کنید. آب شیر ممکن است برای نوشیدن بی خطر باشد، اما استریل نیست و بنابراین برای تمیز کردن یا نگهداری لنزهای تماسی شما مناسب نیست، بنابراین مهم است که لنزهای خود را در معرض آب قرار ندهید.

توجه داشته باشید که نمکی استریل نباید به عنوان محلول ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار گیرد، زیرا این امر مانع از رشد باکتری ها نخواهد شد. اگر شما نیاز به برداشتن لنز به طور غیر منتظره دارید، به دلیل گرد و غبار یا سوزش، از استفاده بزاق برای تمیز کردن آن خودداری کنید، زیرا این کار چشم را در باکتری های موجود در بزاق قرار می دهد. اگر روزانه لنزهای یکبار مصرف را استفاده می کنید، مهم است که هر روز لنزها را دور ریخته و از استفاده مجدد آنها پرهیز کنید.

۴- برای استفاده از لنزهای تماسی خود، توصیه های مربوط به آن را دنبال کنید

لنزها را بیش از حد مجاز توصیه شده توسط پزشک مراقبت از چشم خود استفاده نکنید. استفاده از لنزهای تماسی برای مدت طولانی ممکن است باعث شود که چشمان شما قرمز، زخم و مستعد عفونت شود.

۵- علائم هشدار را نادیده نگیرید

اگر بینایی تار یا چشم تنگی، قرمز یا متورم دارید، باید سریعاً به پزشک چشم مراجعه کنید. لکه سفید یا زرد قابل مشاهده در قسمت رنگی چشم نیز باید بلافاصله بررسی شود زیرا این اغلب نشانه اولیه عفونت است. اگر لنزهای شما ناراحت کننده به نظر می رسند، از پزشک خود سوال کنید، این مهم است که چنان چه شما مصرف کننده لنزهای تماسی هستید همیشه و به موقع به پزشک خود مراجعه کنید حتی اگر خطری چشم شما را تهدید نمی کند.

در پایان، مصرف لنزهای تماسی احتیاج مداوم به معاینه و مراقبت پزشک دارد تا بتوانید از خطرات احتمالی جلوگیری کنید زیرا ممکن است با استفاده اشتباه یا عدم توجه به بهداشت لنز، چشم شما منجر به عفونت چشمی شود.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب