سارا نصری 10 فروردین ماه 1399 2,861

دید ۲۰/۸۰ و درمان آن

وقتی در مورد حدت بینایی صحبت می کنیم، جای تعجب نیست که بشنوید که دید ۲۰/۲۰ معیار آنچه از دید خوب است به دست می آید. در پی دستیابی به این هدف، همه ما تجربه کرده ایم که توسط مادر و پدر بگوییم هویج را در بشقاب شام بخورید، زود بخوابید و از خواندن در نور کم اجتناب کنید تا از فشار چشم جلوگیری شود.

اما هرکسی که به یک متخصص چشم مراجعه کند، می فهمد که بزرگترین عامل کاهش بینایی اجتناب ناپذیر است. این روزهای تولد است. پیری می تواند یک عامل قوی باشد که باعث تغییر حدت بینایی به غیر از بیماری های چشمی و تغذیه ضعیف می شود (مهم نیست که چه تعداد هویج می خورید).

در پی تحقق اشتیاق خود برای کمک به خوانندگانم، در این وبلاگ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حدت بینایی (خوب، ممکن است در اینجا اغراق آمیز باشم اما به طور جدی، هنگام نوشتن در مورد چشم ها احساس خوشبختی می کنم)، در مورد ۲۰/۸۰ بدانید.

اخیراً، بعضی از افراد درخواست کرده اند که در مورد ۲۰/۸۰ حدت بینایی بنویسم. سوال اولیه من این بود که “چرا ۲۰/۸۰؟ چرا ۲۰/۱۰۰ نیست؟ یا ۲۰/۲۰۰؟ “و پاسخ ها ادامه می یابد: آنها دیدگاه ۲۰/۸۰ دارند. پسر نوجوان آنها همان تجویز چشم را دارد. آنها در مورد اندازه حرف “E” در نمودار چشم در مطب پزشک کنجکاو هستند.

۲۰/۸۰ چیست؟

وقتی کسی بینایی ۲۰/۸۰ داشته باشد، به این معنی است که بینایی وی در محدوده دید کم است، به طور خاص، بینایی متوسط، بینایی است که توسط شورای بین المللی چشم پزشکی (ICO) تعیین شده است. بعضی از پزشکان چشم ممکن است حدت بینایی شما را به جای ۰٫۲۵ بیان کنند (این دقیقاً برابر با ۲۰/۸۰ است اما در علامت اعشاری بیان شده است) یا ۴٫۰ از نظر زاویه دید.

خوب این به چه معنا است؟ به تعبیر ICO، اختلال در بینایی در مقایسه با شخصی که دارای دید ۲۰/۲۰۰ است، که در حال حاضر در محدوده اختلال بینایی شدید قرار دارد، عملکرد بیشتری دارد.

با این شرایط، دید کم مشهود است اما تا جایی که بیمار از نظر قانونی نابینا نباشد. برای مقایسه بهتر، بیایید از اندازه یک روزنامه متوسط استفاده کنیم، که اندازه آن برابر ۱ M است.

M 1 چیست؟

به خاطر کسانی که هیچ تصوری از ۱ M ندارند، از سیستم Sloan M برای اندازه گیری اندازه نامه استفاده می شود.
این خواندن نمودار، نخستین بار توسط لوئیس اسلون در سال ۱۹۵۹ در مجله چشم پزشکی آمریکا در سال ۱۹۵۹ معرفی شد و از آن زمان تاکنون از طرف کمیته بینایی شورای تحقیقات ملی ایالات متحده به عنوان استاندارد مورد استفاده قرار گرفته است.

این نامه یا عددی است که در آزمایش حدت بینایی مورد استفاده قرار می گیرد (یا چیزی که اغلب در مجله پزشکی به عنوان نوری شناخته می شود). برای پیچیده تر کردن توضیح، واحد M به یک فاصله ۱ متر ثابت مربوط می شود وقتی یکی از حروف استاندارد مرجع Sloane زاویه دید ۵ دقیقه قوس (یک واحد اندازه گیری زاویه ای) را ضرب می کند.

به عبارت دیگر، تحقیقات به ما می گویند که ۱ M شبیه به اندازه متوسطیک روزنامه است که در یک تحقیق منتشر شده، بیان شده است.

بدیهی است هرچه حدت بینایی ضعیف تر می شود، فرد با مسافت کمتری (معمولاً با کمک عینک) بسیار بهتر می خواند. به طور کلی، روزنامه ها به فاصله ۴۰ سانتی متر به وضوح خوانده می شوند. از آنجا که برای دید ۲۰/۲۰، ۱ M در ۱۰۰ سانتی متر خوانده می شود، بنابراین خواندن متن کوچک بسیار ساده تر است.

در صورتی که بیمار ۲۰/۸۰ بینایی داشته باشد، ۱ M با ۲۵ سانتی متر خوانده می شود بنابراین بیماران مجبورند از لنزهای قوی برای خواندن استفاده کنند. به وضوح، یا، اگر آنها نزدیک بین هستند، در مقایسه با کسی که دید ۲۰/۲۰ دارد، کاغذ را خیلی نزدیک به چشم نگه دارید.

اعداد موجود در حدت بینایی ۲۰/۸۰ چیست؟

هر بار که معاینه چشم خود را انجام می دهید، پزشک از شما می خواهد که به نمودار Snellen خیره شوید و حروف را بخوانید. در حالت ایده آل، شما باید ۲۰ فوت از جدول فاصله داشته باشید و شروع به خواندن از بالا کنید که در آن حروف بزرگ “E” بر حروف دیگر حاکم می شود که در هنگام پایین ردیف ها کوچکتر و کوچکتر می شوند.

اگر دید ۲۰/۸۰ دارید، خواندن را در ردیف سوم متوقف کرده اید که حروف T ، O و Z را قابل خواندن پیدا کرده اید. این یعنی چی؟

به عبارت ساده تر، شما باید ۲۰ فوت از یک شی فاصله داشته باشید تا در مقایسه با کسی که می تواند همین کار را در مسافت ۸۰ پا انجام دهد، آن را به درستی مشاهده کنید. بنابراین، هنگامی که از یک ایستگاه روزنامه عبور می کنید (این ممکن است یک نمونه قدیمی باشد)، عناوین قابل مشاهده هستند اما سایر متن های صفحه اول به اندازه کافی واضح نخواهند بود مگر اینکه عینک خود را بزنید یا از لنزهای تماسی را استفاده کنید.

آیا این طبیعی است؟

شما ممکن است بینایی ۲۰/۲۰ نداشته باشید و این اشکالی ندارد زیرا حدت بینایی کامل نادر است، به خصوص برای کسانی که در بزرگسالی هستند. در حقیقت، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اظهار می دارد که ۱٫۳ میلیارد نفر از این نوع اختلال بینایی رنج می برند.

علاوه بر این، داشتن دید ۲۰/۲۰ به معنای این نیست که فرد دارای دید کامل باشد. به این دلیل است که شما ممکن است چیزهایی را به وضوح با فاصله ۲۰ فوت مشاهده کنید، اما اگر خیلی نزدیک به آن باشید، احساس ناراحتی می کنید.

انستیتوی ملی بهداشت کشف کرد که، حدود ۳۵ درصد از بزرگسالان ۲۰/۲۰ بینایی دارند بدون اینکه عینک یا لنزهای تماسی داشته باشند یا تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته اند. اینگونه است که افراد معدودی “استاندارد” برای دید بینایی را دارند.

آیا این بدان معناست که بیمار با دید ۲۰/۸۰ از نظر قانونی کور است؟

در ایالات متحده، اگر هر كدام دید بهتر از ۲۰/۲۰۰ اصلاح شود، یا اگر زمینه تصویری او (آنچه بدون جابجایی چشم ها از یكدیگر به طرف دیگر مشاهده می شود)، از نظر قانونی كور قلمداد می شود و كاملاً نابینا است. فقط به ۲۰ درجه یا کمتر محدود شده است.

بنابراین اگر دید شما هنوز ۲۰/۸۰ است، پس از نظر قانونی کور تلقی نمی شوید. با این حال به یاد داشته باشید که حدت بینایی به طور کامل نشان نمی دهد که آیا فرد دارای مشکلات بینایی است. شما ممکن است بینایی بهتر از ۸۰/۲۰ داشته باشید اما هنوز هم انجام کارهای روزمره بسیار سخت تر از کسی که حدت بینایی ضعیف تری داشته باشد پیدا می کنید.

آیا بازهم می توانم با دید ۲۰/۸۰ رانندگی کنم؟

این به مقررات ایالتی که می خواهید مجوز دریافت کنید بستگی دارد. اگر شرایط را برآورده نکنید، مجاز به استفاده از عینک یا لنزهای تماسی هستید تا بتوانید به حداقل حدت بینایی مورد نیاز دست پیدا کنید. اگر بینایی ۲۰/۸۰ برای هر دو چشم داشته باشید، حتی با تصحیح، دولت به شما اجازه نمی دهد که رانندگی کنید.

چه عواملی باعث تغییر حدت بینایی به ۲۰/۸۰ می شوند؟

حدت بینایی اغلب با افزایش سن کاهش می یابد. شما ممکن است اکنون به عینک یا لنزهای تماسی احتیاج نداشته باشید اما ممکن است در بعضی از موارد، پزشک چشم به شما بگوید که به شما کمک می کند تا شروع به استفاده از آنها کنید. با رسیدن به دهه ۶۰ خود، خطر ابتلا به پیرچشمی پیشرفته همراه با وجود شناورها، افزایش می یابد. از این گذشته، زنان در مرحله یائسگی به احتمال زیاد خشکی چشم را تجربه می کنند و همین امر منجر به بروز مشکلات بینایی می شود.

عوامل مرتبط با سن که می تواند بر حدت بینایی تأثیر بگذارد و منجر به کم بینایی مطابق انجمن نوری سنجی آمریکا (AOA) شود، شامل اندازه مردمک کوچکتر، عدم وجود دید محیطی، دژنراسیون ماکولا، گلوکوم، آسیب دیدگی مغزی و جدا شدن شبکیه است.

آیا بازهم دید ۲۰/۸۰ قابل درمان است؟

تصحیح بینایی شما امکان پذیر است (اگرچه مانند هر روش پزشکی انجام شده ۱۰۰٪ تضمین نمی شود). پزشک ممکن است از شما بخواهد از عینک یا لنزهای تماسی استفاده کنید. با این حال، یک راه حل طولانی مدت ممکن است جراحی اصلاحی باشد.

اشکال جدید فناوری درمان چشم می تواند نتایج نزدیک به ۲۰/۲۰ بینایی را تولید کند، طبق بررسی های صورت گرفته از پزشکان چشم، از لنزهای قابل تنظیم نور و سایر لنزهای داخل چشمی پیشرفته استفاده شده برای درمان آب مروارید برای کمک به بیماران در رسیدن به بینایی بهتر استفاده می شود.

اما روشی شناخته شده تر که احتمالاً در مورد آن شنیده اید LASIK است، که به شما کمک می کند تا هدف از بین بردن دید بیمار در ۲۰/۲۰ یا در صورت امکان بهتر بازیابی شود. اگر کاندید خوبی برای این درمان هستید، انتظارات شما برای بهبود می تواند براساس آزمایش های قبل از عمل باشد.

بعلاوه روش های جایگزینی علاوه بر لیزیک وجود دارد: PRK ICL RLE و جراحی انکسار برخی از روش هایی هستند که بسته به وضعیت آنها به بیماران توصیه می کنم.

نکته اینجاست که باید LASIK برای تصحیح بینایی تا حد لازم انجام شود تا یک بیمار راحت و بسیار راضی باشد.

آیا LASIK برای دید ۲۰/۸۰ مقرون به صرفه است؟

اگر تمایل دارید بینایی خود را به حد نرمال برساند، اولین سؤال شما ممکن است همان سؤالی باشد که تقریباً تمام بیماران من از آنها سؤال می کنند: آیا می توانم LASIK را تحمل کنم؟

اما سوالی مبنی بر اینکه LASIK چقدر به دست می آید، شما را به پاسخی که واقعاً نیاز دارید، نمی رساند. در عوض، مهم است که این را در نظر بگیریم: آیا مزایای LASIK چیزی است که در دراز مدت ارزش دارد؟ همانطور که می دانید، بیشتر افرادی که لیزیک انجام می دهند پشیمان می شوند که این کار را زودتر انجام نداده اند.

بله، LASIK می تواند گران باشد اما این بدان معنا نیست که این یک سرمایه گذاری شخصی خرد نیست. من می دانم که پرداخت خارج از جیب چیزی است که اکثر بیماران حاضر نیستند در اینجا در کلینیک این کار را انجام دهند، ما دستیابی به بینش بهتر را برای بیمارانمان آسان کرده ایم.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب