سارا نصری 24 بهمن ماه 1398 1,108

راهنمای ساده مراقبت از چشم

راهنمایی های زیر برای کمک به کاهش احتمالی هرگونه خطر مربوط به چشم و در نتیجه بهبود بینایی می باشد. راهنمایی طوری انتخاب شده اند که هر شخصی می تواند آن را انجام دهد و به شما بینش و درک روشنی از موضوع بدهد. با دانستن نکاتی ساده زیر می توان از چشم ها در برابر خطرات محافظت کرد.

عدم استفاده از عینک آفتابی

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، همیشه از کلاه و عینک آفتابی استاندارد استفاده نمایید. اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث تخریب شبکیه چشم شده و ریسک آب مروارید را افزایش می دهد. طبق گفته پروفسور Vinay Aakalu خطر سرطان پوست پلک افزایش می یابد. موقع بازی اسکی یا حمام آفتاب اشعه های مضر خورشید نوعی آفتاب سوختگی در غشاء مخاطی قرنیه ایجاد می کنند، که در پی آن فرد دچار درد، تاری دید و آبریزش از چشم خواهد شد.

عدم استفاده از عینک ایمنی

برخی افراد عینک ایمنی را فقط موقع شنا کردن به چشم می زنند. در حالی که طبق توصیه پزشکان، حتی زمان چمن زدن، نجاری یا تعمیر خانه باید عینک ایمنی به چشم زد تا مانع ورود خار و خشاک به چشم شده و در نتیجه قرنیه خراش بر ندارد.

استفاده بیش از حد از قطره چشم

بعضی از قطره های چشمی، قرمزی چشم را برطرف می کنند، اما پس از مدتی چشم دچار تورم می گردد. بدین معنا که پس از چند ساعت به خوبی عمل نمی کنند و باعث انقباض رگ های خونی شده که چشم از قبل هم قرمزتر خواهد شد. در حدود ۳/۵ میلیون زن و ۱/۵ میلیون مرد در امریکا از خشکی معمول تا شدید چشم رنج می برند. قطره های روغنی که دارای مواد نگهدارنده هستند و چندین مرتبه در روز استفاده می شوند، به چشم آسیب می رسانند.

هرچند پک های تولیدکننده اشک مصنوعی گران ترند، اما میزان مصرف آنها می تواند بیش از ۴ بار در روز باشد و ارزش بیشتری دارند. باید این قطره ها در یخچال نگهداری شوند. خنکی قطره حس خوبی به چشم می بخشد و چشم فرد دچار خارش نمی گردد. این افراد باید از یک دستگاه رطوبت ساز در منزل استفاده کنند.

نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر

پلک زدن به جریان آب در چشم کمک می کند. اما زمانی که فرد به مانیتور کامپیوتر خیره می شود، کمتر از حد معمول پلک می زند. این در حالی است که هر فردی ۱۲ تا ۱۵ بار در دقیقه پلک می زند. پس با خیره شدن به مانیتور تعداد دفعات پلک زدن کاهش می یابد. در این صورت آب چشم تبخیر شده، چشم آلوده و دچار سوزش و آبریزش می شود. اگر فرد به مدت طولانی متنی را با فونت ریز بخواند یا مطلبی را روی موبایل خود مرور کند، چشمش آسیب دیده و یا به نزدیک بینی دچار می شود.

تماشای فیلم از لپ تاپ یا تبلت

تماشا کردن فیلم یا برنامه از فاصله نزدیک فشار زیادی روی چشم وارد می کند. افرادی که عادت دارند از این وسایل برای تماشای برنامه های خود استفاده کنند، باید به طور مرتب به چشم ها استراحت دهند.

تماشای برنامه تلویزیونی هنگام دراز کشیدن

یکی از مشکلاتی که بر اثر بی تحرکی به وجود می آید، وارد شدن فشار روی چشم و بدتر شدن وضعیت بینایی است.

بی توجهی و عدم رسیدگی به لنز تماسی

تمیز کردن لنز تماسی با محلول شستشوی لنز انجام شود. هرگز لنز را با آب نشویید. موقع استحمام یا در استخر و دریا، لنزها را از چشم بردارید. اکثر چشم پزشکان لنزهای تماسی یکبار مصرف را توصیه می کنند. برای اینکه چشم اکسیژن کافی دریافت کند موقع خواب آنها را از چشم بردارید.

در زمان خرید لنز تماسی، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. در غیر این صورت لنز مناسب نخواهد بود و ریسک عفونت چشم افزایش می یابد و در زمان خارج ساختن لنز، قرنیه خراش برداشته و دچار نوعی باکتری می گردد.

استفاده از لنزهای تماسی در طولانی مدت

در صورت استفاده نادرست و نامناسب از لنزهای تماسی احتمال بروز آسیب های شدید چشمی و حتی از دست دادن قدرت بینایی وجود دارد. یکی از رایج ترین موارد در این زمینه استفاده از لنزهای تماسی در طولانی مدت است. لنزهای تماسی بالای قرنیه چشم قرار می گیرند و از این رو میزان دریافت اکسیژن این بخش ها را کاهش می دهند و ممکن است به آسیب دیدن آنها منجر شوند. همچنین، اگر لنزهای تماسی به طور مرتب تمیز نشوند می توانند به محلی برای جذب موارد دیگر تبدیل شوند.

استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته یا با آرایش خوابیدن

بعد از هر ۳ ماه لوازم آرایش خود را استفاده نکنید، موقع خواب هم آرایش چشم را پاک کنید.

سیگار کشیدن

به دلایل متعدد سیگار نکشید. اما دلیلی مهمتر اینکه، سیگار کشیدن ریسک آب مروارید و تخریب شبکیه را افزایش می دهد. عاملی که توانایی بدن را برای رساندن مواد غذایی و اکسیژن کافی به بافت ها دچار اختلال می کند، در این میان بافت چشمی هم بی بهره نخواهد ماند.

در هر نخ سیگار، بیش از ۷ هزار ماده شیمیایی وجود دارد، برخی از این مواد مانند منواکسید کربن و نیکوتین به رگ های خونی آسیب می رساند و مانع از گردش مناسب خون در چشم می شود. دود سیگار مشکلات بینایی مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد را تشدید می کند.

مراجعه نکردن به چشم پزشک

پیشگیری بهترین راه درمان است و این مساله درباره مراقبت از چشم ها به شدت صدق می کند. مراجعه یک یا دو بار در سال به چشم پزشک بهترین قانون برای حصول اطمینان از سلامت چشم هاست. اگر به چیزی مشکوک شده اید و فکر می کنید می تواند برای سلامت چشم ها مضر باشد، مراجعه به چشم پزشک در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین توصیه محسوب می شود.

حتما به طور مرتب به چشم پزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا هستید. دیابت کنترل نشده می تواند منجر به کوری فرد شود. تاری دید، درد، کاهش بینایی، قرمزی و سوزش چشم به خودی خود برطرف نمی گردد. اگر با هر یک از این علائم روبرو شدید، حتما به چشم پزشک مراجعه نمایید.

مثلا اگر فردی شیئی را می بیند ولی کمی تار می بیند، باید بداند که شاید برای شبکیه چشم مشکل پیش آمده است. اگر فرد تعلل بورزد تشخیص سخت تر خواهد شد و چشم وی باید جراحی شود.

استروئیدها می تواند باعث آب مروارید شود

استروئیدها به خصوص اگر برای مدت طولانی تری استفاده شود، می توانند باعث ایجاد یک نوع خلفی از آب مروارید شوند. مانع از سوخت و ساز عدسی چشم و در نهایت مبتلا به آب مروارید می شود.

نگاه مستقیم به خورشید به چشم آسیب می رساند

هر ارتباط چشمی مستقیم با نور خورشید شبکیه چشم را آزار داده، منجر به از دست دادن بینایی غیر قابل برگشت، به نام ریتنوپاتی خورشیدی می شود. علاوه بر این، اشعه یووی نیز به اختلالات مانند دژنراسیون ماکولا، زخم قرنیه منجر می شود.

بلند کردن وسایل سنگین، ورزش های سنگین

اعمال فوق می تواند برای سلامتی خطرناک باشد. بلند کردن وزنه، ورزش های سنگین می تواند به تجمع وریدی خون منجر شود.

شنا با چشم های باز

شنا با چشم های باز می تواند به واسطه مواد شیمیایی موجود در آب استخر اثر منفی بر سلامت چشم های شما داشته باشد. التهاب، تاری دید، و حتی نابینایی موقت از جمله مواردی هستند که شنا بدون استفاده از عینک یا با چشم های باز در زیر آب می تواند به همراه داشته باشد.

مالش چشم ها

مالش چشم ها عادت خوبی نیست، به ویژه هنگاهی که آنها دچار خارش شده اند. دلایل مختلفی بر بد بودن این عادت اشاره دارند که از آن جمله می توان به آلوده بودن دست ها و انگشتان به میکروب های مختلف و آسیب دیدن سطح چشم ها در نتیجه مالش مکرر اشاره کرد. برای آرام شدن چشم ها می توانید برای چند دقیقه از یک کمپرس خنک روی آنها استفاده کنید. از کمپرس گرم استفاده نکنید زیرا می تواند به واسطه تحریک انتشار هیستامین موجب تشدید التهاب شود.

رژیم غذایی، کاهش وزن سالم نیست

رژیم های سخت غذایی یا دکتر اتکینز رژیم غذایی (رژیم غذایی کربوهیدرات صفر) می تواند سوخت و ساز بدن شما را مختل سازد و باعث سوخت و ساز کتو اسیدوز و رتینوپاتی منفی شود. از این رو، به یک مشاوره پزشکی مناسب لازم است.

مصرف کم میوه های رنگی

میوه های رنگارنگ، سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است که برای چشم مفید است. میوه هایی چون پرتقال، توت قرمز، هویج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کدو حلوایی و کلم بروکلی حاوی مواد مغذی است که بینایی را تقویت می کند و پیشرفت روند بیماری های مربوط به سن مانند آب مروارید، آب سیاه و ماکولا دژنراسیون را به تاخیر می اندازد.

خواندن در وسیله نقلیه در حال حرکت

مسافرت های طولانی می تواند خسته کننده باشد اما بهتر است در این سفرها به جای خواندن کتاب، سرگرمی دیگری برای خود پیدا کنید. هنگام کتاب خواندن در وسیله نقلیه در حال حرکت، چشم مجبور است به طور مداوم روی چیزی که می خوانید، تمرکز کند. این فشار روی چشم اغلب با سردرد و تاری بینایی همراه است.

مطالعه یا نوشت در شرایط نور کم

برای افرادی که دوستدار مطالعه هستند، انجام این کار هنگام شب می تواند روشی برای کسب آرامش باشد. با این وجود، مطالعه در شرایط نور کم می تواند فشار مضاعفی را بر چشم ها وارد کرده و به ایجاد درد در آنها منجر شود. تغییر این عادت به آسانی و به واسطه استفاده از یک منبع نور مناسب امکان پذیر است و می تواند هرچه بیشتر سلامت چشم ها را تضمین کند.

نگاه کردن از گوشه چشم

این حالت می تواند دو دلیل داشته باشد یا این که آن چه سعی دارید بخوانید، خیلی نزدیک است یا این که خیلی ریز است. بنابراین از گوشه چشم نگاه می کنید و این حالت وضعیت چشم شما را از حالت طبیعی خارج می کند.

کم خوابی

شکی نیست که کم خوابی باعث سیاهی و پف زیر چشم می شود، اما آیا می دانستید که کم خوابی به سلامت چشم آسیب می رساند. اسپاسم و خشکی چشم، میتواند به علت کم خوابی بروز کند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب