سارا نصری 26 شهریور ماه 1398 841

رفع خستگی چشم

این روزها که همه ما چشمانمان به کامپیوتر و انواع گوشی های هوشمند دوخته شده است، بیشتر از قبل دچار خستگی چشم و سردردهای ناشی از آنها می شویم. با قدرت دست ها می توانید خستگی را از این ناحیه دور کنید، نیروی از دست رفته را به آن بازگردانید و به تسریع گردش خون در این ناحیه کمک کنید.
افزایش گردش خون هم از بروز خشکی در این ناحیه پیشگیری می کند. فراموش نکنید که چشم ها هر قدر هم که زیبا باشند، زمانی که خسته و بی روح هستند، نمی توانند جلوه ای در چهره شما داشته باشند، پس با ما همراه باشید و این حرکات ساده را انجام دهید.

نکات رفع خستگی چشم

۱- برای ماساژ آماده شوید.

برای ارائه ماساژ و بهبود خستگی چشم می توانید از روغن استفاده کنید. یکی از بهترین روغن ها برای ماساژ اطراف چشم روغن زیتون و روغن جوانه گندم است. برای شروع، صورت و چشمانتان را از هر گونه مواد آرایشی و بهداشتی پاک کرده و آن را کاملا خشک کنید. سپس با کمک روغن هایی مثل روغن های زیتون، روغن جوانه گندم، سرانگشتانتان را آغشته کرده و برای ماساژ دادن صورت آماده شوید. این ماساژ را می توانید روی صورت خود یا صورت دیگر اعضای خانواده اجرا کنید.

۲- جریان گردش خون را افزایش دهید.

حدفاصل ۲ چشم فاصله ای وجود دارد که از آنجا پل بینی آغاز می شود. در ۲ طرف این پل نقطه ای وجود دارد که ماساژ دادن آن تاثیر زیادی در کاهش خستگی چشم و عضلات این ناحیه دارد. برای ماساژ این نقطه ابتدا چشم های خود را ببندید و پس از آغشته کردن سبابه ۲ انگشت، این نقطه را به مدت ۳ دقیقه به آرامی ماساژ دهید. دقت کنید که فشار سرانگشتانتان آرام و ملایم باشد و حرکت پوست و عضلات لطیف آن ناحیه را زیر پوست خود احساس کنید.

 

۳- عضلات بیرونی چشم را ماساژ دهید.

عضلات بیرونی چشم در زاویه خارجی چشم قرار گرفته اند. این عضلات بسیار حساس و لطیف هستند و باید مراقب بود که با فشار بیش ازحد انگشتان، به آنها آسیب وارد نشود. برای ماساژ این نقطه کافی است نرمی انگشتان سبابه را نزدیک به زاویه خارجی چشم ها قرار دهید و با حرکت های دورانی اما آرام عضلات این ناحیه را ماساژ دهید. ماساژ این ناحیه علاوه بر تغذیه و آبرسانی مناسب سلول ها و بافت ها، به تخلیه خستگی این ناحیه کمک کرده و موجب ریلکسی عضلات چشم می شود.

۴- شقیقه ها را آرام کنید.

پس از انجام ماساژ نقطه درونی و بیرونی چشم، نوبت به عضلات شقیقه می رسد که در ارتباط نزدیک با عضلات ناحیه چشم است. برای ماساژ لازم است از هر ۲ انگشت سبابه خود کمک بگیرید. تنها کافی است سرانگشتانتان را روغنی کرده و بند اول انگشتان سبابه را روی شقیقه ها بگذارید. در این مرحله کافی است با حرکات دورانی عضلات شقیقه و عضلات نزدیک به زاویه بیرونی چشم را ماساژ دهید. این ماساژ علاوه بر این که به رفع تنش و خستگی چشم ها به دلیل انجام فعالیت ها و کار روزانه کمک می کند، موجب آرامش اعصاب این ناحیه شده و ماساژ گیرنده را آرام و ریلکس می کند.

۵- به چشمان خود انرژی دهید.

در ناحیه پس سر نیز ۲ نقطه وجود دارد که در انتقال انرژی و ایجاد جریان گردش خون مناسب در عضلات چشم بسیار موثر است. این ۲ نقطه که درست در ناحیه رویش موها در پشت سر قرار دارند را با کمک ۲ انگشت شست به آرامی ماساژ دهید. بهترین ماساژ برای این نقطه ارائه ماساژ دورانی خفیف است که در مدت زمان ۳ دقیقه به مرور بر میزان فشار سرانگشتان شست افزوده می شود. تنها مراقب باشید که میزان این فشار به حدی نرسد که موجب آزار ماساژ گیرنده باشد. این ماساژ را می توانید هم به کمک روغن و هم بدون روغن روی نقاط پس سری اجرا کنید.

۶- خستگی چشم را از خود دور کنید.

در آخرین مرحله برای ایجاد ریلکسی و تخلیه خستگی و انرژی های منفی از ناحیه سر بهترین کار، ماساژ نقاط روی شانه است. این نقاط که در ۲ طرف گردن و حد فاصل مساوی میان گردن و شانه قرار گرفته است را با کمک هر دو انگشت شست و سبابه ماساژ دهید. این نقطه را میان دو انگشت گرفته و با فشارهایی که به مرور قوی تر می شود یک تا ۳ دقیقه ماساژ دهید. این ماساژ کمک می کند تنش های ناحیه سر و گردن کم شده و اعصاب این ناحیه ریلکس و آرام شود. با آرامش یافتن اعصاب این ناحیه اعصاب چشم به مرور به ریلکسی می رسند.

نکته

ارائه ماساژ عضلات ناحیه چشم، خواص متعددی دارد. یکی از مهم ترین این خواص از بین بردن خستگی ها و فشارهایی است که در طول روز در این عضلات به وجود می آید.
همه ما در طول روز به دلیل قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، انجام فعالیت های اداری، کار با کامپیوتر، تماشای تلویزیون، مطالعه، دوخت و دوز و بسیاری دیگر از کارهای روزمره از چشمانمان کار می کشیم اما کمتر به رفع خستگی و تخلیه فشارها و تنش های این عضو مهم فکر کنیم.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب