مجله الکترونیکی دیالنز 15 بهمن ماه 1400 425

روشهای نادرست استفاده از لنزهای چشمی

استفاده‌ی نادرست از لنزهای چشمی خطر عفونت‌های چشم را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است باعث از دست دادن بینایی‌‌تان شود.

استفاده از لنزهای چشمی نسبت به عینک‌ها مزایایی هم دارد؛ لنزها بینایی شما را بهبود می‌دهند و به شما امکان دیدن اطراف را می‌دهد بدون اینکه همانند عینک روی بینی سُر بخورد و یا با ورود به مکان گرم بخار شود و آزاردهنده باشد. اما اگر لنزها به درستی گذاشته نشوند و یا تمیز نباشند، می‌توانند به عفونت چشم منجر شوند. میکروب‌ها به راحتی به لنز می‌چسبند و می‌توانند چشم شما را آلوده کنند. اگر باکتری‌ها و ویروس‌ها به قرنیه‌ی چشم شما حمله کنند، ممکن است باعث مشکلات بینایی و یا حتی از دست دادن بینایی شود.

در این بخش از مجله الکترونیکی دیالنز روشهای نادرست استفاده از لنزهای تماسی را برایتان شرح می دهیم .

روشهای نادرست استفاده از لنزهای چشمی ، به شرح زیر است :

خوابیدن یا چرت زدن درحالی که لنز در چشم دارید

 قرنیه چشم به عنوان تنها عضو بدن از راه هوا نفس می کشد و به آن اکسیژن رسانی می شود و این عمل حتی در خواب هم ادامه دارد اما زمانی که فرد با لنز می خوابد لایه ای روی قرنیه چشم را می پوشاند و مانع از اکسیژن رسانی به آن می شود.

      قرنیه چشم از عواملی که باعث آسیب رسیدن به چشم می شود جلوگیری می کند. دراصل می توانیم اینگونه بیان کنیم اولین عارضه خوابیدن با لنز اینگونه است که با اکسیژن نرسیدن به چشم، لنز دچار خشکی می شود وبه سختی می توان لنز را از چشم خارج کرد و هتگام در آوردن لنز، به چشم صدمه وارد می شود.

شنا کردن یا دوش گرفتن درحالی که لنز در چشم دارید

میکروب هایی که می توانند موجب عفونت شوند در منابع مختلف آب از جمله آب لوله کشی که برای دوش گرفتن و استحمام استفاده می شود، وجود دارند.

قرار گرفتن لنزهای تماسی در معرض آب می تواند موجب تاب خوردگی یا چسبیدن آنها به چشم شود. این شرایط می تواند به طور بالقوه خراش هایی را روی قرنیه ایجاد کند.

خراش های قرنیه گاهی اوقات می تواند به اشکال غیر عفونی کراتیت منجر شود. اما این خراش ها می توانند به میکروب هایی که در آب غیر استریل وجود دارند اجازه ورود به قرنیه و بروز عفونت را بدهند.

کسانی که از لنز‌های تماسی استفاده می‌کنند باید مراقب باشند؛ زیرا دوش گرفتن  یا شنا کردن هنگام وجود لنز در چشم به این اندام آسیب می‌رساند و ممکن است باعث کوری شود.

تعویض نکردن مداوم محفظه‌های نگهداری لنز

طبق گفته‌ی آکادمی چشم پزشکی آمریکا، هر سه ماه یک‌بار بایستی محفظه‌های نگهداری چشم تعویض شوند. به این دلیل که محفظه‌های نگهداری حاوی باکتری است که می‌تواند لنزها و چشمان شما را آلوده کند.

تعویض نکردن لنزها با اتمام تاریخ مصرف

تاریخ انقضا لنز چشم در هر لنز متفاوت هست و به لنز طبی روزانه، ماهانه، فصلی و سالانه تقسیم بندی می شوند. در صورتی که کاربر پس از این مدت مشخص همچنان از لنز طبی خود استفاده کند به احتمال خیلی زیاد به چشم های او آسیب وارد خواهد شد.

تولید کنندگان لنزهای تماسی با توجه به نوع متریال و مواد به کار برده در ساخت لنز مدت زمان استفاده از آن را تعیین می کنند و پس از گذشت تاریخ مصرف لنز، دیگر تضمینی در خصوص ایمنی لنزهای طبی تماسی وجود نخواهد داشت.

نگهداری لنزها در آب شهری

استفاده از آب برای شستن یا قرار دادن لنز تماسی به هیچ عنوان درست نیست. به این دلیل که مهم نیست آب چقدر تمیز و تصفیه‌شده باشد، در هر حال حاوی نمک‌ و مواد معدنی مختلفی است. این مواد روی بافت لنز تاثیر منفی می‌گذارند.

از آنجایی که لنز طبی و لنز رنگی بسیار نرم هستند٬ اگر آب ترکیبات سنگین و معدنی داشته باشد می‌تواند به لنز آسیب وارد کند

کلام آخر

مشکل اصلی در استفاده از لنزهای تماسی، نداشتن آگاهی درباره نگهداری، تمیز کردن و روش استفاده از لنزهاست که اگر آموزش ببینید، این مشکل از بین میرود . حتی نوجوانان هم در صورت داشتن آگاهی کامل، می توانند بدون مشکل از لنزهای تماسی استفاده کنند اما حتما باید با نظارت یک بزرگ تر که آگاهی دارد، این کار را انجام دهند .

یادتون باشه که لنزها، یه جسم خارجی هستن که با حساس ترین و مهم ترین عضو شما سر و کار داره و باید تمام تلاشتون رو بکنید تا آسیبی به این عضو نرسه.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب