سارا نصری 12 آبان ماه 1398 21,217

زجاجیه چیست؟

زجاجیه بخشی از چشم انسان است که فضای مرکز چشم را پر می کند. این بزرگترین ساختار چشم است، اما دانش ما از ترکیب مولکولی آن، سازمان ماوراء مولکولی و فیزیولوژی و سایر قسمتهای چشم است.

وقتی جوان هستیم، زجاجیه در درجه اول یک ژل آبکی است. هرچه پیرتر می شویم و با چشمانی نزدیک، ژل مایع تر می شود. تحقیقات اخیر نشان می دهد که شباهت های زیادی با مفاصل در بدن ما وجود دارد (مایعات زجاجیه شبیه به مایع سینوویال است).

با یادگیری بیشتر در مورد مفاصل موجود در بدن، باعث افزایش درک ما از این ژل منحصر به فرد می شود.

قطعات مختلف زجاجیه چیست؟

از نظر چشم انسان، قدامی (در قسمت جلویی درست در پشت لنز چشم) به نظر می رسد كه لنز چشم را پشتیبانی می كند و هنگام دیدن، از لنزها در نزدیكی استفاده می كند. این مایعات حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است به محافظت از لنز چشم در برابر اکسیژن و کاهش در برابر آب مروارید کمک کند.

پشتی یا خلفی، زجاجیه در مجاورت شبکیه قرار دارد و در نقاط خاص به شبکیه متصل می شود. شبکیه همان بافت گیرنده نوری است که قسمت داخلی چشم را رشته می کند.

زجاجیه و شبکیه چسبنده ترین پایه زجاجیه هستند. پایه در قسمت جلوی شبکیه، یعنی ناحیه واقع در پشت عنبیه قرار دارد. در اکثر موارد، شبکیه و زجاجیه حتی پس از جدا شدن زجاجیه خلفی (PVD) از هم جدا نمی شوند. اینجاست که اشکهای شبکیه گاه ممکن است رخ دهد و منجر به جدا شدن شبکیه و کوری شود.

عملکرد زجاجیه

هدف اصلی دستگاه زجاجیه، روشن نگه داشتن مرکز چشم است تا نور بتواند به شبکیه برسد و بینایی شروع شود. ژل و مایع آن اجازه می دهد تا اکسیژن و مواد مغذی از قسمت جلوی چشم به پشت چشم سرازیر شوند. در جوانی، دستگاه زجاجیه جذب کننده شوک در حین حرکت چشم، حرکت سر و فشارهای بدنی به چشم است. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که از قسمت های مختلف چشم محافظت می کند.

این روزها، زجاجیه می تواند به عنوان مخزن داروها نیز عمل کند، که ما برای درمان بیماری های مختلف ماکولا و شبکیه به چشم تزریق می کنیم.

چه بیماری هایی با زجاجیه مرتبط هستند؟

زجاجیه در چندین بیماری که قسمت های مختلف چشم انسان را تحت تأثیر قرار می دهد، نقش دارد. اگر این مسئله برای اشک های شبکیه زجاجیه ایجاد نشده باشد، جداشدگی شبکیه احتمالاً رخ نمی دهد. بیشتر جداشدگی های شبکیه با پارگی شبکیه شروع می شوند. اشک های شبکیه نتیجه مستقیمی از کشیدن لکه های زجاجیه به اندازه کافی برای پاره کردن این بافت حساس به نور است.

یک بیماری شایع تر از رتینوپاتی دیابتی، به نام ادم ماکولا، نشان دهنده زجاجیه است. در بیمار مبتلا به رتینوپاتی دیابتی، رگهای عادی شبکیه با گذشت زمان نشت می کنند. این نشت می تواند در ماکولا تجمع یافته و باعث از بین رفتن خفیف تا شدید بینایی شود. زجاجیه سرریز این نوع نشت را بدتر می کند.

مطالعات اخیر نشان داده اند که زجاجیه در تخریب ماکولا مرطوب در تخریب ماکولا وابسته به سن (AMD) نقش دارد.

بیماری های زجاجیه غالباً به دلیل دژنراسیون زجاجیه اتفاق می افتند و پس از وقوع جدا شدن زجاجیه خلفی (PVD) شایع است.

***برای تهیه انواع لنز طبی یا رنگی می تونید با کارشناسان دیالنز مشورت کنید

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب