سارا نصری 28 بهمن ماه 1398 1,421

سؤالات متداول درباره لنزهای تماسی

در این مقاله قصد داریم به یک سری سوالات شما که امکان دارد در هنگام استفاده از لنزهای تماسی داشته باشید، پاسخ دهیم. زیرا چشمان شما همانطور که برای شما مهم است، برای ما هم نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است. در ادامه با ما باشید تا سوالاتی که برایتان ایجاد می شود را پاسخ دهیم.

چگونه می توانم از لنزهای تماسی استفاده کنم؟

اگر می خواهید لنزهای تماسی را برای اصلاح بینایی خود استفاده کنید، باید برای مشاوره با پزشک متخصص چشم شروع کنید. فقط اپتومتریست ثبت شده، پزشک بین المللی لنزهای تماسی و پزشکان می توانند در مورد لنزهای تماسی تصمیم بگیرند.

چه اتفاقی می افتد وقتی که به سمت لنز تماسی می روم؟

متناسب سازی شامل بحث در مورد نیازهای بصری و شیوه زندگی شما است. معاینه لنز چشم و مخاطب مشخص می کند که چشمان شما سالم است و آیا شما مناسب برای استفاده از لنز هستید! پزشک متخصص چشم شما، قبل از ترساندن شما از لنزهای تماسی، اندازه گیری چشم شما را نیز پیدا می کند تا بهترین نوع، تناسب و بینایی لنز را پیدا کند.

آیا همه می توانند لنزهای تماسی را استفاده کنند؟

امروزه تقریباً همه می توانند از استفاده لنزهای تماسی بهره مند شوند. بیشتر مشکلات بینایی با لنزهای تماسی قابل اصلاح است و پیشرفت در مواد لنز، بدان معنی است که استفاده از لنزهای تماسی ساده تر، راحت تر از گذشته است.

قبلاً بدون موفقیت لنزهای تماسی را امتحان کردم. آیا باید دوباره امتحان کنم؟

بله. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از افرادی که لنزهای تماسی را رها کرده اند، می توانند با لنزهای مدرن موفق باشند. طرح ها و مواد لنز به طور مداوم در حال تحول است، بنابراین از پزشک متخصص چشم خود در مورد آخرین تحولات سؤال کنید.

چگونه بدانم که لنزهای تماسی برای من مناسب است؟

پزشک متخصص چشم شما لنزهای تماسی را روی چشم شما قرار می دهد تا بتوانید ببینید که چه احساسی دارند و سپس لنز و بینایی شما را بررسی می کنند. هنگامی که لنزها را امتحان کردید، شما و پزشکتان می توانید با هم تصمیم بگیرید که آیا لنزهای تماسی برای شما مناسب است یا خیر.

آیا می توانم لنزهای تماسی را قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از آنها امتحان کنم؟

پزشکان معمولاً یک آزمایش را ارائه می دهند تا بتوانید لنزها را با خود ببرید تا ببینید که چگونه با آنها کار می کنید. شما باید یاد بگیرید که چگونه از لنزهای خود مراقبت کنید، آنها را روی چشم بگذارید و از چشم بردارید، قبل از اینکه آنها را امتحان کنید. پس از استفاده از لنزها، باید سلامت چشم خود را بررسی کرده و اتصالات را کامل کنید.

چه نوع لنزهای تماسی را باید استفاده کنم؟

در مورد اینکه کی و کجا می خواهید لنزهای تماسی استفاده کنید، فکر کنید: هر روز، برای بیرون رفتن یا ورزش یا فقط برای موارد خاص. پزشک شما در تصمیم گیری در مورد بهترین نوع لنز متناسب با نیازهای شما کمک می کند و به شما توصیه می کند که چند بار باید آنها را تعویض کنید.

آیا همه لنزهای تماسی یکسان هستند؟

صدها نوع مختلف لنز تماسی و هزاران اتصالات مختلف وجود دارد. برای برآورده کردن نیازهای فردی شما باید هر نوع لنز تعبیه شود. لنزهای تماسی قابل تعویض نیستند و شما هرگز نباید به جز توصیه پزشک خود نوع لنز یا نحوه استفاده از لنزهای خود را تغییر دهید.

آیا من برای لنزهای تماسی خیلی جوان هستم؟

کودکان خردسال و حتی نوزادان در برخی موارد، می توانند لنزهای تماسی را استفاده کنند. تحقیقات نشان داده است که کودکان می توانند بسیار موفق باشند و از استفاده لنز تماسی بهره مند شوند. اکنون که اکثر لنزهای تماسی اغلب تعویض می شوند، دیگر نیازی به انتظار نیست تا چشمان شما برای استفاده از لنزهای تماسی متوقف شود.

آیا من برای لنزهای تماسی خیلی پیر هستم؟

با وجود لنزهای مدرن، هیچ دلیلی وجود ندارد که سن باید مانع شود. لنزهای تماسی bifocal (دوکانونی) و multifocal (چند کانونی) برای کسانی که برای کار از راه دور و نزدیک نیاز به لنزهای مختلف دارند، در دسترس هستند.

آیا می توانم برای ورزش از لنزهای تماسی استفاده کنم؟

بله، لنزهای تماسی مزایای بسیاری برای ورزش دارند زیرا دید کلی و طبیعی دارند، از عینک پایدارتر هستند و در اثر باران، مه و انعکاس تأثیر نمی گذارد. آنها اجازه می دهند عینک محافظ یا عینک آفتابی محافظت شود و به معنی خطر کم آسیب یا آسیب دیدگی باشد.

کدام نوع لنز تماسی برای ورزش مناسب است؟

لنزهای تماسی نرم معمولاً بهترین انتخاب برای ورزش های فعال هستند زیرا اینها نسبت به لنزهای با نفوذ پذیری گاز سفت و سخت (RGP) کمتر در چشم حرکت می کنند. برای ورزش در فضای باز، لنزهای تماسی شما همچنین می توانند از نور ماوراء بنفش (UV) محافظت کنند.

آیا لنزهای تماسی می توانند از چشمان من در برابر خورشید محافظت کنند؟

برخی از لنزهای تماسی، اشعه ماوراء بنفش (UV) را مسدود می کنند و با استفاده از سایر اشکال محافظت از چشم، در برابر اشعه ماوراء بنفش آسیب دیده، محافظت می کنند. هنگامی که عینک آفتابی نامطلوب یا غیر عملی استفاده می کنید، لنزهای مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش به تنهایی می توانند محافظت کنند.

آیا هنوز نیاز به عینک دارم؟

بله. هنگام برداشتن لنزهای خود، باید عینک داشته باشید. شاید بخواهید انواع مختلفی از تصحیح بینایی را متناسب با بینایی و سبک زندگی خود ترکیب کنید. همچنین ممکن است بخواهید عینک آفتابی برای استفاده با لنزهای تماسی خود داشته باشید.

لنزهای تماسی چقدر هزینه دارند؟

هزینه لنزهای تماسی با توجه به نوع و برند لنز متغیر است به یاد داشته باشید که برای پرداخت پول برای لنزها باید هزینه بپردازید. پزشک لنز تماسی شما ممکن است شامل هزینه ویزیت معاینه در قیمت لنزهای شما باشد، به طور جداگانه شارژ شود و یا یک برنامه چشم یا طرح پرداخت ماهانه ارائه دهد.

آیا خرید آنها از طریق اینترنت ارزان تر نیست؟

هزینه ماهانه لنزهای تماسی که از طرف پزشک بین المللی خریداری می شود، گران تر به نظر می رسند، زیرا آنها معمولاً شامل هزینه های منظم قرارهای مراقبت های بعدی می شوند و پزشک حرفه ای ارزان نمی باشد. هنگام مقایسه قیمت بین خرده فروشان آنلاین و پزشک متخصص چشم خود، باید هزینه حداقل یک قرار ملاقات بعد از مراقبت در سال را در نظر بگیرید، فراموش نکنید که هنوز به یک معاینه کامل چشم (تست بینایی) حداقل هر دو سال نیاز دارید.

فروش لنزهای رنگی بصورت آنلاین در ایران غیرقانونی نیست، تا زمانی که فروشنده از الزامات قانونی فعلی پیروی کند. با این حال، توصیه ما این است كه لنزهای تماسی تنها پس از آنكه یك پزشك لنز تماسی ثبت نام شده ارزیابی اولیه لنزهای تماسی را انجام داده، خریداری و استفاده شود، و شما را با تجویز لنز تماسی به پیش فروشندگان لنز بفرستد.

خرید لنزهای تماسی به صورت آنلاین از طریق وب سایت های تنظیم نشده خارج از کشور ممکن است خطر عفونت چشم، سایش قرنیه و حتی زخم های قرنیه را افزایش دهد.

آیا لنزهای تماسی برای استفاده راحت هستند؟

لنزهای تماسی راحتی و دید بسیار خوبی دارند. بیشتر افراد دریافتند که آنها به راحتی استفاده می شوند و فراموش می کنند که آنها را در چشم گذاشته اید. پزشک شما در یافتن راحت ترین لنزها برای نیازهای شما کمک می کند.

من ایده قرار دادن چیزی را در چشم خود دوست ندارم. آیا هنوز می توانم از لنزهای تماسی استفاده کنم؟

بسیاری از افراد نگران لنزهایی هستند که چشمانشان را لمس می کنند یا آنها را روشن می کنند اما هنوز هم با لنزهای تماسی بسیار موفق هستند. برای خودتان یک لنز را امتحان کنید و ببینید چقدر راحت است. لنزهای نرم بسیار شبیه قطره آب روی چشم هستند.

آیا لنزهای تماسی در هنگام گذاشتن و برداشتن سخت است؟

گذاشتن و برداشتن لنزها عملی است، اما به زودی به اندازه مسواک زدن دندان های شما طبیعی خواهد شد. تمرین لنزهای تماسی شما به شما کمک می کند تا در استفاده از لنزهای خود عادت کنید.

آیا احتمال دارد لنز تماسی را از دست بدهم؟

لنزهای تماسی بسیار بعید است که از بین بروند، مشروط بر اینکه از مالیدن چشمان خودداری کنید. هنگام استفاده از لنزهای خود مراقب باشید تا اطمینان حاصل شود که آنها فقط با انگشت تمیز و چشم شما در تماس خواهند بود. در صورت لمس هر سطحی به غیر از لنز، شما باید قبل از استفاده مجدد آنها را تمیز کرده و ضد عفونی کنید.

آیا لنزهای تماسی برای چشم من خراب است؟

لنزهای تماسی روشی بسیار محبوب و موفق در تصحیح دید شماست و مشکلات خوشبختانه نادر است. عفونت های مربوط به لنزهای تماسی فقط در هر ۴۰۰۰۰۰۰ مصرف کننده در سال تأثیر می گذارند و از بین رفتن بینایی ناشی از عفونت کمتر از ۶۰۰۰ در ۱۰۰۰۰۰ مصرف کننده در سال متداول است.

چطور می توانم برای مشکلات لنزهایم چشمانم را بررسی کنم؟

هر بار که لنزهای خود را می گذارید از خود این سؤال را بپرسید: چشمانم را با لنزهایم خوب کنید. چشمانم خوب به نظر می رسد، بدون قرمزی، و آیا من به خوبی می بینم، هیچ گونه تاری غیرمعمول با هر دو چشم؟ اگر جواب هر یک از این سؤال ها خیر است، لنزهای خود را بردارید و فوراً با پزشک لنز تماسی خود مشورت کنید که به شما توصیه می کند چه کاری انجام دهید.

آیا یک لنز تماسی می تواند دور چشم من باشد؟

پوشش بیرونی چشم با پوشش داخلی پلک پیوسته است. اگر لنز از قسمت جلوی چشم خارج شود، ممکن است در زیر پلک بالا یا پایین قرار بگیرد اما نمی تواند پشت چشم باشد. در صورت جدا شدن لنز، حتماً لنز را جدا کنید.

آیا باید هر روز لنزهای تماسی خود را استفاده کنم؟

خیر. در حقیقت برخی از لنزهای تماسی، مانند لنزهای یکبار مصرف روزانه، بسیار مفید هستند اگر فقط بخواهید لنزهای تماسی را به طور پاره وقت یا گاه به گاه استفاده کنید. از پزشک لنز تماسی خود بخواهید که در مورد بهترین نوع لنز، متناسب با نیاز شما، مشاوره دهد.

بینایی من به من گفت من آستیگماتیسم دارم. آیا می توانم از لنزهای تماسی استفاده کنم؟

بله. اکنون تقریباً تمام نسخه های موجود با لنزهای تماسی، از جمله آستیگماتیسم قابل اصلاح است. لنزهای نرم، لنزهای قابل نفوذ با گاز سفت و سخت و طراحی لنزهای دوکانونی یا چند کانونی برای اصلاح آستیگماتیسم در دسترس هستند. این لنزها همچنین به عنوان لنزهای “toric” شناخته می شوند.

دو جفت عینک دارم، برای فاصله و برای خواندن. آیا می توانم از لنزهای تماسی استفاده کنم؟

بله. گزینه های بسیار مناسبی برای تصحیح بینایی با لنزهای تماسی وجود دارد. ممکن است بخواهید برای بیشتر مواقع لنزهای تماسی داشته باشید و یا فقط برای خواندن عینک خود را بگذارید. لنزهای تماسی bifocal یا multifocal به شما امکان می دهند در مسافت های مختلف به وضوح مشاهده کنید. از پزشک لنز تماسی خود بخواهید گزینه های موجود را توضیح دهد.

من شنیده ام که می توانید لنزهای دایره ای را از طریق اینترنت خریداری کنید تا چشمان شما بزرگتر به نظر برسد. آیا آنها امن هستند؟

تعداد فزاینده ای از شرکت های خارج از کشور اقدام به فروش به اصطلاح “لنزهای دایره ای” از طریق اینترنت می کنند. این لنزهای آرایشی بخشی از اسکلرا (سفیدی چشم شما) را با حلقه رنگی احاطه کرده که توسط یک مرز سیاه احاطه شده اند برای تقویت عنبیه و جلوه دادن چشم ها بزرگتر و جذاب تر جلوه می دهند.

اما از زمان ظاهرا چشمان خواننده لیدی گاگا به طور دیجیتالی تغییر یافته و ظاهراً غیرعادی بزرگ به نظر می رسد. آنها به طور فزاینده ای در ایالات متحده و جاهای دیگر رواج پیدا کرده اند. لنزهای دایره ای مستقیم بر روی سطح ظریف چشم می نشینند بنابراین خطر عفونت و ایجاد تروما یا آسیب زیاد است. لنزهای ضعیف، سایش گسترده و عادت های بهداشتی ضعیف همگی می توانند منجر به عفونت های جدی چشم، زخم های قرنیه، سایش و حتی از بین رفتن بینایی شوند.

من معمولاً عینک چند کانونی استفاده می کنم. آیا می توانم لنزهای تماسی چند کانونی بگیرم؟

بله. لنزهای تماسی bifocal و multifocal در مواد نفوذپذیر با گاز نرم و سفت و سخت هستند. از متخصص لنز تماسی خود در مورد امتحان کردن این لنزها و مزایای هر نوع لنز سؤال کنید.

من از آلرژی رنج می برم. آیا می توانم از لنزهای تماسی استفاده کنم؟

بیشتر افراد مبتلا به آلرژی می توانند لنزهای تماسی را با موفقیت استفاده کنند. با انتخاب صحیح لنزها و در صورت لزوم داروهای مناسب، همه به جز بیشترین آسیب دیدگی می توانند همچنان به لنزهای خود بپردازند. به نظر می رسد که لنزهای یکبار مصرف نرم روزانه برای کسانی که از آلرژی فصلی مانند تب یونجه رنج می برند، موثر هستند.

من چشم های خشک دارم آیا می توانم از لنزهای تماسی استفاده کنم؟

لنزهای تماسی در اکثر موارد خشکی چشم منع مصرف ندارند و حتی در محیط های چالش برانگیز نیز می توان با موفقیت استفاده شوند. از پزشک لنز تماسی خود برای مشاوره در مورد انواع لنز و کاهش خشکی بخواهید و قبل از استفاده از هر گونه قطره چشم یا آماده سازی خشک چشمی را بررسی کنید.

می توانم از لنزهای یکبار مصرف روزانه خود استفاده مجدد کنم؟

لنزهای یکبار مصرف روزانه، فقط برای یکبار، مصرف طراحی شده و باید پس از هر بار استفاده دور ریخته شود. این لنزها باید به طور روزانه به طور جدی استفاده شوند و برای استفاده مجدد یا برای استفاده شبانه در نظر گرفته نشده یا تأیید نشده اند. لنزهای تماسی یکبار مصرف به طور صحیح خطرات کمتری دارند.

آیا می توانم یک شبه لنزهای تماسی خود را استفاده کنم؟

فقط لنزهایی که برای استفاده یک شبه تأیید شده اند (لنزهای سایش “طولانی” یا “مداوم”) را می توان در هنگام خواب استفاده کرد و فقط به توصیه پزشک لنز تماسی خود استفاده کنید. خوابیدن با لنزهای تماسی صرف نظر از نوع لنز، خطر ابتلا به عفونت چشم را افزایش می دهد. در صورت عدم تمایل از خوابیدن با لنزهای غیر سایش طولانی خودداری کنید.

من در مورد لنزهایی شنیده ام که در هنگام خواب استفاده می شوند و در طول روز نیست. این ها چه هستند؟

لنزهای ارتوکراتولوژی (“ارتو K” ، “تغییر شکل قرنیه” یا “تصحیح دید در طول شب”) از لنزهای تماسی با قابلیت نفوذ بنزین سفت و سخت (RGP) با طراحی ویژه برای تغییر شکل قرنیه (قسمت جلوی شفاف چشم) در هنگام خواب استفاده می شود. این لنزها به گونه ای طراحی شده اند که یک شبه گذاشته می شود و در صبح برداشته می شوند و تصحیح بینایی را بدون نیاز به عینک یا لنزهای تماسی در طول روز انجام می دهند.

نمی خواهم روز عروسی خودم عینک استفاده کنم. آیا می توانم لنزهای تماسی را فقط برای آن روز استفاده کنم؟

بله، اما ممکن است موارد دیگری وجود داشته باشد که ترجیح می دهید عینک نداشته باشید، مثلاً برای بیرون رفتن یا ورزش. با این وجود اغلب شما لنزهای تماسی را استفاده می کنید، باید همان روز از چشم و لنزهای خود مراقبت کنید و هر روز آنها را در چشم بگذارید و توصیه های پزشک لنزهای تماسی خود را با دقت دنبال کنید.

من عینک نمی پوشم اما می خواهم رنگ چشمم را تغییر دهم. آیا می توانم لنزهای رنگی بگیرم؟

می توانید به جای تصحیح بینایی، لنزهای تماسی دریافت کنید که رنگ چشم شما را تغییر می دهد. به نفع شماست که از یک پزشک متخصص چشم استفاده کنید. در استفاده از این لنزها همانند سایر لنزها باید به همان میزان مراقب باشید و مراحل مراقبت توصیه شده را دنبال کنید.

آیا می توانم لنزهای تماسی ‘تزئینی’ برای استفاده در هالووین خریداری کنم؟

لنزهای تماسی در دسترس هستند که برای موقعیت های خاص ظاهر چشم شما را تغییر می دهند اما باز هم باید از تناسب و مشخصات مناسب برخوردار باشید و همان مراقبت هایی را که با هر لنز تماسی دارید، انجام دهید. همچنین به یاد داشته باشید که هرگز نباید لنزهای تماسی را با دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا می توانم با لنزهای تماسی خود شنا کنم؟

توصیه ما برای استفاده از لنزهای تماسی این است که از لنزهای تماسی برای شنا استفاده نکنید، یا در وان های داغ یا در هنگام دوش گرفتن یا شرکت در ورزش های آبی. مگر اینکه عینک های مخصوص داشته باشید.

در هنگام مسافرت با لنزهای خود باید چه نکاتی را انجام دهم؟

در صورت داشتن لنزهای قابل استفاده مجدد، اطمینان حاصل کنید که تمام لنزهای تماسی مورد نیاز خود را از جمله لنزهای یدکی و همچنین مورد نگهداری و محلول های خود را با خود برده اید. لنزهای تماسی یکبار مصرف هنگام مسافرت در شرایط دشوار یا غیر بهداشتی و یا لنزهایی که باعث می شود زمان استفاده انعطاف پذیر باشد، می تواند مفید باشد. از پزشک لنز تماسی خود برای مشاوره بخواهید.

آیا می توانم لنزهای تماسی خود را در آب ذخیره کنم؟

خیر. هرگز اجازه ندهید که آب شیر یا هر نوع آب دیگری با لنزهای مورد نظر خود در تماس باشد. همچنین باید دستان خود را بعد از شستشو و قبل از دست زدن به لنزها کاملاً بشویید و خشک کنید. همچنین اگر لنزهای خود را برای دوش گرفتن استفاده می کنید، باید چشمان خود را کاملا محکم نگه دارید.

چگونه می توانم بگویم که لنزهای تماسی نرم من داخل هستند؟

لنز را از حالت نگهداری یا بسته بندی خارج کرده و آن را روی نوک انگشت خشک خود نگه دارید. اگر لنز کمی در لبه ها بچرخد، روش صحیح آن است، اگر لبه ها کمی روشن شود و لنز به طور غیرمعمول مسطح به نظر برسد، لنز پشت و رو است. بعضی از لنزها برای کمک به شما دارای نشانگرهای داخل هستند. لنزهایی که برعکس هستند به طور کلی بر روی چشم کمی ناراحت کننده خواهند بود یا بیشتر از حد معمول حرکت می کنند.

آیا می توانم از هر نوع آرایش چشم با لنزهای تماسی خود استفاده کنم؟

به طور کلی بهتر است از قرار دادن کول یا خط چشم روی لبه داخلی پلک ها خودداری کنید زیرا این باعث می شود لنزها کثیف شوند. به یاد داشته باشید که قبل از آرایش لنزهای خود را بگذارید و سپس آرایش کنید. همچنین باید از هرگونه تماس بین لنزها و لوسیون ها یا کرم ها خودداری کنید. فراموش نکنید که تاریخ انقضا در لوازم آرایشی خود را بررسی کنید و آنها را طبق دستورالعمل دور کنید.

آیا همه محلول های لنز تماسی یکسان هستند؟

محلول های مختلف حاوی مواد مختلفی هستند و ممکن است مراحل مختلفی برای اثربخشی لازم باشد. برخی از ترکیبات محلول لنز ممکن است با چشم شما سازگارتر از سایرین باشد، بنابراین محلول مورد استفاده را تغییر ندهید، به جز توصیه پزشک خود.

آیا لنزهای تماسی سازگار با محیط زیست هستند؟

تحقیقات نشان داده است که اثرات زیست محیطی کلی زباله های حاصل از استفاده از محصولات لنز تماسی توسط مصرف کننده نهایی در مقایسه با میزان زباله های تولید شده در زندگی روزمره ناچیز است.

در پایان

ما برای شما تمامی سوالاتی که امکان دارد با آن مواجه شوید را پاسخ دادیم و شما می توانید با استفاده از این مقاله، تمامی سوالت خود را به دست آورید. چنان چه سوالات دیگری جز سوالات فوق داشتید، با کارشناسان لنز تماسی دیالنز تماسی بگیرید و پاسخ دقیق خود را کسب کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب