سارا نصری 11 اسفند ماه 1398 896

سازگار شدن لنزهای تماسی

۶ مواردی که می توانید هنگام سازگاری با لنزهای تماسی تجربه کنید.

نزدیک به ۱۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان، لنزهای تماسی تصحیح دقیق و راحت دید را ارائه می دهند. لنزهای تماسی متفاوت، قابل جابجایی برای نوجوانان و بزرگسالان کنترل طبیعی و کم نظیری از بینایی خود را فراهم می کند. هر ساله لنزهای تماسی بهبود می یابند و آنها را برای افراد بیشتر عملی تر و اقتصادی تر می کند.

قبل از ترک دفتر پزشک مراقبت از چشم، او به شما دستورالعمل استفاده و مراقبت از لنزهای تماسی جدید شما را می دهد. تنظیم کامل لنزهای شما می تواند بین ۱۰ تا ۱۲ روز طول بکشد. هنگامی که شروع به استفاده از لنزها کردید، در طول دوره تنظیم این دوره عوارض جانبی را تماشا کنید.

عوارض جانبی عادی

از آنجا که استفاده از لنزهای تماسی به معنای قرار دادن یک جسم خارجی بر روی سطح چشم شماست، می توانید عادت کنید. ممکن است مانند موارد ذکر شده در زیر، مشکلات خفیف چشم را تجربه کنید.

۱- تاری دید

تار بودن برای استفاده کنندگان جدید لنزهای تماسی رایج است. اعوجاج معمولاً از خشکی ناشی می شود. برای مقابله با کاهش رطوبت، با پزشک مراقبت از چشم خود در مورد قطره های چشمی دارویی صحبت کنید یا قطره های بدون نسخه را از داروخانه مورد علاقه خود انتخاب کنید.

هنگام تجربه تاری دید، رانندگی یا دوچرخه سواری نکنید. اگر مجبور به مسافرت هستید، لنزهای تماسی خود را بردارید و به جای آن از عینک استفاده کنید تا خطر تصادف کاهش یابد.

۲- ناراحتی

ممکن است در هنگام تنظیم لنزهای جدید، بیشتر پلک بزنید یا چشمانتان بیشتر از حد معمول اشک می ریزد. این علائم باید در اولین استفاده اولیه از بین برود.

پس از چندین برنامه، شما قادر خواهید بود ارزیابی آنچه که “طبیعی” است را ارزیابی کنید. اگر بعد از قرار دادن لنزهای تماسی احساس ناراحتی می کنید، قبل از امتحان دوباره، آنها را برداشته و دوباره مرطوب کنید. این کمترین ناراحتی را کاهش می دهد.

۳- خستگی چشم

ممکن است بعد از استفاده لنزهای تماسی برای مدت زمانی کوتاه چشمان شما احساس خستگی کند. برای جلوگیری و درمان خستگی چشم، فقط برای شروع، چند ساعت لنز خود را استفاده کنید. تمام روز را برای استفاده لنزهای تماسی خود صرف نکنید. در صورت لزوم از قطره های چشمی یا محلول مرطوب کننده استفاده کنید.

همیشه دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید، از جمله:

اگر در طول استفاده اولیه عادی تلقی شد، اگر این علائم همچنان ادامه دارد یا اگر موارد زیر را تجربه کردید، با پزشک مراقبت از چشم خود صحبت کنید.

عوارض جانبی غیر معمول

بیشتر عوارض جانبی ناراحت کننده لنزهای تماسی ناشی از استفاده نادرست یا مشکلی در مورد خود لنزها است. استفاده نادرست ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تمیز کردن لنزهای خود را با یک محلول که برای آن لنزهای خاص در نظر گرفته نشده است
غافل از شستن دست های خود قبل از گذاشتن و برداشتن لنزهای خود باشید.

لنزهای خود را به درستی نگهداری کنید.

استفاده از لنزها برای ساعت های متوالی بیش از حد یا تاریخ انقضاء آنها گذشته باشد.

عوارض جانبی غیرمعمول همچنین می تواند ناشی از نقص لنز یا نام تجاری نادرست لنز یا نوع آن باشد. این عوارض جانبی ممکن است موارد زیر را شامل شود.

۴- فشار چشم

فشار چشم از فرد به فرد دیگر متفاوت است، اما اغلب با علائم زیر نشان داده می شود:

غالباً، فشار چشم حاکی از بروز مشکل در نوع تماس یا طول سایش است. اگر دچار فشار چشم هستید، لنزهای تماسی خود را بردارید تا به چشم هایتان استراحت دهید. برای ارزیابی لنزهای تماسی خود و استفاده شما از آنها، با پزشک مراقب چشم خود مشورت کنید.

۵- عفونت

عفونت های چشمی می توانند باعث تحریک، تغییر رنگ یا اختلال در بینایی شوند. بیشتر اوقات، استفاده کنندگان لنز تماسی با عفونت ها به دلیل سوء استفاده قرار می گیرد.

رهنمودهای زیر می تواند در جلوگیری از عفونت به شما کمک کند:

در هنگام تنظیم لنزهای تماسی جدید، از آرایش چشم خودداری کنید.

در حین داشتن لنزهای تماسی، از شنا کردن و یا از وان داغ استفاده نکنید.

لنزهای تماسی خود را تمیز نگه دارید.

لنزهای خود را مطابق مشخصات سازنده نگهداری کنید

اگر به عفونت چشم مبتلا هستید، بلافاصله لنزهای تماسی خود را بردارید و برای درمان با پزشک مراقبت چشم خود تماس بگیرید.

۶- تحریک طولانی مدت

همانطور که در بالا ذکر شد، برخی از تحریکات جزئی طبیعی است. اما اگر ناراحتی شما بیش از دو هفته ادامه یابد یا به طور ناگهانی افزایش یابد، این می تواند نشان دهنده مشکلی در لنزهای شما یا یک وضعیت جدی تر در چشم باشد.

در این شرایط استفاده از لنزهای تماسی خود را قطع کنید تا زمانی که بتوانید قرار ملاقات را برای ارزیابی توسط پزشک مراقبت چشم خود تعیین کنید.

در آخر

بیشتر لنزها، لنزهای تماسی تصحیح ایمنی و روشنی برای بینایی دارند. شانس خوب است که شما بعد از تنظیم لنزهای جدید خود، هیچ گونه ناراحتی طولانی مدت یا مشکل بینایی را تجربه نخواهید کرد. با تمرین و استفاده و مراقبت از لنزهای تماسی، بیشتر مشکلات اولیه، از بین می رود.

در طول تنظیم لنزهای تماسی خود، عوارض جانبی غیرمعمول را یادداشت کرده و آنها را به پزشک مراقبت چشم خود گزارش دهید. با دقت و توجه کافی، از تنظیم دید لنزهای تماسی خود لذت خواهید برد.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب