مجله الکترونیکی دیالنز 29 فروردین ماه 1400 3,295

سایز لنز چشم را چگونه تشخیص دهیم ؟

افرادی که از لنز چشم استفاده می کنند باید سایز قرنیه چشمشان را بدانند . اگر شما از لنز طبی یا رنگی استفاده می کنید ، احتمالا با این مشکل مواجه شدید که بعد از قرار دادن لنز در چشم احساس کنید لنز در چشمتان حرکت میکند . دلیل این مسئله عدم توجه به سایز لنز چشم می باشد . در حالت عادی لنز نباید به قرنیه بچسبد و  باید یک حرکت خیلی ملایم روی سطح قرنیه داشته باشد.چنانجه لنز متناسب با اندازه قرنیه نباشد ممکن است سبب حرکت بیش از اندازه در چشم شود .چشم هم مانند دیگر اعضای بدن دارای سایز بندی است که با مراجعه به اپتومتریست می توانید سایز چشمانتان را متوجه شوید .

بزرگی یا کوچکی سایز لنز را چگونه تشخیص دهیم؟

معمولا روی بسته هر لنز چشمی هم عدد base curve و diametr آن درج شده است.

لنز‌ها دارای سه مشخصه هستند که هر سه مورد در افراد مختلف متغیر است:

کاربران لنز می‌توانند با مراجعه به اپتومتریست از عدد دیامتر (قطرdiameter ) و بیس کرو (شعاع انحنا (base curve چشم خود به طور دقیق مطلع شوند تا در زمان خرید لنز با مشکلی مواجه نشوند.

به قطر لنز دیامتر هم می‌گویند.دیامتر در خصوص لنز رنگی بسیار مهم است چنانچه مردمک چشم شما ( سیاهی چشم ) بزرگ است حتما از لنزهایی با قطر بالای عدد 14.00 استفاده نمایید. لنزهای رنگی و لنز طبی رنگی که دارای قطر 14 هستند برای این گونه از چشم ها کوچک بوده و چشم شما را پوشش نمی دهند. در نتیجه رنگ چشم شما از زیر لنز رنگی مشخص شده و چشمها حالات غیر طبیعی به خود می گیرند.

سایز لنز چشم نرم بین ۱۳/۸ و ۱۴/۲ است و اندازه گیری لنز براساس شکاف پلکی یا به عبارت ساده تر میزان درشتی چشم انجام می‌شود.
 
اما در خصوص لنزهایی که از جنس سخت یا هارد هستند یا افرادی که دچار کراتوکونوس یا قوز قرنیه هستند قاعده تغییر پیدا می‌کند و این افراد باید ‌از سایز لنز چشم کوچکتر استفاده کنند.
 
به طور کلی قطر لنز نرم بزرگتر از قطر قرنیه است و قطر لنز سخت کوچک‌تر از قطر قرنیه است. در حال حاضر بیشترین نوع مصرف را لنزهای نرم روزانه دارند که قطر متوسط آنها از ۱۳.۵ تا ۱۴.۵ میلی‌متر متغیر است و با یک یا دو انحناء پایه ثابت در دسترس قرار دارند. مثلا لنز طبی روزانه ایراپتیکس و لنز طبی روزانه مورنینگ کیو .

هر زمان که پلک می زنید، لنزهای تماسی نرم باید کمی (یک تا ۲ میلیمتر) حرکت کنند. لنزهای تماسی با نفوذپذیری گازی، ممکن است کمی بیشتر از آن حرکت کنند. اما به طور کلی، اگر لنزهای شما زیاد حرکت کردند، از پزشک خود بخواهید که اندازه لنزهای شما را بررسی کند. حتی تفاوت اندک در اندازه گیری قطر (حتی کمتر از یک سانتی متر) می تواند بر احساس لنزهای تماسی در چشم شما تاثیر بگذارد.

لنز چشم Circle چیست؟

لنزهای دور دار که قطر بزرگ دارند و باعث درشت دیده شدن چشم‌ها می‌شوند را Circle یا همان «دور دار» می‌نامند.

لنزهای مناسب برای چشمان ریز (لنزهای درشت کننده چشم) معمولا بین ۱۶ تا ۱۸ میلی‌متر است. این بزرگی باعث می‌شود تا لنز اطراف عنبیه را هم بپوشاند و در نتیجه چشم، بزرگ‌تر و درشت‌تر از حالت معمولی دیده شود.

روش نگهداری از لنز

پس از انتخاب صحیح سایز لنز چشم و خرید آن، باید به درستی از آن نگهداری کنید. استفاده غلط و عدم مراقبت کافی و صحیح از لنزهای چشم باعث بوجود آمدن مشکلاتی همچون آلودگی در خود لنز،احساس خستگی و درد،سوزش و قرمزی موقع گذاشتن و برداشتن از چشم ، ایجاد عفونت و خراشیدگی در چشم و حتی بروز جوش های ریز پشت پلک شود ؛ بنابراین نگهداری از لنز امری مهم و ضروریست .

با استفاده از محلول لنز مناسب می توان چربی ها یا انواع باکتری که در طول روز بر لنز نفوذ می کند را از لنز جدا کرد . استفاده از محلول لنز باید متناسب با جنس لنز و نظر پزشک انتخاب شود چرا که مجلول لنز بی کیفیت در بازار زیاد است .  

لازم به ذکر است که : لنز را با توجه به مدت زمان مصرف آن استفاده کنید وچنانچه تاریخ مصرف آن به اتمام رسید حتما آن را دور بریزید زیرا ممکن است سبب بروز مشکلاتی جبران ناپذیر گردد .

سعی کنید که لنز خود را از مراکز و فروشگاه معتبر فروش لنز خریداری نمایید، از آنجایی که لنز با یکی از حساس ترین نقاط بدن انسان در تماس است در مورد خرید آن دقت کنید .

سوالات رایج در مورد سایز لنز چشم

لنز نرم باید بزرگ‌تر از سایز چشم باشد یا کوچک‌تر؟

لنزهای نرم باید حتما از سایز چشم بزرگ‌تر باشند. به این خاطر که لنز نرم بایستی در چشم حرکت ملایمی داشته باشد و این یک امر طبیعی است و در صورتی که بیش از حد به قرنیه بچسبد و حرکتی نداشته باشد باعث آسیب به قرنیه خواهد شد

چگونه سایز لنز چشم را پیدا کنیم؟

در زمان خرید لنز به اطلاعات آن توجه کنید. روی بسته هر لنز چشمی عدد base curve و diametr بر روی آن درج شده است. افراد می توانند با مراجعه به اپتومتریست از میزان دیامتر و بیس کره چشم خود را اطلاع پیدا کنند .

اگر دیامتر لنز چشم بزرگ‌تر از سایز چشم یاشد چه اتفاقی می‌افتد؟

لنزهای نرم به دلیل برخورداری از جنس و خواص منحصر به فرد این قابلیت را دارند که حالت قرنیه را به خود بگیرند و برای فرد مشکلی ایحاد نکنند در صورتی که حرکت لنز در چشم بیش از حد نباشد و در دید فرد مشکلی ایجاد نکند.
اما در خصوص لنزهایی که از جنس سخت یا هارد هستند یا افرادی که دچار کراتوکونوس یا قوز قرنیه هستند قاعده تغییر پیدا می‌کند و این افراد باید ‌از سایز لنز چشم کوچکتر استفاده کنند.
به طور کلی قطر لنز نرم بزرگتر از قطر قرنیه است و قطر لنز سخت کوچک‌تر از قطر قرنیه است.

چرا هر لنزی می‌گذارم اندازه چشم من نیست؟

پیشنهاد می‌کنیم افرادی که احساس می‌کنند سیاهی و انحنای چشمانشان متفاوت است و هر لنزی که می‌گذارند برابر با سایز چشمشان نیست حتما کراتومتری انجام دهند.

در پایان

علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر در خصوص خرید لنز و اطلاع از سایز دیامتر و بیس کرو  چشم خود می‌توانند با مشاوران و اپتومتریست‌های دیالنز تماس بگیرند تا از خرید لنز خود اطمینان داشته باشند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب