سارا نصری 17 مهر ماه 1398 2,442

سایش قرنیه

سایش قرنیه، اصطلاحی است که برای توصیف خراش قرنیه استفاده می شود. در حالی که این نوع صدمات، می تواند باعث قرمزی چشم، رشد حساسیت به نور و ناراحتی کلی شود. خبر خوب این است که این بیماری، معمولا باعث صدمات دائمی نمی شود. در حقیقت، ساییدگی قرنیه از رایج ترین آسیب های چشم است.
این نوع آسیب دیدگی چشم شایع است و اگر از پیش، آگاهی از این نوع بیماری داشته باشید غالبا خوب است. هر زمان که تصور می کنید دچار ساییدگی قرنیه شده اید، فورا به پزشک چشم مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، خراش روی سطح چشم می تواند منجر به عفونت چشمی شود و می تواند باعث آسیب های شدید در چشم شود. درمان مناسب و زودهنگام، بهترین روش برای اطمینان از سایش قرنیه و جلوگیری از صدمات بیشتر است.

عوامل سایش قرنیه

قرنیه و چشم به طور کلی حساس هستند. پلک ها و رفلکس ها به طور کلی از چشم ما دفاع میکنند، اما گاهی اوقات ممکن است یک جسم خارجی با سطح چشم تماس پیدا کند. این جسم خارجی می تواند هر چیزی باشد مانند: دانه ای از شن یا ماسه در ساحل، انگشت خود برای خارش چشم و توپ تنیس در هنگام بازی. هر یک از این اجسام هنگام تماس با سطح چشم شما، می توانند باعث ساییدگی یا خراش قرنیه شما شوند.

اگر خشکی چشم دارید، به احتمال زیاد دچار ساییدگی قرنیه خواهید شد، زیرا چنانچه از خشکی چشم رنج می برید، اغلب با چسبندگی پلک های خود به خصوص در هنگام خواب، مواجه می شوید. هنگامی که می خواهید چشمان خود را باز کنید، آن زمان ممکن است چشم باعث ساییدگی قرنیه شود.
همچنین اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، احتمالا دچار ساییدگی قرنیه می شوید. زیرا ممکن است در هنگام گذاشتن و برداشتن لنز، چشم خود را توسط ناخن های خود خراش دهید. اگر به مدت طولانی یک جفت لنز تماسی استفاده می کنید، ممکن است توسط خود لنز، چشمانتان آسیب ببیند و تا جایی که می تواند چشم را خراش دهد.

برداشت شما از ساییدگی قرنیه

اکثر ساییدگی ها فقط روی لایه بالای قرنیه تاثیر می گذارد. این خراش ها به اندازه کافی عمیق نیستند که باعث آسیب دائمی در چشم شما شوند، اما سلول های موجود در سطح قرنیه را مختل می کنند، که به نوبه خود باعث از دست رفتن بینایی و ناراحتی می شود. ساییدگی قرنیه بعضی اوقات دردناک است، اما بیشتر اوقات بیمار احساس درد نمی کند. چنان چه احساس کردید جسمی در چشمتان وجود دارد، چشم خود را در این مواقع خارش ندهید، زیرا انجام این کار ممکن است مشکل را بدتر کند یا باعث سایش شود. شستشوی چشمان شما با محلول نمکی، به بیرون آمدن هر جسم خارجی کمک می کند. اگر ناراحتی در چشم شما باقی بماند، یا متوجه قرمزی قابل مشاهده ای در چشم شدید، بایستی در اسرع وقت به پزشک چشم مراجعه کنید.

درمان سایش قرنیه

اینکه پزشک با سایش قرنیه شما چگونه رفتار می کند، به شدت بستگی به صدمات وارد شده دارد. برای ساییدگی جزئی، پزشک احتمالا قطره چشم آنتی بیوتیک تجویز می کند که باعث جلوگیری از عفونت چشم می شود. ممکن است قطره اشک مصنوعی تجویز کند، این نوع قطره باعث راحتی و بهبود بیماری می شود. اغلب ممکن است لنز تماسی تجویز شود، این لنز به عنوان پانسمان عمل می کند و سایش ناشی از پلک ها را به حداقل می رساند و باعث بهبودی می شود. در موارد شدیدتر، پزشک چشم ممکن است قطرات استروئیدی را اضافه کند تا التهاب را به حداقل برساند.

در آخر، چنانچه احساس می کنید که به ساییدگی قرنیه مبتلا شده اید، به حدی که با قرمزی چشم رو به رو هستید، فورا با پزشک چشم خود مشورت یا به طور ضروری مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، ممکن است آسیب های چشمی بیشتری به چشمتان وارد شود.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب