سارا نصری 13 آبان ماه 1398 2,492

سردرد با استفاده از لنزهای تماسی

لنزهای تماسی معمولاً برای درمان بینایی به عنوان جایگزینی برای عینک استفاده می شوند، اما در صورت عدم درمان کامل مشکلات بینایی، گاهی اوقات می تواند سردرد ایجاد کند.

چرا از لنزهای تماسی استفاده می کنیم؟

مشکلات بینایی اغلب به دلیل خطای انکسار در بینایی شخص است. این در شرایطی است که نور وارد چشم فرد از طریق قرنیه بیرونی چشم و از طریق لنز می شود، اما روی شبکیه تمرکز نمی کند بلکه قبل یا بعد از شبکیه همگرا می شود.

مصرف کنندگان لنز ممکن است از لنزهای تماسی برای درمان آستیگماتیسم استفاده کنند که به دلیل وجود لنز چشم یا قرنیه ناهموار، وضوح بینایی را مختل می کند. در هنگام تمرکز نور بر روی شبکیه (دوربینی)، بیماران می توانند از لنز برای بهبود نزدیک بینی استفاده کنند، یا هنگامی که نور در جلوی شبکیه (نزدیک بینی) یا پرفشاری خون متمرکز می شود می توانند از لنزهای تماسی بهره مند شوند.

برخی از بیماران ممکن است از لنزهای دوکانونی یا چندکانونی نیز استفاده کنند تا هم دوربینی و هم نزدیک بینی را درمان کنند. گاهی اوقات برخی افراد برای اهداف تزئینی از لنزهای تماسی رنگی یا آرایشی نیز استفاده می کنند.

چرا در هنگام استفاده از لنز سردرد رخ می دهد؟

خطاهای انکسار می تواند باعث علائم مختلفی از قبیل دید مضاعف، فشار چشم و… شود. این افراد همچنین در صورت استفاده از نسخه اشتباه، می توانند عاملی برای سردرد باشند. یکی دیگر از عواملی که باعث سردرد می شود، پیرچشمی، بینایی طولانی است که هرچه پیرتر می شویم رشد می کند، زیرا لنز در چشم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.

از سن حدودا ۴۰ سالگی چشمان ما در تمرکز روی اجسام دشوارتر می شود. ماهیچه های اطراف لنز چشم ضعیف شده و سازگاری با تغییرات در تمرکز را سخت تر می کنند. علائم آن شامل تاری دید در فاصله خواندن، خستگی و سردرد است.

بیمارانی که دچار پیرچشمی می شوند باید به پزشک خود مراجعه کنند تا نسخه جدیدی را برای لنزهای تماسی دریافت کنند تا به بهبود وضعیت کمک کنند. آنها ممکن است کاندیدایی باشند که از لنزهای تماسی دوکانونی استفاده کنند که در سطح چشم و در دید نزدیک در سطح پایین تقسیم می شوند.

افرادی که برای درمان آستیگماتیسم از لنزهای تماسی توریک استفاده می کنند نیز ممکن است به دلیل مناسب نبودن لنز دچار سردرد شوند. لنزهای توریک معمولاً از هایدروژل سیلیکون یا مواد قابل نفوذ در گاز ساخته می شوند. آنها دارای یک سطح منحنی هستند که برای جبران خمیدگی یکنواخت قرنیه چشم طراحی شده است.

مصرف کنندگان باید اطمینان حاصل کنند که لنزهای توریک در موقعیت خاصی روی چشم قرار می گیرند. لنزهای توریک ممکن است به اندازه عینک های نسخه ای در تنظیم بینایی مؤثر نباشند. لنزهای تماسی می توانند از موقعیتی خارج شوند که بر بینایی تأثیر می گذارند و می توانند منجر به فشار چشم شوند.

لنزهای تماسی رنگی تجویز شده

شواهدی وجود دارد که لنزهای تماسی رنگی می توانند به بیمارانی که از میگرن رنج می برند کمک کنند. قرار گرفتن در معرض چراغ های فلورسنت می تواند تأثیر منفی بر برخی بیماران داشته باشد.
برخی از رنگ ها وقتی شخص دچار سردرد می شوند می توانند تأثیر مثبتی بر مغز بگذارند بنابراین لنزهای تماسی رنگی می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

در آخر، توسط این مقاله به این نتیجه می رسیم که جهت تهیه لنزهای تماسی به پزشک چشم مراجعه کرده تا هنگام گذاشتن لنزهای خود دچار سردرد یا مشکلات چشمی دیگر مانند سوزش، خراش و تاری دید نشوید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب