سارا نصری 22 فروردین ماه 1399 2,668

شناور چشمی و درمان آن

احتمالاً قبلاً متوجه شده اید که گاهی اوقات لکه های کوچک تیره حرکت چشمان شما را دنبال می کنند. این شناورهای سیاه کنجکاو که ما را زیر سؤال می برند، در واقع جزئی جدایی ناپذیر از سیستم چشمی ما هستند.

این سایه ها، که می توانند به اشکال مختلف ظاهر شوند و در چشم ما حرکت کنند، بخشی از میدان تصویری ما را تحت تأثیر قرار می دهند، به عنوان شناور چشم نامیده می شوند. مشاهده شده در بیش از ۷۰٪ از افراد، آنها به صورت خطوط یا نقاط سیاه، گاهی خاکستری ظاهر می شوند.

شناور چشمی چیست؟

اینها نقاط تیره ای به شکل نقاط، دایره ها، خطوط یا تابوت هستند که به نظر می رسد در قسمت دیداری حرکت می کنند. آنها وقتی به پس زمینه ای با رنگ های کم مانند آسمان روشن یا دیوار سفید نگاه می کنید، به ویژه قابل توجه هستند. شناورهای چشمی می توانند به اشکال یا اعداد مختلف ظاهر شوند و به نظر می رسد هنگام جستجو در جهات مختلف حرکت می کنند.

اجسام شناور در اصل پروتئین های ساده ای از ماده ژل مانند در چشم هستند که زجاجیه نامیده می شود. این گروه از پروتئین های نخ دار، ورود نور خارجی به شبکیه را مسدود می کند و باعث ایجاد سایه ای در مقابل قسمت دوم می شود. بنابراین، اشکال تاریکی که شما در میدان دید خود مشاهده و حرکت می کنید، در واقع خود جسم های شناور هستند.

علائم

شناورهای چشم می توانند ناراحت کننده باشند، اما معمولاً در بینایی شما اختلال ایجاد نمی کنند. با این حال، در اینجا برخی از علائم وجود دارد که به شما کمک می کند در صورت مشاهده شناورهای چشم یا برخی از مشکلات چشمی دیگر تشخیص دهید:

هنگامی که شناورهای چشم ایجاد می کنید، معمولاً از بین نمی روند، اما به مرور زمان بهبود می یابند.

چه عواملی باعث شناور چشم می شود؟

قسمت داخلی چشم از ماده ای شفاف و ژله ای به نام زجاجیه پر شده است. زجاجیه به حفظ شکل چشم کمک می کند و اجازه می دهد تا نور از طریق شبکیه نفوذ کند، تونیک حساس به نور که پشت چشم را خط می کند و بسیار شبیه فیلم در یک دوربین است.

اجسام شناور توده های ژلاتینی کوچکی هستند که در زجاجیه تشکیل می شوند. حتی اگر کسی تصور کند که در قسمت قدامی چشم قرار دارد، در واقع آغشته به زجاجیه قرار می گیرد و توسط شبکیه به عنوان سایه تلقی می شود.

علل دیگر شامل موارد زیر است:

تغییرات چشم مربوط به سن:

با پیری، زجاجیه منقبض می شود و اغلب از شبکیه جدا می شود. در حقیقت، در سنین بین ۵۰ تا ۷۰ سال، زجاجیه در حدود ۵۰٪ از افراد از شبکیه جدا می شود و همین امر باعث ظهور شناورهای زجاجیه می شود.

اینها ممکن است در ابتدا بسیار آزار دهنده باشد، اما مغز به تدریج یاد می گیرد که توجه نکند و بعد از چند ماه، به سختی متوجه آنها می شوید. برای مراقبت از بیماری های چشمی مرتبط با سن به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

التهاب در پشت چشم:

دیدن شناورها گاهی می تواند ناشی از التهاب داخلی یا رسوبات چشم باشد که در زجاجیه شکل می گیرد.

شبکیه پاره شده:

بیشتر مواقع، زجاجیه بدون ایجاد مشکلی از شبکیه جدا می شود. در بعضی از افراد، چسبندگی بین شبکیه و زجاجیه وجود دارد و پارگی شبکیه هنگام جدا شدن زجاجیه ممکن است رخ دهد، باعث خونریزی جزئی در چشم می شود که ممکن است مانند گروهی از بدن های جدید در حال شناور باشد.

علل دیگر:

علل نادر شامل تومورها و وجود اجسام خارجی داخل چشم است. در برخی موارد، جسم های متحرک ممکن است با دیابت، نتایج جراحی چشم یا آب مروارید پیشرفته همراه باشد.

درمان شناور چشمی

شناورهای خوش خیم چشم تقریبا هیچ وقت نیازی به درمان پزشکی ندارند. اگر آنها ناخوشایند هستند، می توانید با حرکت دادن چشمان، آنها را از میدان دید خود دور کنید. این مانور باعث حرکت سیال در چشمان شما می شود. نگاه کردن به بالا و پایین به طور کلی مؤثرتر از نگاه از یک طرف به طرف دیگر است.

اگر شناورهای چشم آنقدر متراکم باشد چه؟

اگر شناورهای چشم به قدری متراکم و بیشمار باشند که بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهند، ممکن است چشم پزشک شما جراحی را بنام ویتراکتومی در نظر بگیرد. در طی این روش، بخشی یا تمام بدن زجاجیه و رسوبات شناور آن برداشته شده و با محلول شور جایگزین می شوند.

ویتراکتومی می تواند عوارضی مانند جدا شدن شبکیه، اشک شبکیه یا آب مروارید داشته باشد. خطرات ناشی از این عوارض کم است، اما در صورت بروز آنها، بینایی به طور دائم آسیب می بیند. به همین دلیل، اکثر جراحان ویتراکتومی را توصیه نمی کنند مگر اینکه شناورهای چشم باعث اختلال بینایی فوق العاده ای شوند.

گزینه دیگر، لیزر ویترولیز است که در آن یک پرتوی لیزر برای دیدن شکسته یا تبخیر آنها بر روی شناورهای بزرگ متمرکز شده است. با این وجود، برای تعیین اینکه آیا می توانید از این روش درمانی بهره مند شوید، به یک چشم پزشک خوب نیاز خواهید داشت.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب