سارا نصری 19 فروردین ماه 1399 970

ضدعفونی لنز با محلول پراکسید هیدروژن

بیشتر محلول های طراحی شده برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن لنزهای تماسی نرم را می توان به دو گروه مختلف تقسیم کرد: محلول های چند منظوره و محلول های پراکسید هیدروژن.

محلول چند منظوره

محلول های چند منظوره به دلیل سهولت در استفاده از آنها بسیار محبوب هستند. برای شستشو، تمیز کردن و ضد عفونی کردن لنزهای تماسی می توانید از همان بطری محلول استفاده کنید. اگرچه بیشتر افراد هنگام استفاده از محلول چند منظوره مشکلی ندارند، این محلول ها می توانند حاوی مواد نگهدارنده و سایر مؤلفه هایی باشند که ممکن است عده کمی به آنها حساس باشند.

محلول پراکسید هیدروژن

محلول های پراکسید هیدروژن (مانند Clear Care by Alcon) حاوی مواد نگهدارنده ای نیستند و می توانند گزینه مناسبی برای افرادی که دارای چشم های حساس تر هستند یا برای افرادی که آلرژی زیادی دارند، باشد.

محلول های پراکسید هیدروژن همچنین کار بسیار خوبی در شکسته شدن پروتئین ها و رسوبات روی لنزها در طی فرآیند ضدعفونی کردن دارند و این می تواند به نفع افرادی باشد که تمایل به تولید مقدار زیادی از لنزهای خود دارند.

نحوه استفاده از محلول پراکسید هیدروژن

هنگام استفاده از محلول پراکسید هیدروژن، بسیار مهم است که بخاطر بسپارید که محلول یا مخاطی که در محلول شستشو وجود دارد، مستقیماً بدون نیاز به یک فرآیند خنثی سازی در چشم قرار نمی گیرد.

این فرآیند با استفاده از یک مورد خاص که با هر بطری محلول درج شده است، انجام می شود. این مورد حاوی یک دیسک رنگ خاکستری است که هنگام ترکیب با پراکسید هیدروژن یک واکنش شیمیایی ایجاد می کند و به آرامی پراکسید هیدروژن را به یک محلول نمکی استریل تبدیل می کند که از بین بردن آن بی خطر است.

این واکنش شیمیایی در حین کار حباب هایی را در داخل محفظه لنز ایجاد می کند و چندین ساعت طول می کشد. دیسک خنثی کننده اثر خود را با گذشت زمان از دست می دهد، بنابراین مهم است که هر بار که بطری جدیدی از محلول را باز می کنید، وسایل نگهداری لنز را تغییر دهید.

در آخر

اگر اتفاقی بیفتد که به طور تصادفی محلول پراکسید هیدروژن را مستقیماً در چشم خود قرار داده باشید، این احساس سوزش مهمی ایجاد می کند و حتی می تواند بسیار دردناک باشد. فوراً لنزها را برداشته و چشم خود را با محلول شور بشویید.

اگر نمکی در دسترس نیست، با آب یا یک قطره اشک مصنوعی شستشو دهید و در اسرع وقت به پزشک چشم خود مراجعه کنید. اگرچه این اتفاق می تواند ناراحت کننده باشد، اما هیچ آسیب دائمی به چشم شما وارد نمی کند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب