سارا نصری 11 فروردین ماه 1399 1,531

عدم تحمل لنزهای تماسی چیست؟

نزهای تماسی به طور قطع مزایای استفاده از عینک را دارند، متأسفانه استفاده از لنزهای تماسی با یک اثر جانبی نسبتاً متداول و گاه خطرناک همراه هستند. عدم تحمل لنزهای تماسی، که به CLI نیز معروف است، اصطلاحی است برای افرادی که دیگر نمی توانند بدون درد از لنز استفاده کنند.

بسیاری از افرادی که دارای عیوب انکساری متداول مانند نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم هستند و لنز تماسی استفاده می کنند، نوعی عدم تحمل لنزهای تماسی را تجربه کرده اند.

نشان دادن علت عدم تحمل لنزهای تماسی

آکادمی چشم پزشکی آمریکا می گوید بسیاری از عوامل موثر در عدم تحمل لنزها هستند. برخی از افراد دارای شرایط چشمی یا سیستمیک مانند خشکی چشم یا حساسیت هستند. رفتار بیمار می تواند یکی دیگر از عوامل مانند استفاده از لنزهای تماسی برای مدت طولانی یا پیروی از دستورالعمل های مراقبت باشد.

ضد عفونی و محلول مورد استفاده می تواند باعث علائم ناخوشایند شود. نکته آخر اینکه، لنزهای خاص اگر مناسب نباشند، می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند، در حالی که برخی از افراد نمی توانند برخی از مواد لنز را تحمل کنند. به دلیل تمام این دلایل ممکن است دشوار باشد و برای متخصصین مراقبت از چشم وقت لازم باشد تا آنچه را که باعث ایجاد علائم می شود، تعیین کنند.

پیدا کردن راه حل راحت با لنزهای تماسی

برخی اقدامات انجام شده برای جلوگیری از خارش، تحریک و چشم قرمز که با عدم تحمل لنزهای تماسی همراه هستند، انجام می شود. گرفتن یک لنز تماسی مناسب اولین قدم است. در صورت مشاهده هر یک از علائمی که قبلاً گفته شد، جایگزین محلول آبرساننده خواهد بود.
شاید مهمتر از همه، دستورالعمل های مراقبت را دنبال کنید.

لنزهای تماسی خود را هر روز تمیز کنید، هنگامی که لنزهای شما برای استفاده طولانی مدت تعبیه نشده اند، استفاده نکنید و هنگام کنترل لنزهای خود اطمینان حاصل کنید که دستان شما تمیز است. این مراحل ممکن است برای همیشه از مشکل جلوگیری نکند، اما ممکن است امداد موقت را فراهم کند.

از عدم تحمل خداحافظی کنید

برخی از افراد سالانه چندین بار علائم عدم تحمل لنزهای تماسی را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر آنقدر به لنزهای تماسی غیرقابل تحمل تبدیل می شوند که دیگر نمی توانند آنها را استفاده کنند. اغلب در این مرحله افراد به دنبال یک راه حل جایگزین برای نیازهای بینایی خود هستند.

جوانی روچت، مدال برنز قهرمانی در اسکیت بازی های المپیک کانادا، هنگامی که هشت سال داشت، شروع به استفاده از لنزهای تماسی با مسابقات کرد. با بزرگتر شدن، به دلیل استفاده منظم، لنزهای تماسی، تحمل ناپذیر شد.

او که تنها قادر به استفاده چندین ساعت لنز با هم بود، به عنوان یک راه حل به تصحیح دید لیزر پرداخت. در سن ۱۸ سالگی جوانی روشه عمل لیزیک داشت و هرگز مجبور نشد دوباره با لنزها ها یا عینک ها، مقابله کند.

در عمل لیزیک، بیماران برای تعیین کاندیدای خود یک سری آزمایشات جامع انجام می دهند. با وجود علائم خشکی چشم که علت اصلی عدم تحمل لنزهای تماسی است، متخصصان مراقبت از چشم و جراحان انکسار قادر به تعیین خطر ابتلا به علائم خشکی چشم هر بیمار پس از عمل خواهند بود. برای برخی از بیماران، آنها قصد دارند علائم خشکی چشم را با استفاده از قطره ها قبل از عمل جراحی بهبود بخشند.

اگر از سوزش ناشی از لنز تماسی، یا فقط دردسرهای روزمره در گذاشتن و برداشتن آنها خسته شده اید، ارزش دارد که در نزدیکترین کلینیک عمل لیزیک را انجام دهید تا بتوانید بدون استفاده از لنزهای تماسی و یا عینک، دید مطلوب و شفافی داشته باشید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب