سارا نصری 12 فروردین ماه 1399 1,511

علائم هشدار دهنده سرطان چشم

سرطان چشم که به عنوان سرطان چشمی نیز شناخته می شود، از زمانی شروع می شود که سلول های سالم در نقاط مختلف چشم به طور غیرقابل کنترل تغییر کرده و رشد می کنند و سلول های غیر طبیعی یا یک تومور ایجاد می کنند. این تومورها می توانند خوش خیم باشند، بطور معمول آنهایی که رشد می کنند اما گسترش نمی یابند یا بدخیم هستند که با توانایی توسعه و گسترش در سایر نقاط بدن سرطانی هستند.

دو نوع اساسی از سرطان چشم وجود دارد: سرطان داخل چشمی اولیه و ثانویه. در حالی که سرطان چشمی بسیار نادر است، انجمن سرطان آمریکا تخمین می زند که ۲،۵۸۰ مورد جدید سرطان های چشم، عمدتا ملانومای چشم و مدار، تنها در سال ۲۰۱۵ تشخیص داده می شود.

سرطان داخل چشمی اولیه

سرطان های داخل چشمی اولیه در داخل یکی از ساختارهای چشمی شروع می شوند. در بزرگسالان، شایع ترین انواع سرطان اولیه داخل عضلانی ملانومای چشم و لنفوم داخل رحمی اولیه است. انجمن سرطان شناسی بالینی (ASCO) می گوید، سایر سرطان های نادر چشم شامل بیماری ملتحمه، سرطان پلک و تومور غده اشکی است.

در كودكان، شایع ترین نوع سرطان اولیه داخل عضلانی، رتینوبلاستوما است، سرطانی كه در سلول های شبکیه شروع می شود و تقریباً ۳۰۰ کودک آمریكایی در هر سال زیر ۵ سال را تحت تأثیر قرار می دهد.

سرطان داخل چشمی ثانویه

سرطانی که از قسمت های دیگر بدن به چشم ها سرایت می کند به عنوان سرطان ثانویه داخل عضلانی شناخته می شود. این نوع شایع تر از سرطان های اولیه داخل عضلانی است، این نوع در افراد مبتلا به سرطان های متاستاتیک پستان و ریه به یووا و سایر ساختارهای چشم گسترش می یابد.

علائم سرطان چشم

علائم سرطان چشم در بزرگسالان و کودکان بسیار متفاوت است. بیشتر علائم سرطان چشم تحت تأثیر نوع سرطان است. برخی از رایج ترین علائم سرطان چشم در بزرگسالان شامل نکات کوچک شناور در زمینه بینایی (اغلب غیر سرطانی)، شکاف چشم، قرمز یا آبکی چشم، درد چشم، لکه های تیره روی عنبیه و تاری دید است.

دلایل سرطان چشم به راحتی مشخص نمی شود. محققان ارتباطی بین این بیماری و برخی از عوامل خطر را کشف کرده اند. با این وجود، قرار گرفتن در معرض این عوامل خطر لزوماً به معنای ابتلا به سرطان چشم نیست.

عوامل خطر برای ملانوما و لنفوم چشم نیز کاملاً متفاوت است. مردان قدیمی قفقازی با چشم های سبک و همچنین افرادی که دارای شرایط ارثی خاصی مانند سندرم نفوس پلاستیک، لکه های قهوه ای غیر طبیعی در یووا یا سندرم سرطان BAP1 هستند، شانس بیشتری برای ابتلا به ملانومای چشم دارند.

از طرف دیگر، تنها عامل خطر لنفوم چشم یک سیستم ضعیف سیستم ایمنی بدن مانند کسانی که در مبتلایان به ایدز دیده می شود، بر روی داروهای ضد رد پس از پیوند بافت یا اندام، یا کسانی که دارای اختلالات خود ایمنی هستند.

معاینات سالانه چشم یک روش مهم برای محافظت از سلامت چشم شما است. معاینه معمول چشم می تواند به پزشک چشم شما کمک کند علائم بیماری های جدی سلامتی مانند سرطان چشم را تشخیص دهد و شانس بهتری برای مقابله با این بیماری به شما بدهد. در صورت مشاهده هرگونه تغییر جدید یا بدتر در بینایی یا ظاهر چشم، با پزشک چشم خود مشورت کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب