مجله الکترونیکی دیالنز 10 تیر ماه 1401 889

علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگهانی مثل شناورها‚ نقاط نورانی و تاری دید از مواردی هستند که نشان میدهد چنین مشکلی پیش آمده است. جداشدگی شبکیه نیاز به درمان فوری دارد.

معمولا جداشدگی شبکیه بدون درد است اما این بیماری جدی است و ممکن است بینایی شما را بخطر بیندازد.پس از مشاهده هر گونه علائمی با پزشک خود حتما تماس حاصل فرمایید. در ادامه با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید تا با علائم پارگی شبکیه و را های درمان آن بیشتر آشنا شوید .

جداشدگی شبکیه چیست؟

جداشدگی شبکیه یک بیماری جدی است که بر بینایی شما تاثیر میگذارد  و اگر درمان نشود منجر به نابینایی میشود. این مشکل برای لایه‌ای از بافت پشت چشم شما پیش می‌آید که قسمت پشت چشم شما را کاملا می‌پوشاند. زمانی این اتفاق می‌افتد که شبکیه از بافتهای حمایت کننده خود جدا میشود. علائم آن نقاط نورانی شناورها یا دیدن سایه‌هایی در چشم است. شناورها لکه‌هایی تیره‌ای هستند که در چشم شما تکان می‌خورند.

پارگی شبکیه چگونه اتفاق می افتد؟

شبکیه داخلی ترین لایه چشم است و از سلول های عصبی و سلول های گیرنده نور تشکیل شده است. بافت شبکیه یک بافت نازک و حساس به نور است و در ایجاد تصویر شرکت دارد. شبکیه حد نهایی حفره چشم قرار دارد و فضای خالی جلوی آن را یک ماده ژلاتینی شفاف به نام زجاجیه پر می کند

به موازات افزایش سن, این لایه ژلاتینی به آهستگی از شبکیه جدا می شود و در بسیاری از موارد هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. ولی, زجاجیه بعضی افراد به شکل ارثی چسبنده است و در حین این جدایی, بطور غیر طبیعی کشیده می شود و باعث بروز پارگی در شبکیه می شود. البته, پارگی شبکیه دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد که بعدا به آن اشاره می شودپارگی شبکیه اگر درمان نشود باعث افزایش خطر جداشدگی شبکیه  و از دست دادن جدی بینایی می شود. ولی خوشبختانه, پارگی شبکیه چشم درمان دارد.

علائم پارگی شبکیه

از نشانه های اولیه دیدن جرقه های نورانی،مگس پران در میدان دید و در مرحله بعدی کاهش بینائی است.

چشم چندین لایه دارد ،که یکی از این لایه ها شبکیه یا پرده چشم می باشد. پرده چشم شبیه فیلم در دوربین عکاسی می باشد. جداشدگی شبکیه از لایه های دیگر ممکن هست بدون سوراخ شدگی در شبکیه باشد که بیشتر بعلت التهاب داخل چشم است و با درمان طبی و گاهی جراحی بهبود می یابد.

در بیشتر موارد پارگی شبکیه بعلت پارگی یا سوراخ شدن قسمتی از شبکیه است و سپس مایع به زیر شبکیه رفته و بدنبال آن جداشدگی شبکیه ایجاد می شود.

روش های درمان پارگی شبکیه

روش های مختلفی جهت درمان این عارضه وجود دارد اما نکته ای که دارای اهمیت است که این روش ها توسط متخصص شبکیه که در زمینه اطلاعات کافی دارد مورد استفاده قرار گیرد . بنابراین اگر دچار پارگی شبکیه شدید حتما به متخصص شبکیه مراجعه نمایید.

تنها و موثر ترین راه درمان جراحی پارگی شبکیه است که با توجه به نوع و شدت جداشدگی جراحی های مختلفی وجود دارد. بیمار باید بلافاصله بعد از تشخیص مورد جراحی قرار گیرد. تشخیص بوسیله ی چشم پزشک با معاینه شبکیه انجام می شوند.

لیزر یا انجماد : زمانی که شبکیه سوراخ شده و هنوز جداشدگی اتفاق نیفتاده است برای بستن سوراخ های شیکبه از لیزرشبکیه  یا انجماد استفاده می کنند. در این روش که با بی حسی موضعی قابل انجام می باشد یا با استفاده از لیزر (از سمت داخل چشم) و یا با استفاده از قلم کرایوتراپی (از سمت خارج چشم) سوختگی هایی در دور تا دور لبه سوراخ ایجاد می گردد. این سوختگی ها باعث چسبندگی بافت ها شده، اتصالات محکمی بین شبکیه و دیواره چشم ایجاد می کند.

استفاده از گازاین روش که در جداشدگی های بالای کره چشم مورد استفاده قرار می گیرد پزشک بعد از بی حسی موضعی یک حباب گاز به داخل چشم تزریق می کند که گاز با فشار آوردن به شبکیه آن را در جای خود نگه می دارد و همچنین با بستن سوراخ های شبکیه از نشت مایع به پشت چشم جلوگیری می کند

باکل اسکلردر این روش یک اسفنج یا نوار سیلیکونی نرم با بخیه به صلبیه یا همان سفیدی چشم دوخته می شود و مثل یک کمربند تنگ دیواره خارجی را به سمت داخل فشار می دهد و آن را به شبکیه کنده شده نزدیک می کند تا شبکیه فرصت کند در جای خود بچسبد.

ویترکتومی : در مواردی مانند هنگامی که در شبکیه خونریزی اتفاق افتاده و یا پارگی شبکیه بزرگ باشد که از روش های دیگر نتوان استفاده کرد از جراحی ویترکتومی استفاده می شود. ابتدا زجاجیه به طور کامل خارج می شود و سپس با سرمی نمکی جایگزین می شود و سوراخ های شبکیه با لیزر بسته می شود.

پیشگیری جداشدگی پرده شبکیه

تشخیص سریع کلید درمان موفقیت آمیز پارگی شبکیه است. اطلاع از کیفیت دید در دو چشم اهمیت اساسی دارد. توصیه می شود که کلیه افراد در معرض خطر (افراد نزدیک بین، بیماران دیابتی، کسانی که سابقه شخصی خانوادگی جدا شدگی پرده شبکیه دارند) روزانه در منزل دید چشمهایشان را کنترل کنند برای این منظور باید دید هر یک از چشم ها به صورت جداگانه با بستن چشم مقابل کنترل گردد و در صورت بروز هر تغییری در دید چشم ها در اسرع وقت (حداکثر ظرف24 ساعت) به چشم پزشک مراجعه شود. در صورت بروز هر یک از علائم زیر حداکثر ظرف 24 ساعت به چشم پزشک مراجعه کنید:

تشخیص سریع جدا شدگی پرده شبکیه مهمترین عامل در درمان موفقیت آمیز آن است.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی  و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب