سارا نصری 06 مهر ماه 1398 1,117

علل تاری دید و تحریک چشم

تاری دید و چشم تحریک شده دو مورد رایج است که پزشکان چشم می شنوند. از آنجا که ممکن است چشمان تحریک شده خشک باشد، سوزش چشم و تاری دید اغلب به صورت دستی انجام می پذیرد. در اینجا برخی از شایع ترین دلایل سوزش، تاری دید و علائم مرتبط با آنها ذکر شده است.

آلرژی

چشمان شما اولین نشانه شما از حساسیت های فصلی است، یا اینکه شما نسبت به لکه های حیوان خانگی جدید خود واکنش نشان می دهید. علائم چشم وابسته به آلرژی ممکن است شامل خارش، تحریک، آبکی، متورم یا قرمزی چشم باشد. این علائم ممکن است همراه با علائم آلرژی بینی باشد. اغلب، قطره های چشمی آلرژی بدون نسخه یا آنتی هیستامین های خوراکی همه مواردی هستند که برای تسکین شما لازم است. کمپرس سرد نیز ممکن است خارش را تسکین دهد.

تحریک کننده های محیطی و اشیاء خارجی

علاوه بر حیوانات اهلی و حساسیت های فصلی مانند گرده، محرک های احتمالی هستند که شامل دود تنباکو و کلر آب استخر می باشند. در حقیقت، برخی از افراد حتی به هوای اطراف استخرهای داخلی واکنش نشان می دهند. اشیاء خارجی مانند شن و خاک اره نیز می توانند چشم شما را تحریک کنند. در مورد اشیاء خارجی در چشم شما، شستشو با آب یا آب شور، بدون مواد نگهدارنده، ممکن است کمک کند. اگر نمی توانید یک ماده تحریک کننده را به راحتی از بین ببرید، به پزشک چشم خود مراجعه کنید. هرگز سعی نکنید شیء گیر افتاده را از بین ببرید.

مراقبت نامناسب از لنزهای تماسی

استفاده از لنزهای تماسی و مراقبت از آنها آسان است، اما باید از آنها مراقبت کرد. غیر این صورت، می توانند در نهایت باعث تحریک چشم شما شوند یا حتی باعث عفونت چشم شوند. هنگامی که چشمان شما از قبل تحریک شده یا قرمز شده است، باید از استفاده لنزهای تماسی خودداری کنید. برای جلوگیری از مشکلات مربوط به تماس با لنز، دستورالعمل پزشک چشم خود را در مراقبت، تمیز کردن و به ویژه تعویض لنزهای خود به دقت دنبال کنید.

عفونت ها

عفونت های خاص می توانند باعث تحریک چشم شما شوند و در نتیجه بینایی شما تار می شود. به عنوان مثال، چشم صورتی نوعی بیماری ملتحمه است که باعث ویروس می شود. چشمان صورتی معمولاً باعث قرمز شدن چشم، خارش پوست و یا آبکی شدن چشم شما می شود. ممکن است هنگام خواب تخلیه چسبنده یا پوسته ای روی آنها ایجاد شود.
چشم صورتی اغلب از یک چشم به طرف دیگر پخش می شود و افراد دیگر نیز می توانند آن را بگیرند. برای درمان علائم چشم صورتی و جلوگیری از شیوع آن به پزشک چشم خود مراجعه کنید.

شرایط پزشکی

برخی شرایط پزشکی وجود دارد که می تواند باعث خشکی، تحریک چشم و تاری دید مانند آرتریت روماتوئید و سندرم سوژرن شود.
خشکی چشم همچنین می تواند در اثر بلفاریت ایجاد شود، یک بیماری مزمن با التهاب پلک ها است. علائم این بیماری شامل احساس همیشگی داشتن چیزی در چشم شما، پلک های پوسته پوسته شده یا مژه ها، پوسته پوسته شدن در پایه مژگان، خارش و قرمزی است. پزشک شما ممکن است داروهای ضد بلفاریت، خشکی مزمن و سایر بیماری ها را تجویز کند.

در مبارزه با سوزش چشم، پیشگیری، قدرتمندترین متحد شماست. شما می توانید با انجام اقدامات ساده مانند تعویض آرایش چشم، عدم به اشتراک گذاشتن وسایل آرایش، استفاده از عینک محافظ در اطراف ماشین آلات، جلوگیری از دود سیگار، شستن دستان قبل از دست زدن به لنزهای تماسی و استفاده از مرطوب کننده در صورت تغییر هوا و… در بسیاری از این مشکلات جلوگیری کنید. خانه شما اغلب خشک است و ممکن است همین امر باعث شود چشمان شما صدمات خشکی چشم را تجربه کنند. تنها بهترین راه برای محافظت از بینایی، از طریق معاینه منظم و حرفه ای چشم است. البته بین معاینات، اگر متوجه تغییر دید خود شدید، یا تصور کرده اید ممکن است چشم شما به هر طریقی آسیب دیده باشد، سریعاً با متخصص مراقبت چشم خود تماس بگیرید.

حرف آخر

بسیاری از بیماری های چشم علائم اولیه ندارند. ممکن است این علائم بدون درد باشد و تا زمانی که بیماری کاملاً پیشرفته نشود، ممکن است تغییری در بینش فرد مشاهده نشود. در صورت مشاهده هرگونه مشکل بینایی یا سایر علائم چشم، در اسرع وقت به پزشک چشم خود مراجعه کنید تا زودتر بیماری چشمانتان تشخیص داده شود و به طور موثر درمان شود.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب