مجله الکترونیکی دیالنز 20 آبان ماه 1400 800

علل ضعیف شدن چشم چیست ؟

چشمان سالم نعمتی است که همه ما باید قدردان آن باشیم و مراقبت کنیم تا دچار ضعیفی نشود . چشم سالم ، یکی از نیازهای حیاتی برای راحت انجام دادن کارها است و اصلا نمی توان تصور کرد که دنیای بدون بینایی چگونه خواهد بود. اما متاسفانه افراد به دلایل مختلف در معرض ضعیف شدن چشم قرار می گیرند

عوامل زیادی در کم شدن دید چشم اثر می‌گذارد . با دانستن نکاتی ساده می توان از چشم ها در برابر خطرات محافظت کرد. در این مقاله از مجله الکترونیکی دیالنز به علل ابتلا به اختلالات بینایی و روش های جلوگیری از ضعیف شدن چشم می پردازیم.

عدم استفاده از عینک آفتابی
برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، همیشه از کلاه و عینک آفتابی استاندارد استفاده نمایید. اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث تخریب شبکیه چشم شده و ریسک آب مروارید را افزایش می دهد. اشعه های مضر خورشید نوعی آفتاب سوختگی در غشاء مخاطی قرنیه ایجاد می کنند، که در پی آن فرد دچار درد، تاری دید و آبریزش از چشم خواهد شد

نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر
پلک زدن به جریان آب در چشم کمک می کند. اما زمانی که فرد به مانیتور کامپیوتر خیره می شود، کمتر از حد معمول پلک می زند. این در حالی است که هر فردی ۱۲ تا ۱۵ بار در دقیقه پلک می زند. پس با خیره شدن به مانیتور تعداد دفعات پلک زدن کاهش می یابد. در این صورت آب چشم تبخیر شده، چشم آلوده و دچار سوزش و آبریزش می شود. اگر فرد به مدت طولانی متنی را با فونت ریز بخواند یا مطلبی را روی موبایل خود مرور کند، چشمش آسیب دیده یا به نزدیک بینی دچار خواهد شد.

استفاده بیش از حد از قطره چشم
بعضی از قطره های چشمی قرمزی چشم را برطرف می کنند، اما پس از مدتی چشم دچار تورم می گردد. بدین معنا که که پس از چند ساعت به خوبی عمل نمی کنند و باعث انقباض رگ های خونی شده که چشم از قبل هم قرمز تر خواهد شد.

بی توجهی و عدم رسیدگی به لنز
تمیز نمودن لنز باید با محلول شستشوی لنز انجام شود. هرگز لنز را با آب نشویید. موقع استحمام یا در استخر و دریا لنزها را از چشم خارج نمایید. اکثر چشم پزشکان لنز های یکبار مصرف را توصیه می کنند. برای اینکه چشم اکسیژن کافی دریافت کند موقع خواب آنها را از چشم در آورید. در زمان خرید لنز، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. در غیر این صورت لنز مناسب نخواهد بود و ریسک عفونت چشم افزایش می یابد و در زمان خارج ساختن لنز، قرنیه خراش برداشته و دچار نوعی باکتری می گردد.

卍 ضعیف شدن چشم ناشی از ناخنک ‌های بزرگ در چشم
ناخنک یکی از بیماری ‌های چشم به شمار می‌ رود. اگر ناخنک کوچک باشد و موجب قرمزی و سوزش چشم ‌ها نشود و از طرفی ظاهر ناخوشایندی نداشته باشد، به درمان خاصی نیاز ندارد.
با التهاب ناخنک چشم قرمز شده و دچار سوزش می‌ شود؛ در این وضعیت برای بیمار قطره‌‌ های اشک مصنوعی تجویز می ‌شود که استفاده ی مکرر از آن موجب تسکین این علائم می ‌شود.
در شرایطی که ناخنک التهاب شدید پیدا کند بیمار با نظر چشم‌ پزشک می ‌تواند برای یک دوره درمانی از قطره‌ های استروئیدی یا سایر قطره‌ های ضد التهاب استفاده کند.
ناخنک‌ های بزرگ تر با ایجاد آستیگماتیسم موجب ضعیف شدن چشم می ‌شوند؛ از این رو با جراحی می‌ توان آن را برداشت.

ضعیف شدن چشم در اثر سیگار کشیدن
به دلایل متعددی سیگار نکشید. اما دلیلی مهمتر اینکه، سیگار کشیدن ریسک آب مروارید و تخریب شبکیه را افزایش می دهد. عاملی که توانایی بدن را برای رساندن مواد غذایی و اکسیژن کافی به بافت ها دچار اختلال می کند، در این میان بافت چشمی هم بی بهره نخواهد ماند.

卍 ضعیف شدن چشم در اثر دیابت
افراد مبتلا به دیابت همواره با خطرات جدی در مورد چشم های شان مواجه هستند(مثل کوری تدریجی و یا آب مروارید). اما بیشترین تهدید، تأثیری است که دیابت روی گردش خون در چشم ها می گذارد و باعث کوری می شود.

卍 ضعیف شدن چشم ناشی از آب مروارید

کاتاراکت یا آب مروارید یعنی کدورت در لنز طبیعی چشم که پشت عنبیه و مردمک قرار گرفته است. لنز طبیعی چشم حدودا از ۶۵ درصد آب و ۳۵ درصد پروتئین ساخته شده که پروتئین‌ ها نیز طوری قرار گرفته‌ اند که لنز را شفاف نگه دارند و اجازه ی عبور نور از آن ها داده شود اما با بالا رفتن سن، بعضی از این پروتئین‌ ها ممکن است به هم فشرده شده و شروع به ایجاد مناطقی کدر در لنز کنند که این امر به بروز آب مروارید منجر می‌ شود.
تار شدن یا ضعیف شدن چشم ، حساس شدن به نور، کم رنگ شدن یا محو شدن رنگ‌ ها و تغییر مداوم شماره ی عینک یا لنز تماسی از علایم آب مروارید است.
کدورت عدسی در ابتدا کوچک بوده و اثری روی بینایی ندارد و افراد متوجه تاری بینایی شان می‌ شوند مثل نگاه کردن از پشت یک قطعه شیشه ی کدر و یا این که فرد مبتلا به آب مروارید، نوری که از خورشید یا لامپ می ‌آید را به صورت درخشنده تر می بیند و رنگ ‌ها را به روشنایی سابق نمی ‌بیند.

卍 ضعیف شدن چشم در اثر ضربه به چشم

تاری دید و ضربه به چشم برای کسانی ایجاد می‌شود که با سوانح رانندگی یا آسیب فیزیکی دچار اختلال در بینایی می‌شوند. این افراد ممکن است موقتا دچار این عارضه شوند یا این‌که بینایی چشم را برای همیشه از دست بدهند که این امر بستگی به شدت ضربه دارد.

卍 ضعیف شدن چشم به علت آسیب مغزی

آسیب به مغز با ضربه یا بیماری‌هایی مانند مننژیت و آنسفالیت باعث تورم و التهاب غشا اطراف مغز می‌شود. در این حالت عصب‌های مغزی قادر به تبادل پیام‌های صحیح بین مغز و چشم نیستند و فرد دچار اختلالات بینایی مانند دوبینی یا تاری دید چشم می‌شود.

卍 ضعیف شدن چشم با مالیدن مکرر چشم

شیاد باور نکنید که مالیدم چشم ها می‌تواند باعث ضعف بینایی شود؛ چون همه این کار را می کنند. اما توجه داشته باشید که این کار می‌تواند رگ های خونی زیر پلک را پاره کند.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم چشم‌های خود را نمالید. برای تسکین سوزش چشم‌ها آن بهتر است یک کمپرس سرد روی آن بگذارید.

卍 ضعیف شدن چشم به‌علت بیماری ام اس

بیماری ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری خود ایمنی است که علت مشخصی برای آن وجود نداردبیماری‌های خود ایمنی با اشتباه سیستم ایمنی بدن در تشخیص عوامل بیگانه از سلول‌های خودی ایجاد می‌شود و بافت‌ها و اندام‌های بدن را تخریب می‌کند.

بنابراین در این بیماری التهاب در اعصاب چشم که به مغز منتهی می‌شود، باعث تاری دید چشم و یا از دست رفتن بینایی می‌شود. البته علائم چشمی این بیماری به صورت یک طرفه بروز می‌کند و معمولا هر دو چشم را درگیر نمی‌کند.

卍 عدم استفاده از عینک ایمنی

برخی افراد عینک ایمنی را فقط موقع شنا کردن به‌ چشم می‌زنند. در حالی که‌طبق توصیه‌پزشکان، حتی زمان چمن زدن، نجاری یا تعمیر خانه‌باید عینک ایمنی به‌چشم زد تا مانع ورود خار و خاشاک به‌چشم شده‌و در نتیجه‌قرنیه‌خراش بر ندارد .

علائم ضعیف شدن چشم ها

سردرد

درد شقیقه هنگام خیره شدن به اجسام

تاری دید

جرقه زدن چشم

پیدایش حالت مگس پران

دیدن نقطه های سیاه یا لکه‌هایی در جلوی چشم

خستگی چشم

بروز درد حین خیره‌شدن به‌اجسام و محیط اطراف یا بعد از آن

آیا ضعیفی چشم قابل درمان است؟ 

برخی از اختلالات بینایی ، مانند رتینوپاتی دیابتی ، برای ترمیم یا حفظ بینایی قابل درمان هستند. هنگامی که این کار امکان پذیر نیست ، ضعیفی چشم دائمی خواهد بود. با این حال ، برای بسیاری از افراد مبتلا به ضعیفی چشم، استفاده از ابزارهای کمک بینایی مفید خواهد بود. ابزار کمکی برای بهبود ضعیفی چشم که به صورت شایع استفاده می‌شوند شامل:

- عینک‌های تلسکوپی

- لنزهایی که نور را فیلتر می‌کنند

- عینک‌های ذره بین

- ذره بین‌های دستی

- تلویزیون مداربسته

- خواندن منشورها

کمک‌های غیر نوری که برای افراد با ضعیفی چشم طراحی شده‌اند نیز بسیار مفید هستند. برخی از دستگاه‌های محبوب غیر نوری شامل:

- نرم افزار خواندن متن

- دستگاه بررسی راهنماها

- ساعت‌های با کنتراست بالا

- ساعت‌های سخن گو

- انتشارات چاپی با حروف بزرگ

- ساعت و تلفن با شماره‌های بزرگ شده

کمک‌های بصری هم بینایی و هم کیفیت زندگی را برای بسیاری از افراد بهبود می‌بخشند. با پزشک خود در مورد خرید وسایل کمکی بینایی صحبت کنید.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز  را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب