مجله الکترونیکی دیالنز 08 آبان ماه 1400 655

عمل لیزیک چشم چیست و چه عوارضی دارد؟

اصلاح عیوب انکساری روش های متعددی دارد که بین آنها به تازگی جراحی های لیزیک و لازک چشم بسیار شهرت پیدا کرده اند و افراد بسیاری خواهان جراحی هستند.
جراحی های لیزیک و لازک و پی آر کی و انتخاب بهترین روش به منظور برطرف کردن عیوب انکساری در هر فرد و با توجه به شرایط ویژه خود شخص قابل ارزیابی است. قبل از هر اقدامی بیماران باید به این نکته توجه کنند که افراد با شماره های چشم یکسان دارای شرایط مختلف چشمی از لحاظ ضخامت قرنیه، انحنای قرنیه و همچنین اندازه زاویه عمق بافتی با یکدیگر متفاوت هستند.

پس باید به این نکته توجه کرد که روش های جراحی لیزیک چشم و لازک چشم مناسب برای یک فرد با یک شماره چشم ممکن است برای فرد دیگر با همان شماره چشم مناسب نباشد. در ادامه مجله الکترونیکی دیالنز همه آنچه را درباره عمل لیزیک چشم نیاز است بدانید را برایتان بازگو خواهد کرد .

عمل لیزیک چشم چیست؟

"عمل لیزیک چشمنوعی عمل جراحی توسط نور لیزر بر روی چشم است، که به طور معمول، برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم، و بطور کلی برای حذف دائمی عینک انجام می شود. عمل لیزیک (Lasik surgery) باعث میشود عینک را کنار گذاشته و بتوانید از محدودیت های آن خلاص شوید. روش لیزیک نیز مانند انواع روشهای دیگر جراحی درمان بینایی ، شکل قرنیه را تغییر می دهد و این کار را با پرتو لیزر انجام میدهد و قرنیه را تصحیح میکند، تا وقتی نور وارد چشم میشود ، بتواند روی شبکیه به صورت مناسب متمرکز گردد.

در اکثر موارد ، عمل جراحی لیزیک بدون درد بوده و بیهوشی ندارد و در عرض 15 دقیقه برای هر دو چشم انجام می شود. نتایج آن نیز بهبود بینایی بدون استفاده از عینک و یا لنز بوده و معمولا در طول 24 ساعت، اولین نتایج آن نمایان میگردد.

فواید و مزایای عمل لیزیک چشم

امروزه با زیاد شدن متقاضیان لیزر چشم جهت رفع عیوب انکساری، به بررسی مزایای روش های مختلف می پردازیم تا با اطلاع کامل از آنها، بهترین روش را انتخاب نماییم، البته این امر در شرایطی است که تمامی ملزومات عمل های لیزری را داشته باشید. به بررسی و مزایای جراحی لیزیک چشم می پردازیم.

بهترین زمان جراحی لیزیک چشم

برخی شرایط و عواملی هستند که باعث می شود عمل لیزیک به تعویق بیافتد و یا باعث شوند حتی از عمل جلوگیری شود. بنابراین شرایطی را برای شما نام می بریم تا با استفاده از آن بدانید بهترین زمان جراحی لیزیک چه موقع است و بعد اقدام به عمل آورید.
-
مبتلا نبودن فرد به بیماری های عفونتی چشم که در پی آن پزشک جراحی را لغو خواهد کرد.
-
ثبات نمره چشم در طول یکسال گذشته و تغییر بسیار کم آن نهایتاً بین 0.25 الی 0.5 نمره.
-
شرایط سنی مناسب که فرد بیمار می بایست حداقل 18 سال و حداکثر 40 سال سن داشته باشد زیرا بعد از آن قدرت و توانایی ترمیم در انسان کاهش پیدا می کند.
-
بیمار نباید خشکی چشم پایدار و آسیب های شدید چشمی داشته باشد.
-
بیمارانی که دارای کاتاراکت و یا گلوکوم هستند، پس از برطرف کردن مشکلات چشمی خود می توانند عمل لیزیک داشته باشند.
-
دارا بودن ضخامت مناسب و کافی قرنیه از مهمترین فاکتورها محسوب می شود

عوارض عمل لیزیک

لیزیک چشم هم مانند دیگر روش های جراحی از مزایا و عوارض خود برخوردار است که در ادامه اشاره می شود.

با اینکه لیزیک میزان موفقیت بالایی دارد، بهتر است هنگام مشاوره با چشم پزشک در مورد همه نگرانی هایی که دارید، صحبت کنید.

ممنوعیت جراحی لیزیک چشم برای چه افرادی است

-  خانم های باردار: عمل لیزیک بر روی سلامت جنین تاثیری نمی گذارد ولیکن به دلیل تغییرات هورمونی در این دوره به نحوی است که ممکن است نتیجه دلخواه را برای فرد نداشته باشد.
-
 این عمل جراحی به افراد بالای 40 سال توصیه نمی شود.
-
 کسانی که داروهای خاص همانند داروی میگرن و یا درمان آکنه استفاده می کنند.
-
 افرادی که خشکی چشم شدید دارند.

مراقبت های بعد از عمل جراحی لیزیک

همانند دیگر جراحی ها این عمل نیز نیازمند مراقبت هایی بعد از آن است. اقداماتی که معمولاً پزشک از بیمار می خواهد که پس از جراحی لیزیک انجام دهد را با هم بررسی می کنیم.

نکته: در صورت بروز مشکلی به غیر از مسائل گفته شده، می بایست با دکتر معالج خود تماس حاصل کنید.

سخن پایانی

افرادی که نمی توانند از عینک و لنز استفاده کنند و یا شماره چشم بالایی دارند می‌توانند تحت نظر و تشخیص پزشک از عمل لیزیک استفاده کنند. اما به طور کلی اگر کسی بتواند از عینک و لنز استفاده کند ، قطعا عوارض کمتری نسبت به انجام این عمل خواهد داشت.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب