مجله الکترونیکی دیالنز 06 اردیبهشت ماه 1400 1,883

عمل کانتو پلاستی یا عمل چشم گربه ای چیست ؟

شاید در ذهن شما هم این سوال مطرح شده باشد که عمل زیبایی کانتوپلاستی چیست و چگونه انجام می شود. چشم یکی از اجزای مهم در زیبایی صورت محسوب می شود و کمتر کسی دوست دارد چشمانی پف کرده و خواب آلود داشته باشد ؛ از این رو اکثر افراد به دنبال راهی برای برطرف کردن پف چشم خود و همچنین درشت کردن چشم  های خود هستند. با انجام عمل زیبایی کانتوپلاستی  مشکلات شما برطرف می شود و چهره شما زیبایی بیشتری به خود می گیرد. این عمل را باید با آگاهی و تحت نظر پزشکان مجرب انجام دهید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید. در ادامه با کانتو پلاستی و نحوه انجام این عمل آشنا خواهید شد ، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید .

کانتو پلاستی چیست ؟

چشم از مهم ترین پارامترهایی است که در سنجش زیبایی صورت به عنوان یک فاکتور اساسی به شمار می رود. از این رو داشتن چشم هایی خسته و پف آلود در زیبایی چهره اثر سوء خواهد گذاشت.

به طور کلی آناتومی صورت در افراد با نژاد شرقی دارای تفاوت هایی با دیگر نژادها می باشد  ، این افراد عمدتا با افتادگی پلک مواجه بوده  و غالبا چشم هایی باریک و پف آلود دارند.

امروزه با پیشرفت چشمگیر علم پزشکی ، این امکان برای افرادی که دارای پلک های آسیایی یا اصطلاحا پلک شرقی هستند و می خواهند چشم هایی با جلوه مطلوب تر داشته باشند، فراهم آمده است.

روش جراحی کانتوپلاستی چگونه است؟

در این جراحی ها با توجه به میزان گردی یا بسته بودن چشم ها (که اصطلاحا چشم بادامی یا چشم مغولی نامیده می شود)، جراح، طول برش ها را در گوشه خارجی یا داخلی چشم ها تعیین می کند. با ایجاد این چاک ها در گوشه خارجی یا داخلی، حالت بسته بودن پلک ها به یکدیگر ترمیم می شود و روی چشم (یا گوشه داخلی یا گوشه خارجی)، حالت 2 پلکی طبیعی ایجاد می گردد که باعث بزرگ تر شدن اندازه چشم ها هم می شود.

در بسیاری از بیماران با پلک بسته، نمای گوشه های چشم مشخص نیست که جراحی و ایجاد چاک در این ناحیه، می تواند این قسمت را بیرون بیاورد. گاهی لازم است برای بزرگ شدن چشم ها، قسمتی از پلک بالا یا پایین برداشته شود که در این صورت، اندازه چشم ها تا میزان بیشتری افزایش می یابد.

انواع جراحی کانتوپلاستی

در جراحی کانتوپلاستی بعد از بررسی دقیق چشم شما و پرسیدن نظر شما بسته به چشمان شما مدل زیبایی را انجام می دهند. با توجه به چشم شما ممکن است تنها عمل برطرف کردن افتادگی پلک را انجام دهند و یا ممکن است تنها گوشه خارجی چشم را اصلاح کنند. در بعضی از مواقع نیاز است دو عمل همزمان برای چشمان شما انجام شودانواع مختلف جراحی کانتوپلاستی عبارت اند از:

مراقبت های بعد از کانتوپلاستی 

در چه مواردی از عمل کانتوپلاستی استفاده می شود؟

امیدوارم تا اینجای مقاله به سوال شما درباره "عمل زیبایی کانتوپلاستی چیست" جواب داده باشیم. در ادامه مواردی که نیاز به عمل کانتوپلاستی دارند را به شما معرفی می کنیم:

عوارض عمل کانتوپلاستی

پس از تمام عمل‌های جراحی امکان بروز عوارض وجود دارد، عمل زیبایی چشم‌ گربه‌ای نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیمار در موارد نادر واکنش شدیدی به بی‌حسی نشان می‌دهد و گاهی احتمال بروز عفونت افزایش می‌یابد. چنانچه بیمار توصیه‌های مربوط به مراقبت پس از عمل را رعایت کند، احتمال بروز عوارض به حداقل می‌رسد. از بیماران خواسته می‌شود که از چند هفته قبل از جراحی داروهای ضدالتهاب مصرف نکنند، چون این داروها بر روند لخته شدن خون اثر می‌گذارد. سیگار کشیدن نیز برای عروق خونی مضر است و باعث کاهش  خون‌رسانی به بافت‌های بدن می‌شود. بنابراین از بیماران خواسته می‌شود که سیگار را از حداقل دو هفته قبل از عمل ترک کنند. اگر جراحی به درستی انجام نشود، اتصال بین پلک بالا و پایین بدشکل یا گرد می‌شود یا کشیدگی عمودی نامطلوبی در چشم‌های فرورفته ایجاد می‌شود. اگر بیمار از نتیجه عمل رضایت نداشته باشد یا جراحی اولیه منجر به آسیب‌دیدگی شود، باید عمل جراحی دیگری برای رفع نواقص انجام شود.

سوالات متداول عمل کانتوپلاستی یا عمل چشم گربه ای

بهترین روش برای انجام عمل چشم گربه ای کدام است؟

همان‌طور که در این مقاله خواندید روش‌های مختلفی برای لیفت یا عمل چشم گربه ای وجود دارد. هریک از این روش‌ها برای برطرف کردن افتادگی‌ها در نواحی مختلف یا کشیدن گوشه‌های متفاوت چشم مناسب هستند. در جلسات مشاوره پیش از جراحی پزشک ضمن صحبت با شما و اطلاع از انتظاراتتان بهترین روش را به شما پیشنهاد می‌دهد. در انتخاب این روش به‌جز نوع آسیب و انتظارات بیمار عوامل دیگری نظیر سن، آناتومی چهره، وضعیت سلامت، نوع پوست، سبک زندگی بیمار و وجود یا عدم وجود بیماری‌های پوستی در ناحیه تحت درمان دخیل هستند. ضمن اینکه پزشکان معمولا با بررسی سابقه پزشکی شما علت اصلی افتادگی را پیدا خواهند کرد. این موضوع باعث می‌شود که روش انتخابی بیشترین سازگاری را با شرایط زندگی شما داشته و ماندگاری طولانی‌تری داشته باشد.

آیا بخیه‌های عمل چشم گربه ای قابل‌جذب هستند؟

اگر برش مربوط به جراحی از داخل چشم انجام شود، پزشک از بخیه‌های قابل‌جذب استفاده می‌کند. در غیر این صورت برش در زیر پلک انجام‌شده و بخیه‌ها غیرقابل‌جذب خواهند بود. درصورتی‌که از بخیه‌های غیرقابل‌جذب استفاده شده باشد، بخیه‌ها معمولا سه تا پنج روز پس از عمل کشیده می‌شوند.

آیا انجام این عمل می‌تواند باعث ضعیف شدن چشم‌ها یا اختلال در بینایی شود؟

خیر. درصورتی‌که شما عمل چشم گربه ای را در کلینیکی معتبر انجام داده باشید، هیچ‌کدام از این عوارض را مشاهده نخواهید کرد. چراکه پزشک جراح به‌خوبی در انجام این کار مهارت داشته و آسیبی به بافت‌ها یا اعصاب چشم وارد نمی‌کند. البته در بعضی موارد ممکن است بلافاصله پس از جراحی کمی در دید مشکل داشته باشید. این مشکل معمولا چند روز پس از جراحی به‌طور کامل برطرف شده و دید شما به حالت طبیعی برمی‌گردد.

آیا استفاده از مواد آرایشی پس از جراحی چشم گربه ای ایرادی دارد؟

شما نمی‌توانید بلافاصله پس از جراحی چشمان خود را آرایش کنید. حداقل تا زمان کشیدن بخیه‌ها از انجام این کار خودداری کنید. پس از آن نیز بهتر است یکی دو روز دیگر دست نگه دارید. معمولا بیماران یک هفته پس از انجام جراحی می‌توانند از مواد آرایشی چشم استفاده کنند. البته بهتر است پیش از استفاده از هرگونه مواد آرایشی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

سخن آخر

کانتوپلاستی یکی از عمل های جراحی ترمیمی و درمانی هست که معمولا برای برطرف کردن مشکل افتادگی پلک و چشم مورد استفاده قرار میگیرد و کمک میکند تا حالت کشیده و بادامی شکل برای چشم ها به وجود بیاورد و تاثیر خوبی در بهبود جوانی صورت و شادابی و زیبایی چشم ها داشته باشد و به همین دلیل از این عمل به عنوان جراحی چشم گربه ای هم یاد میشود.

مجله الکترونیکی دیالنز با ارائه این مقاله ، اطلاعاتی را در باره عمل کانتوپلاستی یا چشم گربه ای در اختیار شما قرار داده . امیدواریم توانسته باشیم تا حدودی در مورد این عمل زیبایی اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار داده باشیم .

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب