مجله الکترونیکی دیالنز 11 اردیبهشت ماه 1400 1,199

عوامل مبتلا به عفونت چشم و راه های درمان عفونت چشم

عفونت چشم چیست؟

چشم عضوی از بدن است که بسیار حساس بوده و چنانچه روزی دچار اختلال شود ، می تواند بخش عمده ای از زندگی ما را دچار مشکل کند . یکی از شایع ترین اختلالاتی که ممکن است در چشم پدید آید، عفونت چشم است.

عفونت چشم زمانی رخ می‌دهد که میکروارگانیسم‌های مضر (باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها) به هر بخشی از کره چشم یا ناحیه اطراف آن حمله کنند. این ناحیه شامل سطح شفاف جلوی چشم (قرنیه) و غشاء نازک و مرطوب پوشاننده‌ی بیرون چشم و داخل پلک‌ها (ملتحمه) می‌باشد. عفونت‌های چشم می‌توانند بر یک یا دو چشم اثر بگذارند و در افراد با سنین مختلف رخ دهند. علائم آن شامل سوزش، قرمزی، ترشح از چشم و کاهش دید می‌باشد.

علائم عفونت چشم چیست؟

عفونت چشم دارای علائمی است که ممکن است در هر دو چشم نیز بروز کند. این علائم عبارتند از:

این علائم بسته به میزان و نوع عفونت ممکن است خفیف یا بسیار شدید باشند. گرچه عفونت چشم معمولا باعث ایجاد مشکلات دائمی نمی‌شود و به‌ندرت علامت خطر جدی برای سلامت چشم‌هاست، اما می‌تواند خیلی آزاردهنده باشد.
با این حال بهتر است توسط چشم پزشک بررسی شود تا از بروز هرگونه وضعیت جدی‌ای که ممکن است در صورت عدم درمان باعث آسیب به شبکیه، رگ‌های خونی یا عصب‌های بینایی چشم ‌شود جلوگیری کند.

علل رایج عفونت چشم

☼ لنزهای تماسی  

حتی اگر مدت زمان طولانی هم از لنز استفاده می کنید اما چشم شما عفونی نشده، باز هم این امکان وجود دارد که قرار دادن لنز داخل چشم ها به مدت چند ساعت بتواند عامل التهاب و حساسیت چشمانتان شود . در چنین حالتی ترشحات چشم بیش از حدِ طبیعی می شوند و هنگام صبح هم بیشتر افزایش پیدا می کند . هرگز با لنز نخوابید، مگر این که چشم پزشک از شما خواسته باشد. اگر ترشحات زیادی را هنگام صبح تجربه می کنید، در حالیکه لنز هم ندارید، احتمالاً باید لنز های خود را عوض کرده و حتما به پزشک مراجعه کنید.

آلرژی

گاهی اوقات آلرژی ها عامل ایجاد عفونت چشم ، قرمزی ، خارش یا ترشحات چشم هستند . ممکن است یکی از چشم ها یا هر دوی آن ها را درگیر کند اما در چنین حالتی عفونت چشم معمولاً رنگ غیر طبیعی نداردآنتی هیستامین ها و قطره های چشمی یا دیگر درمانهای مربوط به آلرژی می تواند این وضعیت را بهبود ببخشد .

خشکی مزمن چشم 

علت های زیادی باعث خشکی چشم می شوند اما وضعیت هایی که این ترشحات را همراه با خستگی چشم افزایش می دهند باید جدی گرفت . پس حتما به چشم پزشک مراجعه کنید تا اگر خشکی چشم مزمن دارید ، هر چه زودتر آن را برطرف کنید.

کراتیت 

انواع مختلفی از کراتیت وجود دارند . کراتیت باکتریایی قارچی، هرپتیک و غیره. کراتیت باکتریایی یک نوع عفونت است که به سرعت رشد می کند و اگر درمان نشود ، باعث کوری خواهد شد . ترشحات اضافه با رنگ غیر طبیعی از علائم آن می باشد .

کراتیت قارچی روی قرنیه چشم اثر می گذارد و علائم مشابهی دارد . کراتیت هرپس هم به دلیل یک عفونت ویروسی ایجاد می شود و باعث سوزش در چشم می گردد.

کراتیت آموبیک یک عفونت است که بر اثر قرار گرفتن در معرض نور زیاد خورشید ایجاد می شود و یک نوع آفتاب سوختگی را در چشم ایجاد می کند .

بلفاریت 

بلفاریت یک نوع التهاب در مژه ها است که باعث ورم و درد در اطراف چشم می شود و ترشحات را ایجاد می کند . علت آن هم تولید چربی در اطراف فولیکول های مو است که ترشحات آن معمولاً رنگ سبز یا زرد دارند.

آسیب دیدگی چشم یا ضربه 

هرگونه ضربه یا آسیب دیدگی بر اثر استفاده از عطر یا لوازم آرایش که به داخل چشم رفته است ، عامل ایجاد مشکلاتی از جمله ترشحات غیر معمول خواهد شد . اگر هنگام بیداری اتفاق بیفتد ، معمولاً ترشحات خونی دیده می شود که حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

زخم قرنیه 

گاهی اوقات لایه سطحی چشم یا همان سطح قرنیه عفونی می شود . این زخم ترشحات سفید به همراه دارد . اشک زیاد، درد در ناحیه چشم ، قرمزی ، مشکلات باز کردن چشم و حساسیت به نور جزء علائم آن است . درمان آنتی بیوتیکی می تواند شما را از این وضعیت خلاص کند . اگر آن را درمان نکنید ، آسیب بلند مدتی وارد می کند که ممکن است به کاشت قرنیه نیاز پیدا کنید .

تراخوم (Trachoma)

یک بیماری عفونی چشم ناشی از باکتری کلامیدیا تراکوماتیس است. این عفونت چشم در مناطق خاص توسعه نیافته، بسیار شایع است که در نهایت منجر به نابینایی می‌شود. در واقع این عفونت باعث سفت شدن سطح داخلی پلک می‌گردد که می‌تواند منجر به درد چشم، شکنندگی سطح بیرونی یا قرنیه چشم‌ و احتمالاً نابینایی شود. با رعایت بهداشت و مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی، تا حدی می‌توان عفونت تراخوم را کنترل نمود.

قرار گرفتن در معرض جسم خارجی

بعضی اوقات زمانی که در خیابان هستید ، احساس می کنید ناگهان چیزی داخل چشمتان افتاد یا پرواز کرد . بنابراین باید در کوتاه ترین زمان ممکن چشم هایتان را تمیز کنید ، زیرا در غیر این صورت خیلی مستعد عفونت چشم هستید.

تماس با مواد شیمیایی

اگر شما در محیط شیمیایی کار می کنید ، باید از وسیله محافظ چشم استفاده کنید . مواد شیمیایی تاثیرات زیادی بر روی چشم دارند و درمان آن ها خیلی زمان بر است ..

گل مژه 

گل مژه یک مشکل چشمی است که در پلک ایجاد می شود . معمولاً فولیکول های مژه دچار عفونت می گردند که به درمان پزشکی نیاز دارد و اغلب خود به خود بهبود پیدا می کند که شبیه به جوش در حاشیه پلک می باشد و همراه با درد و سوزش است . سختی هنگام پلک زدن، یکی از علائم گل مژه است که ترشحات اضافی را ایجاد می کند .

جراحات چشمی

جراحات چشمی ،شرایط مورد دلخواه ویروس و باکتری را فراهم می کند تا بتواند وارد چشم شوند و موجب عفونت چشم گردد.

درمان دارویی عفونت چشم

راه های طبیعی و خانگی درمان عفونت چشم

- استفاده لنز های تماسی به طور صحیح

همان گونه که در بالا نیز ذکر کردیم ، استفاده نادرست از لنز های تماسی یکی از دلایل مهم عفونت های چشمی است . برای اجتناب از این مشکل از این دستورات پیروی کنید . قبل از استفاده از لنز ، دست ها را کامل با صابون بشویید و خشک کنید . باکتری ها پس از فعالیت روزانه به راحتی در دستان شما جمع می شود ، بنابراین قبل از گذاشتن و برداشتن لنز ها دستاهایتان را کاملا بشویید تا از عفونت چشم جلوگیری کنید .

- داشتن بهداشت شخصی خوب

اگر می خواهید یک بار برای همیشه از عفونت چشم نجات پیدا کنید ، رعایت بهداشت فردی یک ضرورت است .هر کسی می تواند به عفونت چشم مخصوصا ورم پرده ملتحمه چشم مبتلا شود . اگر چشم هایتان عفونت کرد ، مهم ترین اقدام،جلوگیری از انتشار بیماری و به وجود آمدن دوباره آن است . برای انجام این کار باید یک سری کارها را انجام دهید :

- نوشیدن آب به میزان کافی

ننوشیدن آب به میزان کافی، می تواند باعث احساس خشکی ، خارش و درد در چشم ها شود .اگر بدن شما کم آب باشد، نمی تواند به اندازه کافی اشک برای رطوبت چشم تولید کند این مسئله شما را مستعد عفونت چشم می کند .

- خارج کردن خاک و آلودگی از چشم ها

بدون شک این روش قطعا یک روش ابتدایی برای درمان عفونت چشم در خانه است . خاک عاملی است که می تواند موجب عفونت چشم شود . شما می توانید بدون تلاش زیاد خاک را از چشمان خود خارج کنید.

وقتی که خاک داخل چشمانتان رفت ، چند بار پلک بزنید . پلک زدن باعث می شود مژه ها و پلک هایتان اشک تولید کنند و باکتری و آلودگی از چشمانتان پاک شود . اگر پلک زدن کمک نکرد باید پلک بالایی و پایینی را بکشید و سپس مرتبا پلک بزنید . این عمل باعث می شود که پلک پایینی خاک را از چشم خارج کند .

شستن چشم ها را فراموش نکنید . اگر پلک زدن و استفاده از پنبه نخی به پاک کردن آلودگی کمک نکرد ، باید چشم هایتان را تمیز کنید . برای پاک کردن خاک از چشم می توانید از قطره های چشم استفاده کنید یا آب را به وسیله فنجان داخل چشم هایتان بریزید .

در حالی که چشم هایتان به مدت 15 دقیقه باز است آب را به طور مداوم روی چشم هایتان بریزید . حتی اگر آلودگی از چشم هایتان پاک شد باید این کار را ادامه دهید تا هر چیزی که در چشمتان باقی مانده را تمیز کنید .

- لوازم آرایشی استفاده کنید که باعث تحریک چشم نمی شود

حتی محصولاتی که برچسب ضد آلرژی دارند نیز می توانند باعث تحریک چشم شوند . شما باید مقدار کمی از انواع مختلف لوازم آرایش برای چشم های حساس را امتحان کنید تا بهترین نوعی را که به بدن شما می سازد پیدا کنید .

- آرایش چشم هایتان را پاک کنید

پاک کردن آرایش چشم یک مرحله مهم برای درمان عفونت چشم در خانه است . لوازم آرایش می تواند غدد چربی زا چشم را مسدود کرده و باعث تحریک و حتی التهاب شود . بنابراین حتما قبل از خواب آرایش خود را کاملا پاک کنید .

شما می توانید از شامپو بچه و یا پاک کننده های آرایشی مخصوص چشم استفاده کنید . مهم تر از همه حتما هر روز لوازم آرایش خود را تمیز کنید . اگر در حال درمان عفونت چشم هستید نباید آرایش کنید .

- حفاظت از چشم ها

اگر احساس خارش داشتید یا ناراحتی چشم شما بدتر شد باید به پزشک مراجعه کنید .

- از سیگار یا سایر محرک ها استفاده نکنید

اگر چشمان شما عفونت می کند ، ممکن است به چیزی در محیط اطراف واکنش نشان دهد . مواد آلرژی زا معمولی شامل دود سیگار ، هوای آلوده به دود و غبار و موی حیوانات خانگی است . بنابراین اگر نمی خواهید شرایط بدتر شود . باید تماس چشم ها با این عوامل را محدود کنید .

پیشگیری از عفونت چشم

با شستن دست‌ها پیش از لمس کردن چشم‌ها یا پلک‌های خود از عفونت‌های چشمی جلوگیری کنید.

کلام آخر

خوشبختانه اغلب عفونت های چشمی بویژه در صورتی که از انتی بیوتیک های مناسب استفاده شود قابل درمان هستند . بسیاری از عفونت های ویروسی خوبخود کنترل میشوند . در عفونت های جدی ویروسی ، استفاده ازقطره های انتی ویروس میتواند راه گشا باشد. بعضی عفونت های ویروسی نیازمند تجویز دقیق قطره های کورتون هستند تا از التهاب ناخواسته مربوط به عفونت جلوگیری شود .
بسته به عامل زمینه ای مسبب عفونت ، چشم پزشک ممکن است انتی بیوتیک های ضد باکتریال یا ضد ویروسی که بصورت خوراکی نیز داده میشوند استفاده کند . اگر علائم شما بدتر شده یا تغییرکرد  فورا به پزشک خود مراجعه نمایید .
قبل از گذاشتن لنز و تماس با پلک و چشمان خود ، حتما دست های خود را بخوبی بشوئید .
اگر در اطراف شما فردی وجود دارد که دچار عفونت چشم شده است حتما از تماس با چشم های وی خودداری نمایید و در صورتی که به هر نحو با او تماسی از نزدیک داشته و یا چشم های او را لمس کرده اید حتما دست های خود را کاملا با اب و صابون بشوئید .

ارائه مقاله "علائم و درمان عفونت چشم" از مجله الکترونیکی دیالنز به شما کمک کرد که با علائم عفونت چشم و راه های درمان عفونت چشم آشنا شوید.

فروشگاه آنلاین دیالنز ، ارائه دهنده انواع لنزهای طبی و رنگی با قیمت مناسب و کیفیت بالا ، آماده خدمت رسانی به همه هموطنان عزیزمان است . شما می توانید جهت اطلاع از قیمت لنز طبی و خرید لنز طبی با مشاورین دیالنز در تماس باشید .

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب