سارا نصری 11 مهر ماه 1398 5,302

عینک خود را چگونه تمیز کنیم

تمیز کردن عینک روزانه، بهترین روش برای نگاه عالی و جلوگیری از خراشیدن لنزها و سایر آسیب های دیگر می باشد.
اما تمیز کردن عینک روش های مختلف درست و غلط دارد.

مراحل تمیز کردن عینک خود

برای تمیز کردن عدسی ها و فریم های عینک خود بدون خطر خراشیدن عدسی ها یا ایجاد آسیب های دیگر، نکات زیر را دنبال کنید. این نکات به شما کمک می کند که عینک آفتابی، عینک ایمنی و عینک اسپرت خود را پاکیزه نگه دارید.

۱- دستان خود را کاملا بشویید و خشک کنید.

قبل از تمیز کردن عینک، ابتدا دست های خود را کامل بشویید تا عاری از کثیفی، آهک، لوسیون و هر چیز دیگری باشد، زیرا این میکروب ها می توانند به عدسی های عینک شما منتقل شوند. برای تمیز کردن دستان خود از صابون بدون لوسیون یا مایع ظرفشویی و حوله تمیز و بدون پرز استفاده کنید.

۲- عینک خود را زیر یک جریان آب شیر ولرم بشویید.

این کار باعث می شود گرد و غبار و سایر بقایای آن از بین برود، که می تواند در هنگام تمیز کردن آنها از خراشیدن عدسی های عینک شما جلوگیری کند. از آب داغ که می تواند به برخی از پوشش های عدسی عینک آسیب برساند، جلوگیری کنید.

۳- یک قطره کوچک از مایع ظرفشویی بدون لوسیون را به جفت عدسی های عینک بمالید.

بیشتر مایعات ظرفشویی بسیار غلیظ هستند، بنابراین فقط از مقدار کمی استفاده کنید. یا به جای آن یک قطره یا دو قطره را روی نوک انگشتان خود بمالید. فقط از مارک هایی استفاده کنید که شامل لوسیون نباشند.

۴- هر دو عدسی و تمام قسمت های قاب را به مدت چند ثانیه به آرامی مالش دهید.

اطمینان حاصل کنید که هر قسمت، از جمله پدهای بینی و انتهای معابد را که در پشت گوش قرار میگیرد و محلی را که لبه عدسی ها با قاب اتصال دارند، تمیز کنید. گرد و غبار، روغن های پوستی و… معمولا در این قسمت جمع می شوند.

۵- هر دو عدسی و قاب را کاملا بشویید

عدم از بین بردن همه آثار صابون، باعث می شود که عدسی ها در هنگام خشک شدن، لکه دار شوند.

۶- عینک ها را به آرامی تکان دهید تا بیشتر آب عدسی ها از بین بروند.

برای اطمینان از تمیز بودن، عدسی ها را کاملا بررسی کنید.

۷- عدسی ها و قاب را با دقت، تمیز و بدون حوله پرزدار خشک کنید.

از یک حوله ظرف استفاده کنید که با نرم کننده پارچه یا ورق خشک کن، شسته نشده باشد زیرا این مواد می تواند عدسی ها را لکه دار کند. یک حوله نخی که برای تمیز کردن ظروف از آن استفاده می شود، انتخاب خوبی است. حتما حوله کاملا تمیز باشد. خاک و یا بقایای گرفتگی در یک حوله می تواند عدسی های شما را خراش دهند. همچنین حوله های روغنی یا روغن پوستی آغشته شده می تواند عدسی های عینک شما را چرب و آلوده کند.

۸- دوباره عدسی ها را بررسی کنید.

اگر هیچ گونه لکه باقی نمانده است، آنها را با یک پارچه میکرو فیبر تمیز، پاک کنید. این پارچه بدون پرز در اکثر مغازه های نوری و یا فروشگاه های عکاسی در دسترس هستند.

برای تمیز کردن عدسی عینک خود هنگامی که وسایل فوق را در دسترس ندارید، دستمال مرطوب تمیز کننده عدسی های یکبار مصرف را با بسته بندی جداگانه امتحان کنید. آنها بطور خاص برای استفاده در عدسی های عینک ساخته شده است.

آنچه که برای تمیز کردن عینک خود نباید استفاده کنید

پاک کننده های عینک و پارچه های مخصوص عینک

پاک کننده های عدسی عینک اسپری، در جایی که عینک خود را خریداری می کنید یا در فروشگاه دارویی یا فروشگاه های محلی خود، موجود هستند. در صورت مسافرت یا نداشتن صابون ظرفشویی و آب، پاک کننده های مخصوص عینک مفید می باشند.

اگر عدسی های شما دارای پوشش ضد انعکاس (AR) هستند، اطمینان حاصل کنید که تمیز کننده عینک شما برای استفاده در عدسی های ضد انعکاس تأیید شده باشد.

نحوه پاک کردن خراش ها از عینک

متأسفانه هیچ درمانی جادویی برای عدسی های خراشیده وجود ندارد. خراشها علاوه بر بازتاب نور و تداخل در بینایی، می توانند در مقاومت در برابر عدسی ها تأثیر بگذارند. برای بینایی و ایمنی بهینه، بهترین کار در صورت مشاهده خراش های قابل توجه، خرید عدسی های جدید است. هنگام خرید عدسی های عینک، عدسی هایی را انتخاب کنید که دارای یک پوشش مقاوم در برابر خراش هستند و از پزشک خود سؤال کنید که آیا خرید شما دارای ضمانت ضد خش است یا خیر.

چه موقع باید عینک خود را به صورت حرفه ای تمیز کنید

اگر عدسی های شما از نظر ظاهری مطلوب هستند اما پدهای بینی یا سایر اجزای قاب برای تمیز کردن غیرممکن شده اند، به پزشک چشم خود یا شخصی که عینک را به شما فروخته است مراجعه کنید.

از یک جا عینکی استفاده کنید.

اگر نتوانید آنها را در جایی امن نگهداری کنید، عدسی های عینک به راحتی خراشیده می شوند. این شامل زمانی است که آنها را در هنگام خواب در جای نامناسبی می گذارید.
همیشه عینک خود را در یک فضای تمیز نگه دارید و هرگز آنها را روی یک میز یا پیشخوان با عدسی های رو به پایین قرار ندهید.

شیشه ها برای همیشه مقاوم نیستند

تمام عدسی های عینک به دلیل استفاده عادی و قرار گرفتن در معرض محیط، به مرور زمان چند خراش بدست می آورند و گاهی اوقات از بین می روند. عدسی های عینک ضد خش نیستند.

در نهایت، رعایت نکات فوق بهترین راه برای تمیز کردن و جلوگیری از خراشیدن عینک شما تا حد امکان است.
اگر عدسی های عینک شما به شدت خراشیده شده اند و نسخه عینک شما به پایان تاریخ خود رسیده است، یا شما عینکی جدید را می خواهید، بایستی به پزشک چشم خود مراجعه کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب