سارا نصری 07 شهریور ماه 1398 1,445

فواید طلایی اسید امگا۳ برای چشم

شاید باور اینکه چربی برای سلامت چشم و دیگر اعضای بدن ضروری است، دشوار باشد، اما کاملا این فرضیه مهم است. بدون چربی، بدن ما نمی تواند به درستی فعالیت کند و بدون وجود انواع چربی های مفید در رژیم غذایی، سلامتی چشم ما ممکن است به خطر بیافتد.

چنان چه انتخاب یک رژیم غذایی سالم، که شامل غذاهای متنوع به همراه اسیدهای چرب فراوان امگا۳ و میزان محدود مصرف اسیدهای امگا۶ مضر به طور چشمگیر باشد، می تواند شانس شما را در طول عمر، برای بینایی خوب و سلامتی پر جنب و جوش افزایش دهد.

اسید های چرب، مواد مغذی مهمی هستند که برای تولید و عملکرد طبیعی سلول ها، ماهیچه ها، اعصاب و اندام بدن بسیار ضروری است. همچنین این اسیدها برای تولید ترکیبات هورمون مانند، لازم است که به تنظیم فشار خون، ضربان قلب و لخته شدن خون کمک می کنند.

برخی از اسیدهای چرب که به نام (اسیدهای چرب ضروری) نامیده می شود، برای رژیم غذایی مهم بوده، زیرا بدن ما قادر به تولید آنها نیست و برای سالم ماندن، باید این اسیدهای چرب را از غذای خود تغذیه کنیم.

دو نوع مکمل غذایی به نام اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ وجود دارد و تحقیقات نشان داده که اسیدهای چرب امگا۳، به ویژه، می توانند از سلامت چشم بهره مند شوند. اسیدهای امگا۳ شامل دوکوزاهگزانوئیک (DHA)، اسید ایکوزاپنتانوییک (EPA) و اسید آلفا لینولنیک (ALA) می باشد.

دوکوزاهگزانوئیک (DHA):

این اسید در ماهی های آب سرد مانند ماهی آزاد، ساردین و ماهی توناپاتون یافته شده و برای تکامل مغز و بینایی قابل استفاده می باشد.

اسید ایکوزاپنتانوییک (EPA):

این اسید در ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد، شاه ماهی، ماهی خال مخالی، ماهی کاد و ساردین ها می باشد اما قابل ذکر است که آنها مصرف کننده هستند و ماهی عموما اسید ایکوزاپنتانوییک تولید نمی کند اما از جلبک، تغذیه خود را به دست می آورد.

اسید آلفا لینولنیک (ALA):

این اسید در میزان بالا در دانه ها و روغن دانه ها مانند روغن دانه کتان، دانه های کدو تنبل، دانه های کنجد، روغن سویا،روغن کانولا، گردو و روغن گردو یافت می شود.

مزایای استفاده اسید امگا۳ برای چشم بزرگسالان

تحقیقات نشان داده که اسیدهای چرب امگا۳ ممکن است به محافظت از چشم بزرگسالان در برابر ماکولا و سندرم خشکی چشم و همچنین به تخلیه مناسب مایعات داخل چشمی کمک کنند و خطر ابتلا به فشار خون زیاد چشم و گلوکوم را کاهش دهد.

برای داشتن یک رژیم غذای مفید و سلامتی بالقوه بهتر چشم، این تغییرات شگفت انگیز را امتحان کنید:

روغنهای پخت و پز که از نظر اسیدهای چرب امگا۶ زیاد هستند را با روغن زیتون جایگزین کنید، که دارای اسیدهای چرب امگا۶ به میزان قابل توجهی پایین است.

از مواد مغذی ماهی، میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنید.

از روغن های هیدروژنه که در غذاهای میان وعده بسیار وجود دارد و همچنین مارگارین خودداری کنید.

از غذاهای سرخ شده و غذاهای حاوی چربی های ترانس پرهیز کنید.

مصرف گوشت قرمز خود را کنترل و محدود کنید

در پایان، یک نظرسنجی از محققان، نشان داد که علائم خشکی چشم، پس از مداخله رژیم غذایی با اسیدهای چرب امگا۳ کاهش یافته و استفاده از مکمل های امگا۳ باعث کاهش تبخیر غیر طبیعی اشک می شود. همچنین این مکمل، تراکم سلول های اجدادی را در سطح چشم افزایش داده و موادی را ترشح می کنند که در هنگام پلک زدن چشم چربی خود را حفظ می کند و باعث جلوگیری از پارگی و کاهش خشکی چشم می شود.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب