سارا نصری 11 شهریور ماه 1398 2,732

قرنیه چیست؟

قرنیه در حقیقت دریچه شفافی است که نور از آن عبور کرده به شبکیه می رسد. قسمت جلوی آن تحدب زیادی دارد، به طوریکه شعاع های نورانی را همگرا کرده وارد عدسی می کند.

آناتومی قرنیه

قرنیه دارای پنج لایه است

۱- اپی تلیوم

در سطح قرار دارد، دارای چند لایه سلولی است و پیوسته از زیر رشد می کند و متقابلا سلولهای فرسوده و قدیمی از سطح جدا می شوند. اپی تلیوم از پرده بومن که در زیرش قرار دارد به آسانی جدا می شود. رشد اپی تلیوم خیلی سریع است، به طوریکه اگر تمام اپی تلیوم از قرنیه جدا شود در مدت ۲۴-۴۸ ساعت مجددا درست می شود.

۲- پرده بومن

مهمترین قسمت قرنیه است، فقط به صورت یک کندانساسیون بر سطح استرومای قرنیه است و بنابراین یک پرده واقعی نیست. اگر در اثر تروما یا عفونت پاره شود ترمیم نمی شود و اسکار دائمی به صورت لکوم یا نبول بر روی قرنیه به جا می ماند.
در صورتی که یک اسکار جزئی در مرکز قرنیه جلو مردمک قرار میگیرد موجب زوال شدید بینایی می شود، زیرا این قسمت از قرنیه مهمترین قسمت آن از جهت بینایی محسوب می شود. در اثر وجود یک اسکار کوچک و تغییر شکل جزئی در قرنیه انکسار شعاع های نورانی مختل شده، به عمل بینایی لطمه وارد می شود. بنابراین باید سعی شود با معالجات صحیح و فوری از انتشار عفونت های اپی تلیوم به پرده بومن جلوگیری شود.

۳- استروما

استروما بزرگترین قسمت قرنیه را تشکیل می دهد و فیبرهای کلاژن تشکیل دهنده آن در جهات منظم کشیده شده اند.هر عاملی مثل ادم قرنیه که نظم و ترتیب این فیبرها را به هم بزند موجب زوال شدید بینایی خواهد شد. هر گونه صدمه وارد به استرومای قرنیه موجب میشود اسکار متراکمی که نور را از خود عبور نمی دهد جانشین فیبرهای منظم گردد. رگهای خونی هم ممکن است از اطراف قرنیه به منطقه اسکار وارد شوند.

۴- پرده دسمه

این پرده الاستیک، آندو تلیوم ظریف قرنیه را از استروما جدا می کند. در زخمها و عفونت های قرنیه پرده دسمه آخرین لایه قرنیه است که خراب می شود اما به سرعت ترمیم می شود. بر اثر دارا بودن قابلیت کشش و فشار داخل چشم که به پشت این پرده وارد می شود به جلو برآمده شده و گاهی دسما توسل به وجود می آید.

۵- آندوتلیوم

آندوتلیوم لایه نازکی است که فقط از یک ردیف سلول درست شده و سطح داخلی قرنیه را می پوشاند. هیچ لایه سلولی دیگری در چشم به غیر از سلولهای مخروطی و استوانه ای شبکیه به اندازه این لایه اهمیت ندارد، زیرا اگر آندوتلیوم بیرون آورده شود یا آسیبی به آن وارد شود در این صورت قرنیه ادم پیدا میکند، در نتیجه بینایی روشن و واضح امکان پذیر نخواهد بود. در صورتی که به سلول های آندوتلیوم آسیبی برسد، قابلیت ترمیم ندارد، اما سلولهای آندویتال مجاور ممکن است با یک عمل لغزشی قسمت از بین رفته را بپوشانند.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب