سارا نصری 17 شهریور ماه 1398 7,888

لنز تماسی اسکلرال

در گذشته به ما گفته شده که به دلیل نامنظم بودن قرنیه یا مشکلات دیگر چشمی نمی توانیم از لنزهای تماسی استفاده کنیم، حال میخواهیم در اینجا به شما بگوییم که انواع لنزهای تماسی وجود دارد که می تواند مشکلات چشمی را بر طرف کند و در مورد لنزهای اسکلرال بیشتر بدانید.

لنزهای تماسی اسکلرال، دارای نفوذ پذیری گاز با قطر بزرگ هستند که به طور خاص برای طاق کردن تمام سطح قرنیه و استراحت در سفیدی چشم، طراحی شده اند. با انجام این کار، لنزهای اسکلر به طور عملکردی قرنیه نامنظم را با یک سطح نوری کاملاً صاف جایگزین می کنند تا مشکلات بینایی ناشی از کراتوکونوس (قوز قرنیه) و سایر بی نظمی های قرنیه را درمان کنند.
همچنین فضای بین قرنیه و سطح پشتی یک لنز اسکلر به عنوان یک مخزن روان عمل می کند تا راحتی افراد با خشکی شدید چشم را که نمی توانند تحمل سایش لنزهای تماسی را داشته باشند ، عمل کند.

انواع لنز تماسی اسکلرال

لنزهای تماسی اسکلر به طور قابل توجهی بزرگتر از لنزهای تماسی با نفوذپذیر گاز معمولی (GP) هستند و قطری برابر یا بیشتر از لنزهای تماسی نرم دارند. کوچکترین اسکلرها تقریباً ۱۴٫۵ میلی متر قطر دارند و بزرگترین آنها تا ۲۴ میلی متر می رسد.

لنزهای GP، با قطر بزرگ و نیمه اسکلرال با قطر بزرگ روی اسکلرال و طاق روی قرنیه نادرست فرد مبتلا به کراتوکونوس قرار دارند.
لنزهایی که ۱۸ میلی متر یا کوچکتر هستند، به عنوان مینی اسکلرال طبقه بندی می شوند.
لنزهای اسکلرال متوسط، قرنیه انسان تقریباً ۱۱٫۸ میلیمتر قطر دارد، بنابراین حتی کوچکترین لنزهای تماسی اسکلر برای پوشاندن کل سطح قرنیه نیز طراحی شده اند.
لنزهای تماسی کوچکتر اسکلر و مینی اسکلر می توانند ساده تر باشند، هزینه کمتری داشته باشند و به محصولات مراقبت کمتری نیاز داشته باشند.
دسته دیگری از لنزهای قابل نفوذ بنزینی، شکاف اندازه بین لنزهای GP معمولی و مینی اسکلرها را ایجاد می کند. این لنزها که به آنها لنزهای قرنیه اسکلرال گفته می شود، به طور کلی قطر تقریبی ۱۳ تا ۱۵ میلی متر دارند.

لنزهای تماسی Corneo-scleral

اغلب برای افرادی که برای راحتی بیشتر به لنزهای GP بزرگتر از حد معمول نیاز دارند ، انتخاب مناسبی است. از آنها همچنین برای درمان آستیگماتیسم که عمل لازیک یا جراحی انکساری قرنیه انجام می دهند، استفاده می شود.

لنزهای تماسی Scleral For Keratoconus

بسیاری از اپتومتریست ها و چشم پزشکان لنزهای تماسی اسکلر را برای انواع چشم های سخت از جمله چشم هایی که دارای کراتوکونوس (قوز قرنیه) هستند توصیه می کنند. در موارد ابتلا به کراتوکونوس اولیه، ممکن است از لنزهای استاندارد GP استفاده شود. اما اگر لنز به درستی روی چشم قرار نگیرد یا بیش از حد با پلک زدن حرکت کند و باعث ناراحتی شود ، ممکن است یک لنز اسکلر با قطر بزرگتر مشکل را برطرف کند. از آنجا که لنزهای اسکلر به گونه ای طراحی شده اند که سطح قرنیه را خنثی کنند و روی سطح کمتری از حساس بودن پوسته قرار بگیرند، این لنزها معمولاً برای فرد مبتلا به کراتوکونوس راحت تر هستند.

لنزهای تماسی اسکلر برای سایر مشکلات چشم

علاوه بر کراتوکونوس، می توان از لنزهای تماسی اسکلر برای چشم هایی که تحت عمل پیوند قرنیه قرار دارند و برای افرادی که دارای خشکی شدید ناشی از شرایطی مانند سندرم سوژرن ، بیماری گرافت در مقابل میزبان (GVHD) و سندرم استیونز-جانسون هستند استفاده کرد.
پیشرفت در فن آوری طراحی لنزها به تولید کنندگان این امکان را می دهد تا لنزهای اسكلر را طوری طراحی كنند كه بتوانند بیماری های بیشتری را نسبت به گذشته درمان كنند، از جمله اسكلرهای bifocal برای درمان پیرچشمی مناسب است.

لنزهای تماسی دارای جلوه های ویژه

گاهی اوقات اصطلاح “لنزهای اسکلر” نیز برای توصیف لنزهای تماسی با جلوه ویژه استفاده می شود که به طور چشمگیری ظاهر چشمان مشتری را تغییر می دهد.

با این حال، این لنزهای تماسی، که به آن لنزهای تماشایی تئاتری، کنتاکت های هالووین یا لنزهای گوتیک نیز گفته می شود، معمولاً لنزهای نرم هستند که شباهت کمی به لنزهای تماسی با نفوذپذیری گاز اسکلر دارند. به غیر از قطر بزرگ آنها، برای پوشش کامل قرنیه استفاده می شود و همچنین، لنزهای تماسی تئاتر نرم، معمولاً فقط برای اهداف آرایشی طراحی می شوند و نه برای درمان بینایی.

هزینه لنز تماسی Scleral

لنزهای تماسی اسکلر برای هر فرد مصرف کننده، سفارشی ساخته می شود، بنابراین تولیدکنندگان لنزهای تماسی اسکلرال نیاز به تخصص و زمان بیشتری نسبت به لنزهای تماسی نرمال استاندارد یا GP دارند.
به همین دلیل، لنزهای تماسی اسکلر می توانند به مراتب بیشتر از لنزهای تماسی استاندارد هزینه کنند. در واقع، لنزهای تماسی اسکلرال غیر معمولی نیست که سه یا چهار برابر بیشتر هزینه کند. در مواردی که به یک لنز اسکلر پیچیده و بسیار سفارشی نیاز دارید، هزینه آن می تواند به اندازه ۴۰۰۰ دلار برای هر چشم یا بیشتر باشد.
همچنین، برخی از متخصصین مراقبت از چشم، گزینه های تأمین مالی برای لنزهای تماسی اسکلرال را ارائه می دهند.

***برای تهیه انواع لنز طبی یا رنگی می تونید با کارشناسان دیالنز مشورت کنید

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب