سارا نصری 18 شهریور ماه 1398 1,863

لنز تماسی هارد

لنزهای تماسی هارد یک نوع لنز سفت و سخت با نفوذپذیری گاز هستند که از پلاستیک با دوام ساخته شده اند و اکسیژن را از خود عبور میدهد. این لنزهای تماسی همچنین به لنزهای GP، لنزهای نفوذپذیر با گاز سفت، لنزهای RGP و لنزهای نفوذپذیر اکسیژن گفته می شوند.تقریبا کلیه لنزهای تماسی از PMMA ساخته شده است، که به آن شیشه های اکریلیک گفته می شود، همچنین با نام های تجاری Plexiglas ، Lucite ، Perspex و دیگر نام ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. PMMA دارای خواص نوری بسیار خوبی است. اما در برابر اکسیژن و سایر گازها، غیر قابل نفوذ است و سطح جلوی چشم برای سالم ماندن به منبع قابل توجهی اکسیژن نیاز دارد.

از آنجا که اکسیژن نمی تواند از طریق لنز تماسی PMMA عبور کند، تنها راه رسیدن این عنصر حیاتی به قرنیه ، اشک برای شستن زیر لنز با هر پلک زدن است. به منظور ایجاد این عمل پمپاژ ناشی از پلک زدن ، لنزهای PMMA می بایست از نظر اندازه نسبتاً کوچک ساخته شوند. همچنین ، باید بین لبه لنز و سطح قرنیه فاصله قابل توجهی ایجاد شود.

لنزهای تماسی نرم

لنزهای نرم و سیلیکون هایدروژل، لنزهای نازک و قابل انعطافی هستند که کل قرنیه و بخش کوچکی از اسکلرا را در بر میگیرد.

لنزهای تماسی با GP قابل نفوذ

لنزهای GP: لنزهای تماسی قابل نفوذ با گاز، لنزهای سفت و سخت هستند که روی لایه ای از اشک شناور می شوند و به طور معمول حدود ۷۵ درصد قرنیه را پوشش می دهند.
همچنین لنزهای GP نسبت به لنزهای نرم از اندازه کوچکتری برخوردار هستند، به این معنی که خطر بیشتری وجود دارد که لنزهای با نفوذ گاز در هنگام ورزش یا سایر فعالیتها از چشم خارج شوند.
لنزهای تماسی با نفوذ پذیری گاز، برای ارتو-K استفاده می شود، لنزهای GP به گونه ای طراحی شده است که در هنگام خواب برای تغییر شکل قرنیه و بهبود بینایی استفاده می شوند.
سرانجام ، لنزهای GP نیاز به مراقبت دارند ، زیرا آنها برای یک سال یا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

چه چیزی لنزهای با نفوذ گاز را متفاوت می کند؟

لنزهای تماسی با نفوذ پذیری گاز در اواخر سال ۱۹۷۰ معرفی شد. آنها در واقع یک فناوری جدیدتر از لنزهای نرم هستند. بیشتر لنزهای GP دارای سیلیکون بوده که باعث می شود انعطاف پذیرتر از PMMA باشند.
از آنجا که لنزهای تماسی با نفوذپذیری بنزینی امکان عبور اکسیژن از درون آنها را فراهم می کنند، لنزهای GP می توانند بزرگتر از لنزهای تماسی سخت PMMA ساخته شوند و لبه های لنزهای GP را می توان به سطح چشم نزدیکتر کرد. این تغییرات طراحی باعث می شود که لنزهای GP سفت و سخت و راحت تر از لنزهای تماسی سخت قدیمی استفاده شوند و همچنین لنزها را هنگام استفاده از ورزش و سایر فعالیت ها با اطمینان بیشتری روی چشم نگه دارید.

سازگاری با لنزهای RGP

چرا همه از لنزهای قابل نفوذ بنزینی استفاده نمی کنند؟
در درجه اول به دلیل اینکه لنزهای نرم راحت تر هستند و لنزهای GP قبل از اینکه راحت باشند به عنوان لنزهای تماسی نرم نیاز به یک دوره سازگاری دارند.
لنزهای RGP همچنین بینایی ، دوام و مقاومت بهتری نسبت به لنزهای تماسی نرم دارند و از آنجا که ماندگاری بیشتری نسبت به لنزهای نرم دارند، در طولانی مدت می توانند کم هزینه تر باشند.

مزایای لنزهای RGP

لنزهای تماسی با نفوذپذیری گاز مزایای برجسته ای نسبت به لنزهای نرم دارند. به دلیل اینکه لنزهای GP از یک ماده پلاستیکی محکم ساخته شده اند که هنگام پلک زدن، شکل خود را حفظ می کنند و تمایل دارند دید واضح تری نسبت به لنزهای نرم ایجاد کند.

لنزهای تماس با GP Excel

اگرچه محبوبیت کمتری نسبت به لنزهای نرم دارند ، اما لنزهای تماسی با نفوذ گاز برای بسیاری از افراد بهترین انتخاب است ، از جمله:

افرادی که بسیار باهوش هستند و مایل هستند دوره ای از سازگاری با سایش لنزهای تماسی را پشت سر بگذارند تا به شدیدترین دید ممکن برسند.
برخی از افراد مبتلا به آستیگماتیسم که لنزهای تماسی نرم برای آنها دید مطلوبی ایجاد نمی کند.
افراد مبتلا به پیرچشمی، زیرا لنزهای GP در نقوش بیشمار و چند وجهی بی نظیر هستند.
لنزهای مختلف دو کانونی برای افراد مختلف به خوبی کار می کند، همچنین ، بسیاری از افراد می دانند که بهترین ترکیب بین نزدیک و از راه دور با bifocals GP بدست می آید.
افرادی که بیماری قوز قرنیه یا همان کراتوکونوس دارند و قرنیه آنها مخروطی شده است.
افرادی که بعد از جراحی انکساری به لنزهای تماسی نیاز دارند

لنزهای تماسی ترکیبی

از آنجایی که راحتی، مانع اصلی محبوبیت بیشتر لنزهای قابل نفوذ است، لنزهای تماسی ترکیبی برای افرادی که تمایل به وضوح دید با لنزهای GP را دارند، یک انتخاب عالی است.

لنزهای ترکیبی SynergEyes Duette

این لنز دارای یک مرکز GP سفت و سخت و برای چشم ها واضح هستند که برای راحتی بیشتر با محوطه بیرونی نرم احاطه شده اند.
لنزهای تماسی ترکیبی دارای یک منطقه نوری است که از ماده لنز با نفوذ پذیری بنزینی ساخته شده است که توسط یک ناحیه اتصالی محیطی، از هایدروژل سیلیکون یا مواد عدسی معمولی هایدروژل تشکیل شده است.
SynergEyes در حال حاضر تنها تولید کننده لنزهای تماس هیبریدی با تأیید FDA (سازمان غذا و داروی امریکا) است که در ایالات متحده به فروش می رسد. این شرکت انواع لنزهای هیبریدی را به فروش می رساند که تحت برندهای Duette ،UltraHealth و SynergEyes می باشد و از جمله لنزهای ترکیبی مترقی و چند منظوره برای درمان پیرچشمی و طرح هایی برای درمان کراتوکونوس (قوز قرنیه) و سایر مشکلات قرنیه است.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب