سارا نصری 22 خرداد ماه 1399 2,140

لنز مناسب برای کامپیوتر و ورزش؟

پاسخ پزشک چشم :

راحتی لنزهای تماسی کاملاً فردی است .ممکن است یک لنز خاص برای شما خوب باشد اما برای شخص دیگری اینگونه نباشد .همه اینها به اندازه، شکل و سلامت چشم شما بستگی دارد، و اینکه چه مدت به استفاده از لنزها و محیط کار خود نیاز دارید.

تعدادی لنز وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید، اگرچه لازم است قبل از هر چیز علت سوزش خود را دریابید. ممکن است تحریک سیستم تهویه مطبوع در مجاورت با لنزها اتفاق بیفتد و یا ممکن است شروع عفونت باشد .توصیه می کنم قبل از هر چیز به پزشک خود مراجعه کنید تا به ریشه نگرانی خود برسید. بسیاری از کاربران رایانه متوجه خشکی چشم و سوزش آن می شوند. یک دلیل معمول برای این امر این است که افراد تمایل دارند در حالی که به صفحه رایانه نگاه می کنند کمتر پلک بزنند.

اگر متوجه خشکی چشم خود شده باشید، میتوانید از لنزهای تماسی که از موادی بنام سیلیکون هایدروژل ساخته شده اند و کمتر باعث علائم خشکی چشم می شوند، استفاده کنید. با این وجود لازم است در مورد این لنزها با پزشک خود صحبت کنید و قبل از تغییر نوع لنز خود متوجه شوید که آیا چشم شما مناسب استفاده طولانی مدت از لنز تماسی هست یا خیر؟

رایانه ها و دید شما: نکاتی برای کاربران لنز تماسی

بسیاری از افراد هر روز زمان خود را ساعت ها با خیره شدن به صفحه رایانه می گذرانند. تایپ کردن، خواندن و مشاهده انواع مختلف رسانه بر روی صفحه روشن برای ساعات طولانی می تواند باعث کرنش چشم شما شود. افرادی که نیاز به تصحیح بینایی دارند و لنزهای تماسی را استفاده می کنند، باید اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهند تا آسیب های بیشتری را در چشمان خود متحمل نشوند.

نکاتی درباره کار با رایانه و استفاده از لنزهای تماسی

هنگام استفاده از لنزهای تماسی، ممکن است در هنگام کار با رایانه متوجه حساسیت چشم خود شوید. خیره شدن به صفحه نمایش در تمام طول روز باعث کاهش میزان پلک زدن شما می شود و منجر به خشکی، سوزش چشم، لکه ی چشم و خستگی میشود. اگر شغل شما نیاز به کار با رایانه دارد، برای رفع ناراحتی این نکات را درنظر بگیرید:

– صندلی خود را تنظیم کنید. نگه داشتن صندلی و صفحه نمایش در سطح مناسب نه تنها به چشم شما کمک می کند، بلکه گردن و پشت شما را در وضعیت راحتی نگه می دارد.

– پلک زدن. ممکن است انجام این کار به نظر احمقانه باشد، اما انجام یک تلاش آگاهانه برای پلک زدن به خشک نشدن لنزهای تماسی کمک می کند.

– به جای دیگر بنگرید. این روش به رفع کرنش و محدود کردن خستگی چشم در طول روز کمک خواهد کرد.

– کاهش تابش خیره کننده. سعی کنید صفحه نمایش خود را از یک فاصله دور نگاه کنید.

– روشنایی پشت صفحه شما می تواند استرس را به چشم شما بیفزاید. به طور مشابه، اگر اتاق خیلی تاریک باشد می تواند باعث ناراحتی شود.

– هیدراته بمانید. مقدار زیادی آب در طول روز بنوشید، این به شما کمک می کند بدن و چشم تان در معرض آبرسانی باشد.

– بهترین راه برای کاهش فشار چشم و خستگی، گرفتن لنزهای تماسی یا عینک مناسب برای رفع نیازهای تصحیح دید شماست. پیشرفت های جدید در لنزهای تماسی می تواند گزینه های محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و ساییدگی های طولانی را متناسب با سبک زندگی شما فراهم کند.

– برای به روزرسانی نسخه خود به پزشک بینایی سنج یا پزشک چشم مراجعه کنید. او می تواند در حفظ لنزهای تماسی مناسب به شما کمک کند تا از سلامت و بهره وری در بینایی برخوردار باشید.

(نکاتی درباره انتخاب لنزهای تماسی برای کاربران رایانه)

– رطوبت

به دنبال لنزهای تماسی باشید که برای مرطوب نگه داشتن چشم ها طراحی شده اند. در حین استفاده از وسایل الکترونیکی، یک فرد معمولا کمتر پلک می زند و پلک زدن کمتر به معنای روانکاری کمتر است و منجر به خشکی و تحریک چشم می شود. استفاده از لنزهای تماسی که رطوبت خود را حفظ می کنند، این مسئله، کمتر مشکل ایجاد می کند. کسانی که هنوز بعد از تعویض لنزهای خود دچار خشکی هستند، بایستی قطره های اشک مصنوعی را در نظر بگیرند و یک تلاش آگاهانه برای دفعات پلک زدن انجام دهند.

– بافت

بعضی از لنزها تا حد امکان صاف هستند. یک لنز نرم و صاف هنگام حرکت در سطح چشم اصطکاک کمتری دارد و همین امر باعث تحریک کمتر خواهد شد. لنزهای صاف برای کاهش احساس خستگی چشم در پایان روز بسیار عالی هستند، که این یک احساس مشترک برای افرادی است که از کامپیوتر استفاده می کنند.

– نفوذ پذیری

یکی از جدیدترین پیشرفت های فن آوری لنزهای تماسی استفاده از لنزهای هایدروژل سیلیکون است. این ماده جدید به گونهای طراحی شده است که سطح بسیار بالایی از اکسیژن را از طریق لنز برای شما امکان پذیر می کند، هم چنین به احساس تازه نگه داشتن چشم شما کمک می کند.

* مصرف کنندگان عزیز لنزهای تماسی، همانطور که در بالا برایتان توضیح دادیم شما می توانید با در نظر گرفتن این نکات از لنزهای تماسی در برابر کامپیوتر استفاده کنید و از خشکی چشم خود جلوگیری کنید. حال، در قسمت بعد به شما توضیح خواهیم داد که لنزهای تماسی مناسب ورزش هستند یا خیر؟ پس با ما همراه باشید.

لنزهای تماسی مناسب برای ورزش؟

لنزهای تماسی عملکرد ورزشی را از جهات مختلفی، از جمله ارائه دید وسیع تری نسبت به عینک، بهبود می بخشند.

بیش از نیمی از بزرگسالان دارای مشکلات بینایی مانند نزدیک بینی، دور بینی یا آستیگماتیسم هستند و به لنزهای طبی احتیاج دارند. بسیاری از ورزشکارانی که در این دسته قرار می گیرند به دلیل مزیت رقابتی که می توانند ارائه دهند لنزهای تماسی را انتخاب می کنند.

(مزایای استفاده از لنزهای تماسی برای ورزش)

در مقایسه با عینک، لنزهای تماسی چندین مزیت را برای تقویت دید شما در مسابقات ورزشی ارائه می دهند:

_ بینایی بهتر محیطی

اگر چه عینک های ورزشی با عدسی های بزرگ ساخته می شوند، اما بیشتر عینک های نمره دار، دارای عدسی های کوچک، نسبتاً مسطح و قاب های کوچک هستند که این امر به طور قابل توجهی دید محیطی را برای بسیاری از ورزش ها محدود می کند.

_ میدان دید بدون مانع

همچنین لنزهای تماسی زمینه دید وسیع و بدون مانع را فراهم می کنند، زیرا هر چیزی را که می بینید مسدود یا تحریف نمی کند. شما می توانید بیشتر محیط اطراف خود را مشاهده کرده و نسبت به اشیاء موجود در مقابل شما و سایر بازیکنان اطراف خود سریعتر واکنش نشان دهید.

_ احتمال مه گرفتگی یا پراکنده شدن کمتر است

برخلاف عینک، لنزهای تماسی در هنگام سرما، مه و بخار را به دلیل وجود رطوبت، به خود نمیگیرند و دید واضحی برای شما ایجاد می کنند.

-احتمال آسیب دیدگی کمتر است

در صورت ضربات سخت، عینک ممکن است شکسته شود و باعث آسیب دیدگی چشم شود، اما لنزهای تماسی اینگونه نیستند.

_ دید پایدار

هنگامی که ازعینک استفاده می کنید، فریم با هر قدم، کمی روی صورت شما حرکت می کند و می توانید هنگام دویدن دچار اختلال در بینایی با عینک شوید. با استفاده از لنزهای تماسی، نیازی به این نگرانی ها نیست.

_ سازگاری بهتر با تجهیزات ایمنی

برای ورزش هایی که به سر یا محافظ عینک نیاز دارند، لنزهای تماسی در مناسب بودن یا راحتی این وسایل ایمنی دخالتی ندارند.

(لنزهای تماسی رنگی خاص و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش)

برای کاهش درخشش و بهبود کنتراست در هنگام ورزش، ممکن است بخواهید لنزهای تماسی نرم رنگی را در نظر بگیرید. این لنزها به صورت انتخابی پرتوهای نور را فیلتر می کنند تا به راحتی بینایی بیشتری بدست آورید و به شما کمک می کنند سریعتر در مقابل اشیاء (مانند توپ بیس بال یا توپ فوتبال) واکنش نشان دهید.

بهترین راه برای تعیین اینکه آیا لنزهای تماسی با رنگ سفارشی باعث افزایش و بهبود عملکرد ورزشی شما می شوند مراجعه به یک متخصص چشم است. از آنجا که این لنزها یک محصول خاص هستند، ممکن است بسیاری از فروشگاه های نوری و روش های مراقبت از چشم عمومی آنها را عرضه نکنند.

کدام گزینه برای شما مناسب است؟ از یک متخصص بپرسید.

به دلیل افزایش آگاهی عمومی، از نیاز به ایمنی چشم و تمایل افراد در هر سنی برای داشتن راحتی در حین انجام فعالیت های ورزشی و اوقات فراغت، امروزه افراد گزینه های بیشتری غیر از عینک های ورزشی محافظ را برای خود درنظر میگیرند.

در نهایت برای اطلاع از بهترین راه حل انتخاب نوع لنز تماسی، به یک متخصص بینایی مراجعه کنید یا می توانید برای راحتی بهتر با تیم کارشناسان لنزهای تماسی دیالنز صحبت کنید و اطلاعات کامل و جامعی را به دست آورید تا انتخابی ایده آل داشته باشید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب