سارا نصری 13 بهمن ماه 1398 618

لنزهای تماسی با چاپ LED داخلی

در چند سال گذشته، بحث های زیادی در دنیای فناوری لنزهای تماسی مطرح شده است. بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده اند که فناوری لنزهای تماسی، گام منطقی بعدی در پیشرفت فناوری است. قبلاً غول های فناوری مانند گوگل و اپل شروع به توسعه فناوری لنزهای تماسی برای مصرف کنندگان کرده اند.

به عنوان مثال، اپل به تازگی اپل واچ را منتشر کرده است که یک ساعت هوشمند پیشرفته است که به آیفون شخص متصل می شود و به آنها امکان می دهد بدون نیاز به تلفن خود از جیب یا کیف خود، به راحتی متن را ارسال و از برنامه ها استفاده کنند.

از طرف دیگر، گوگل نمونه ای از صفحه نمایش نوری با سر را که معمولاً از آن به عنوان عینک های هوشمند به نام Google Glass یاد می شود منتشر کرده بود.

این عینک های هوشمند برای نمایش اطلاعات روی عدسی به روشی که شبیه به صفحه نمایش تلفن های هوشمند است، طراحی شده اند. در حالی که نمونه اولیه Google Glass فقط برای مدت کوتاهی در دسترس عموم قرار گرفت، که در ژانویه سال ۲۰۱۵ به پایان رسید، گوگل اظهار داشته است که همچنان متعهد به توسعه فن آوری صفحه نمایش نوری با سر است.

فراتر از عینک های هوشمند

در حالی که بسیاری از دنیای فناوری هنوز منتظر انتشار موفقیت آمیز عینک های هوشمند به جریان اصلی هستند، برخی در حال حاضر در حال شروع به فکر کردن در مورد آینده فراتر از عینک های هوشمند هستند. محققان دانشگاه واشنگتن در ساخت لنز تماسی با نمایشگر LED داخلی، قدم هایی را برای آینده برداشته اند.

در حال حاضر، فقط می تواند یک پیکسل اطلاعات را نمایش دهد. با این حال، محققان بر این باورند که در نهایت می توان این فناوری را تولید کرد تا اطلاعات کافی را نشان دهد تا قابل مقایسه با نمایشگرهای نوری سر مانند Google Glass باشد.

در تئوری، طراحی یک لنز تماسی با امکان نمایش اطلاعات دشوار نیست. بخش دشوار در واقع ساخت قطعات بسیار کوچک و قرار دادن آنها در دیسک پلیمر مینیاتوری است. در حقیقت، تا زمانی که چاپگر LED 3D کوانتومی LED ایجاد نشود، محققان غیرممکن است که یک لنز تماسی با LED داخلی بسازند.

مواد لنز چاپ ۳D

گروه تحقیقاتی McAlpine، دانشگاه پرینستون، به سرپرستی مایکل مک آلپین، چاپگر سه بعدی را تولید کرد که قادر به ساخت LED یا QLED های ۳D کوانتومی است. آنها بسیار نازک، انعطاف پذیر و شفاف هستند و آنها را به عنوان ماده ایده آل برای لنزهای تماسی هوشمند تبدیل می کند.

محققان دانشگاه واشنگتن از این پرینتر استفاده کردند تا با چاپ لایه های مختلف مواد تعامل، اولین لنز تماسی با نمایشگر LED داخلی را تهیه کنند. ابتدا، لایه گسیل کننده شامل نقاط کوانتومی است. آنها بین لایه ای قرار می گیرند که الکترون ها را اهدا می کنند و لایه ای که الکترون ها را می پذیرند.

حرکت الکترون ها باعث می شود که نقاط کوانتومی تابش فوتون های نور را در طول موج مشخصی انجام دهند و به پوشنده این امکان را می دهد تا نمایش رنگ ها و تصاویر را ببیند. از آنجا که این نیاز به برق دارد، یک آنتن بی سیم در لنز تعبیه شده است.

همچنین یک مدار مجتمع وجود دارد که فقط یک هزارم موی انسان ضخیم است که در داخل لنز قرار می گیرد تا انرژی را ذخیره کند. در نهایت انرژی به یک تراشه حاوی یک LED واحد منتقل می شود.

محققان، که یافته های خود را در ژورنال میکرومکانیک و میکرو مهندسی منتشر کردند، معتقدند که این فناوری برای بهبود نمایش سایر دستگاه های کوچک دیگر استفاده خواهد شد. مطمئناً این یافته ها نشان می دهد که آینده فناوری لنزهای تماسی در راه است.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب