سارا نصری 13 بهمن ماه 1398 754

لنزهای تماسی منقضی شده

لنزهای تماسی مانند داروهای بدون نسخه و داروهای نسخه دار، دارای تاریخ انقضا هستند، معمولاً تاریخ تولید لنزها یک تا سه سال است. اگر لنزهای تماسی استفاده می کنید، مهم است که لنزها و محلول لنزهای تماسی را به محض اتمام تاریخ انقضا بیرون بریزید، زیرا مراقبت نادرست از لنزها و محلول ها می تواند خطر عفونت چشم، زخم قرنیه و سایر شرایط خطرناک چشم را افزایش دهد.

اگرچه لنزهای تماسی نرم در محفظه ای مهر و موم شده می شوند، اما ممکن است این مهر و موم با گذشت زمان به خطر بیفتد، احتمالاً منجر به آلودگی محلول نمکی و لنزهای داخل آن می شود. لنزهای تماسی نرم دستگاههای پزشکی هستند که قبل از فروش به پزشکان چشم و مصرف کنندگان باید در ظروف بسته بندی شده بصورت استریل شده و بسته بندی شوند. از آنجا که چشم را لمس می کنند، در صورت آلوده بودن، ممکن است به چشم آسیب رسانند.

طبق گفته Bausch & Lomb، یکی از بزرگترین تولید کنندگان لنزهای تماسی در جهان، تاریخ انقضا در لنزهای تماسی، مدت زمان ماندگاری محصول را از زمان تولید آن نشان می دهد. اگر از لنزهای تماسی منقضی شده استفاده می کنید، امنیت و اثربخشی آنها تضمین نمی شود.
بنابراین، پزشکان توصیه نمی کنند که از هر لنز تماسی تاریخ گذشته استفاده کنید. در حقیقت، برخی حتی یک یا دو هفته قبل از تاریخ موعد چاپ شده، لنزهای تماسی را دور انداخته اند.

درک منظور تاریخ انقضا

امروزه بیشتر لنزهای تماسی نرم به صورت جداگانه در ظروف کوچک “بسته مسطح” بسته بندی می شوند. به طور معمول با روکش فویل بسته شده، ظروف پر شده از نمک بدون مواد نگهدارنده و یک ماده خیس کننده هستند، بنابراین تا زمان باز شدن بسته و لنزها در آن کاملاً آبرسانی می شوند. روی جلد فویل، معمولاً اطلاعات زیر را پیدا خواهید کرد:

تاریخ انقضا لنزهای تماسی معمولاً به عنوان yyy/mm ذکر شده است. به عنوان مثال، اگر ۲۰۱۷-۰۸ را می بینید، لنزهای تماسی شما تا آگوست ۲۰۱۷ قابل استفاده هستند. در بعضی موارد، شماره ها معکوس شده و به عنوان ۲/۲۰۱۷ ذکر شده اند. هنگام مراجعه به لنزهای تماسی و تاریخ انقضا، لنزهای تماسی که در آخرین روز از ماه ذکر شده، خوب هستند.

خطر بالقوه ابتلا به عفونت، نه تنها برای لنزهای تماسی که باز نشده است، بلکه برای افراد نیز در حال استفاده است. اگر از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده نمی کنید، باید در برنامه هفتگی، دو هفته ای یا ماهانه قرار بگیرید.

اگرچه ممکن است ادامه استفاده از لنزهای تماسی خود از چهارچوب زمانی توصیه شده، وسوسه انگیز باشد، اما انجام این کار تنها احتمال ایجاد مواد تحریک کننده مضر بر روی لنزهای شما را افزایش می دهد، حتی با یک محلول تمیزکننده و ضد عفونی کننده دقیق.

بنابراین، حتی اگر لنزهای تماسی شما راحت هستند، شما هنوز هم باید برنامه جایگزینی را که توسط پزشک چشم توصیه می شود، دنبال کنید و در زمان مناسب لنزهای تماسی خود را جایگزین کنید.

بسته بندی لنزهای تماسی با نفوذ گاز

برخلاف لنزهای تماسی نرم، لنزهای تماسی با نفوذپذیر از گاز سفت و سخت از تولید کننده به پزشک چشم ارسال می شوند. همچنین، لنزهای نفوذ پذیر (GP) ساخته شده به سفارش و با استفاده از فرایند تراش به شکل چشم و تجویز کننده چشم تنظیم می شوند.

به همین دلایل، خطری مبنی بر آلودگی لنزهای GP در یک محفظه پر از مایعات برای مدت طولانی وجود ندارد. بنابراین، لنزهای تماسی نفوذ پذیر به طور معمول به تاریخ انقضا احتیاج ندارند

تاریخ انقضا نسخه لنزهای تماسی

تاریخ انقضاء در مورد نسخه لنزهای تماسی شما آخرین تاریخی است که پزشک چشم شما به شما اجازه خریدن لنزهای تماسی جدید با نسخه را داده است.

نسخه های لنزهای تماسی به طور کلی طی یک سال منقضی می شوند. به این دلیل است که اگر لنزهای تماسی استفاده می کنید، باید سالانه معاینه چشم انجام دهید تا مطمئن شوید چشمان شما سالم است و خطای انکسار شما بدون تغییر است.

لنزهای من منقضی شده اند چیکار کنم؟

اگر لنزهای تماسی شما منقضی شده اند، ممکن است بتوانید آنها را برای لنزهای جایگزین تعویض کنید. به سادگی با ارائه دهنده مراقبت های اولیه چشم خود تماس بگیرید و ببینید آیا این چیزی است که می تواند از شما مراقبت کند.

اگر از آخرین معاینه چشم شما بیش از یک سال نباشد، ارائه دهنده مراقبت چشم شما احتمالاً اصرار دارد که قبل از خرید لنزهای تماسی جدید، معاینه و لنز تماسی داشته باشید. اگر یک ویال لنز تماسی غیرقابل استفاده را باز کردید و محلول آن تبخیر شد، لنزهای تماسی را دور بریزید و یک ویال جدید باز کنید.

در نهایت، مصرف کنندگان لنزهای تماسی، پیش از خرید لنزهای تماسی، ابتدا به تاریخ انقضا و مدت استفاده آن توجه کنید. از فرشنده ای که لنز تماسی را به شما میفروشد تاریخ آن را سوال کنید تا خطری چشمان شما را تهدید نکند و با لنزهای تماسیتان دید بسیار واضح و شفافی داشته باشید. برای اطلاعات دقیق تر، می توانید با کارشناسان لنز تماسی دیالنز تماس حاصل فرمایید و از لنزهای تماسی بیشتر بدانید.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب