سارا نصری 30 فروردین ماه 1399 691

لنزهای تماسی میتوانند باعث سردرد شوند؟

مشکلات بینایی اغلب به دلیل خطای انکسار در بینایی شخص است. این در شرایطی است که نور وارد چشم فرد از طریق قرنیه بیرونی چشم و از طریق لنز می شود، روی شبکیه تمرکز نمی کند بلکه قبل یا بعد از شبکیه همگرا می شود.

استفاده کنندگان ممکن است از لنزهای تماسی برای اصلاح آستیگماتیسم استفاده کنند که به دلیل وجود لنز چشم یا قرنیه ناهموار، وضوح بینایی را مختل می کند. در هنگام تمرکز نور بر روی شبکیه، بیماران می توانند از لنزهای تماسی برای بهبود نزدیک بینی یا دوربینی استفاده کنند.

برخی از بیماران ممکن است از لنزهای bifocal یا multifocal نیز استفاده کنند تا هم نزدیک بینی و دوربینی را اصلاح کنند. گاهی اوقات برخی افراد برای اهداف تزئینی از لنزهای تماسی رنگی، آرایشی نیز استفاده می کنند.

چرا هنگام استفاده از لنزهای تماسی سردرد رخ می دهد؟

خطاهای انکسار می تواند باعث علائم مختلفی از قبیل دید مضاعف، فشار چشم و زوزه زدن شود. این افراد همچنین در صورت استفاده از نسخه اشتباه، می توانند عاملی برای سردرد باشند. یکی دیگر از عواملی که باعث سردرد می شود، پیرچشمی است که هرچه پیرتر می شویم رشد می کند.

زیرا لنز در چشم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. چشمان ما تمرکز مؤثر بر روی اشیاء مجاور با این بیماری از حدود ۴۰ سالگی و بالاتر، دشوارتر است. ماهیچه های اطراف لنز ضعیف تر شده و سازگاری با تغییرات در تمرکز را دشوارتر می کنند. علائم آن شامل تاری دید در فاصله خواندن، خستگی و سردرد است.

بیمارانی که دچار پیرچشمی می شوند باید به پزشک خود مراجعه کنند تا نسخه جدیدی را برای لنزهای تماسی دریافت کنند تا به بهبود وضعیت کمک کنند. آنها ممکن است این گزینه را داشته باشند که از لنزهای تماسی bifocal (دوکانونی) استفاده کنند که در سطح چشم و در دید نزدیک در سطح پایین تقسیم می شوند.

لنزهای تماسی آستیگمات چطور؟

افرادی که برای جبران آستیگماتیسم لنزهای تماسی توریک استفاده می کنند، نیز ممکن است به دلیل مناسب نبودن دچار سردرد شوند. لنزهای توریک معمولاً از هایدروژل سیلیکون یا مواد قابل نفوذ در گاز ساخته می شوند. آنها دارای یک سطح منحنی هستند که برای جبران خمیدگی یکنواخت چشم طراحی شده است.

استفاده کنندگان باید اطمینان حاصل کنند که لنزهای توریک در موقعیت خاصی روی چشم قرار می گیرند. لنزهای توریک ممکن است به اندازه عینک های نسخه دار در تنظیم بینایی مؤثر نباشند. لنزهای تماسی می توانند از موقعیتی خارج شوند که بر بینایی تأثیر می گذارند و می توانند منجر به فشار چشم شوند.

بیماری های دیگری که سردرد ایجاد می کنند؟

بیماران ممکن است علائم دیگری مانند سوزش، خراشیدن، احساس گرفتگی در چشم ها و تار شدن در نامیدن چند مورد را داشته باشند. شیوع خشکی چشم در طی سالهای متمادی برای افراد بین ۱۶ تا ۷۵ سال افزایش یافته است. به خصوص این بیماری ها توسط افراد مسن تجربه می شود. استفاده کنندگان از لنزهای تماسی می توانند برای روانکاری چشم و از بین بردن علائم از قطره چشم استفاده کنند.

لنزهای رنگی تجویز شده

همچنین شواهدی وجود دارد که لنزهای تماسی رنگی می توانند به بیمارانی که از میگرن رنج می برند و به نور حساس هستند، کمک کنند. قرار گرفتن در معرض چراغ های فلورسنت می تواند تأثیر منفی بر برخی بیماران داشته باشد.

برخی از رنگ ها وقتی شخص دچار سردرد می شوند می توانند تأثیر مثبتی بر مغز بگذارند بنابراین لنزهای تماسی رنگی می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب