سارا نصری 06 آبان ماه 1398 1,869

لنزهای تماسی هایدروژل سیلیکون چیست؟

لنزهای تماسی هایدروژل سیلیکون، لنزهای نرم پیشرفته ای هستند که اجازه می دهند اکسیژن بیشتری از لنزها به داخل قرنیه عبور کند تا از لنزهای تماسی هایدروژل معمولی نرم. در حقیقت، لنزهای هایدروژل سیلیکون تا ۵ برابر اکسیژن بیشتری امکان رسیدن به قرنیه را نسبت به لنزهای هایدروژل معمولی را ممکن می سازند.

هایدروژل سیلیکون و لنزهای هایدروژل معمولی هر دو از پلاستیک ساخته شده اند که در هنگام خشک شدن سخت می شود اما به راحتی آب را جذب می کنند و هنگام آبرسانی نرم و ژلی می شوند.

اگر تاکنون به لنزهای هایدروژل نرم یا سیلیکونی اجازه داده اید خشک شود، می دانید که تغییر شکل، سخت و شکننده به خود میگیرند. اما اگر آن را برای چند دقیقه در محلول لنز تماسی خیس کنید، دوباره نرم و قابل پایدار می شود.

در سال ۲۰۱۴، لنزهای هایدروژل سیلیکون ۶۸ درصد اتصالات لنزهای تماسی را در ایالات متحده به خود اختصاص داده اند، در حالی که در مورد لنزهای نرم معمولی، ۲۴ درصد و ۶ درصد برای لنزهای تماسی قابل نفوذ با گاز سفت و ۶ درصد برای لنزهای تماسی ترکیبی (هیبریدی) می باشد.

مارک های معروف لنزهای تماسی هایدروژل سیلیکون شامل:

(Acuvue Oasys (Vistakon), Air Optix Aqua (Alcon), Biofinity (CooperVision) and PureVision2 (Bausch + Lomb

مشخصات لنزهای تماسی هایدروژل سیلیکون

ماده سیلیکون بسیار تمیز برای ساخت نیمه هادی ها استفاده می شود، به همین دلیل قسمت جنوبی منطقه خلیج سان فرانسیسکو، خانه اپل و بسیاری دیگر از شرکت های پیشرفته و رایانه ای، با نام مستعار Silicon Valley نامگذاری شده است.

این لنزها گاهی به اشتباه به نام لنزهای هیدروژل سیلیکون شناخته می شوند.

سیلیکون یک ماده معدنی بسیار رایج است. در حقیقت، ماده معمولی عمدتاً از دی اکسید سیلیکون (سیلیس) تشکیل شده است. سیلیکون نام گروهی از مواد انعطاف پذیر و پلاستیک مانند است که حاوی سیلیکون، کربن، اکسیژن و سایر مواد شیمیایی است. لنزهای هایدروژل سیلیکون لنزهای نرم هستند، اما از سیلیکون، در تولید بسیاری از لنزهای تماسی با نفوذپذیری گاز سفت و سخت برای بهبود نفوذپذیری اکسیژن لنزها استفاده می شود.

مزایای لنزهای هایدروژل سیلیکون

لنزهای هایدروژل سیلیکون باعث کاهش مشکلات مربوط به هیپوکسی و افزایش ایمنی در هر دو ساییدگی روزانه و افزایش ساییدگی لنزهای تماسی نرم می شوند.

آیا لنزهای تماسی سیلیکون هایدروژل مناسب هستند؟

اکثر متخصصان بینایی سنجی و چشم پزشکی بر این باورند که بارزترین فایده لنزهای هایدروژل سیلیکون کاهش مشکلات مربوط به هیپوکسی ناشی از لنزهای نرم ساخته شده از مواد هایدروژل معمولی است.

حرف آخر

عاملی که چرا لنزهای تماسی نرم برای بسیاری از مصرف کنندگان راحت هستند، به این دلیل است که کاهش اکسیژن به قسمت جلوی چشم با استفاده از لنزها باعث کاهش حساسیت سطح قرنیه می شود. هنگامی که اکسیژن بیشتری با استفاده از لنزهای سیلیکون هایدروژل به شدت با نفوذ پذیری اکسیژن در دسترس است، این امکان وجود دارد که قرنیه حساسیت طبیعی خود را حفظ کند و باعث شود فرد مصرف کننده بیشتر آگاه شود که لنزهایی روی چشم او وجود دارد.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب